Mitt barn mobbar.
Det viktiga år ju att ni tar fram en plan tillsammans med skolan. De ska ha riktlinjer och planer på hur de ska hantera sådana här situationer. Det finns ju också organisationer som arbetar mot mobbning som kanske kan ha planer och ideer på hur man kan arbeta med frågan renr praktiskt.
Du skriver att hon sparkar flickan. Jag vet inte om du menar bildligen eller bokstavligen. Menar du bokstavligen måste du ställa krav på skolan (om det sker på skoltid). Skolan ska kunna ha tillräcklig uppsyn över 8-åringar dör att sådant inte ska kunna skr, särskillt som att de är medvetna om situationen.
Om du inte alls känner att du når fram till ditt barn kan jag hålla med dem som rekommenderar samtalskontakt med BUP, eller om skolans hälsoteam tex kurator kan ta ett första prat.
Hemma måste ni ju jobba med värdegrund och gränssättning. Förstår barnet att hon gör fel? Förstår hon inte det får man ju hantera frågan på ett sätt och förstår hon det på ett annat. Jag tror inte att straff i största allmänhet hjälper däremot att vara tydlig med gränser. Kan man inte hantera sociala medier tex utan att bryta mot regler och bete sig illa är man naturligtvis inte heller mogen att använda dem. Eftersom hon fortsatt bete sig illa på dessa forum efter tillsägelse skulle jag ta bort dem ett tag. Jag skulle också prata ingående med barnet om att det som sker på nätet också sker på riktigt och är lika sårande. När barnet igen får använda sociala medier skulle jag sitta med och ha en tydlig kontroll för att hjälpa henne med gränserna där, till en början.
Jag förstår att detta måste vara jättejobbigt för dig, men du får tänka på att det fortfarande är din fantastsika unge men som behöver hjälp med vissa saker.