pipon skrev 2016-04-24 07:40:56 följande:
Fast det där är en förlegad syn på mobbare som inte har förankring i forskningen. Jag hänvisar till Olveus studier om orsaker till mobbing, och till exempel till centrum för skolutveckling vid Göteborgs universitet.
Studier visar att mobbare har gott självförtroende och god självkänsla. De är också allt som oftast mycket väl medvetna om att de skadar med sitt beteende och har gjort en avvägning och ett val med sitt beteende.
Medlöparna och den tysta massan är de som visat sig ha dåligt självförtroende och beter sig som de gör av rädsla. De är också medvetna om att deras beteende är fel men mobbar för att skydda sig själva.
Jag säger inte att TS inte ska ta sin dotter till en psykolog. Det tycker jag är en bra idé! Det kanske är lättare att nå fram till flickan och ändra på hennes sätt.
Däremot är det viktigt att man slutar prata om "mobbare har det nog också svårt" och "mobbare mår dåligt" som en ursäkt och bortförklaring. Visst finns det undantag, men majoriteten av mobbare har gott självförtroende, god självkänsla, är gladare än andra och gör detta pga upplevda positiva effekter.
Intressant. Det förvånar mig inte jättemycket att många mobbare visar sig ha gott självförtroende, men jag tänker mig ändå att det finns något som inte står rätt till när man fattar medvetna beslut att skada andra.
Att man väljer att mobba någon på grund av att man har något att själv vinna på det är väl logiskt, eftersom det är egen vinning som driver människan, men då tänker jag mig att man också saknar nånting, brister på något vis eller vill kompensera för nånting. Annars kan man väl nå dessa fördelar på annat sätt, som inte orsakar en annan person skada. Eller?