Inlägg från: Hannahaha |Visa alla inlägg
  • Hannahaha

Mitt barn mobbar.

Frågan är; vem av de som mobbar är "ledaren"? Ofta finns det en som de andra ser upp till och vill imponera på, då hjälper det sällan att en av de undergivna mobbarna byter skola. Det är dock ytterst tveksamt om det alls hjälper med diverse planer och förbud, den stackars mobbade flickan kommer vara mobbad så länge mobbarna tycker illa om henne. Det spelar ingen roll om lärare håller koll, mobbarna kommer få henne att må dåligt iallafall. Bara inte öppet så att lärarna ser det.

Det du kan göra är att visa din dotter vad mobbing kan göra med människor. Visa filmer osv, så att hon själv verkligen ser vad hon gör och förstår. Det gör hon inte om du förbjuder henne vissa saker, risken finns tillome att hon straffar flickan för det eftersom hon helt enkelt inte förstår att det är hon som gör fel, eller hur fel hon faktiskt gör. För en mobbare är mobbing sällan en stor sak, bara ett roligt tidsfördriv medan det för den mobbade är hela världen.

Var själv mobbad i flera år i grundskolan och trots planer och samtal osv blev det inte bättre. Inte förrän jag helt enkelt lyckades bli vän med några av mobbarna. Det tog dock flera år in på vuxen ålder innan de förstod vad de gjort, och många av dom förstod det aldrig. Sorgligt nog fortsätter vissa av dom än idag, och då är vi närmare 30 år. Det är sjukt!

Svar på tråden Mitt barn mobbar.