• Anonym (Suck)

Ska inte en familjerätt stötta?

Jag och exet är väldigt oense om saker.

Gång på gång bryter han mot scheman från Tingsrätten, gör som han vill, kommunicerar inte alls. Barnet blir drabbat och får inga rutiner.

Jag förklarar läget hos FR som bara sitter och daltar med exet?

Är det verkligen meningen?

Trodde man gick till fr för att få stöd och hjälp?

Exet beter sig riktigt illa, FR gör ingenting.

Bara daltar..

Vad är då vitsen att gå dit när han fortfarande kan bete sig hur han vill?

• Svar på tråden Ska inte en familjerätt stötta?
  • Anonym (mami)
    Anonym (Soc) skrev 2016-04-17 19:55:36 följande:

Familjerätt och domstol står oftast på barnets sida, Dvs barnets rättigheter och bästa är vad man arbetar för.

På vilket sätt står de inte på barnets sida enligt dig? Att man kanske inte kan hålla ett schema pga arbetstider eller behöver byta umgängesdagar pga ny familjesituation är vanligt och vill man som mamma så kan man oftast lösa problemet.

Om man som mamma kan lösa problem så kan man det som pappa med..
  • micromat
    Anonym (Soc) skrev 2016-04-18 21:13:19 följande:

Ts skriver att de inte kan samarbeta... Domen gäller och Ts gnäller om att han inte lämnade barnet tidigare till henne under hans umgängesdag.

Det ts gnäller över är att trots att dom har en dom och bestämt tider, hämtar han barnen föera timmar tidigare, han meddelar på lämningsdagen, där det finns bestämt en tid att han vill ändra tid. Han hämtar barnen från dagis och lämnar inte tillbaka dom som han ska. Och så vidare.

Som sagt var, domen gäller och pappan följer den inte.
  • Anonym (mami)
    Anonym (Soc) skrev 2016-04-17 19:55:36 följande:

Familjerätt och domstol står oftast på barnets sida, Dvs barnets rättigheter och bästa är vad man arbetar för.

På vilket sätt står de inte på barnets sida enligt dig? Att man kanske inte kan hålla ett schema pga arbetstider eller behöver byta umgängesdagar pga ny familjesituation är vanligt och vill man som mamma så kan man oftast lösa problemet.

Varför lägger du över allt ansvar för umgänget på mamman?
  • Anonym (mami)
    Anonym (Suck) skrev 2016-04-17 22:49:03 följande:

Han hade inget umgänge utan hittar på egna idéer...

När han väl har umgänge så hämtar han flera timmar för tidigt trots tider står klart och tydligt.

Jag har inga problem att ändra och anpassa mig.

Men jag kan inte läsa tankar... Nog för jag önskar jag kunde det.

Kan inte heller ändra på mig med några timmars varsel jämt.

T.ex vi ska på kalas/middag osv på söndag kl 15:00.

Pappan skickar sms klockan 10:00 och vill lämna kl 17:00 trots att vi gjort upp att lämning ska ske kl 13:00.

Jag får säga nej då vi ska bort och som vanlig ordning är jag den elake fan som aldrig ställer upp...

Men framförhållning och planering är ett ord han aldrig förstått.

Dessutom har han ALDRIG ställa upp för mig en endaste gång när jag bett..

Eller jo... Han har lovat många gånger

Men han har ALDRIG dykt upp..

Men nästa gång det händer så säg bara "Nä tyvärr kl17 funkar inte för mig eftersom är jag på kalas/middag då och inte hemma förräns sent på kvällen. Du kan lämna honom på förskolan imorgon så hämtar jag."
  • Anonym (?)
    Ts skriver att de inte kan samarbeta... Domen gäller och Ts gnäller om att han inte lämnade barnet tidigare till henne under hans umgängesdag.
    Nej, det "gnällde" hon inte alls över. Hon skrev att överenskommelsen var att han skulle lämna kl 13 men skickade ett sms samma dag att han istället ville lämna kl 17, vilket ts inte ville/kunde eftersom de dels hade en överenskommelse och dels skulle på kalas. Det var ju inte att han inte lämnade tidigare det var ju att ts inte ville att han skulle lämna senare. Sen att du i ett senare inlägg ifrågasätter ts varför han inte har hela söndagar är totalt ointressant för det är inte den överenskommelsen som finns.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (?) skrev 2016-04-18 21:39:02 följande:

Nej, det "gnällde" hon inte alls över. Hon skrev att överenskommelsen var att han skulle lämna kl 13 men skickade ett sms samma dag att han istället ville lämna kl 17, vilket ts inte ville/kunde eftersom de dels hade en överenskommelse och dels skulle på kalas. Det var ju inte att han inte lämnade tidigare det var ju att ts inte ville att han skulle lämna senare. Sen att du i ett senare inlägg ifrågasätter ts varför han inte har hela söndagar är totalt ointressant för det är inte den överenskommelsen som finns.

Det gnällde hon över. Eftersom det var hans dag för umgänge så är det tokigt att kräva att barnet ska vara hemma strax efter lunch. Eftersom han lämnade barnet senare så är inte senare tider ointressant för pappan.
  • Anonym (...)
    Anonym (Soc) skrev 2016-04-18 21:14:45 följande:
    Nej, vite kan bara utdömas när det sker, inte för tidigare händelser.
    Ja precis, ts går till Tingsrätten och begär att de lägger vite på kommande brott mot domen. Det borde avskräcka från fler hämtningar på ts tid eftersom det blir dyrt.
  • Anonym (...)
    Du läser verkligen bara det som du vill se. Utöver den söndagen som verkar vara det enda du vill ta in så har pappan hämtat barnet på förskolan på ts tid samt vägrat lämna tillbaka barnet. Det är definitivt inte att följa domen!

Varför tycker du att det är okej att pappan hämtar barnet och inte lämnar tillbaka det (på ts tid)?
  • Anonym (?)
    Anonym (Soc) skrev 2016-04-18 23:35:16 följande:
    Det gnällde hon över. Eftersom det var hans dag för umgänge så är det tokigt att kräva att barnet ska vara hemma strax efter lunch. Eftersom han lämnade barnet senare så är inte senare tider ointressant för pappan.
    Eh, va??? Är du dum på riktigt eller vill du bara provocera? De hade en överenskommelse att barnet skulle lämnas kl 13. Samma dag skickade han sms och ville istället lämna kl 17. JUST NU är överenskommelsen att han inte ska ha barnet hela söndagen, oavsett vad du tycker om det, och vill han ha någon ändring på det får han väl göra en dom av det istället för att komma med egna ändringar samma dag. Som sagt, JUST NU är överenskommelsen INTE hela söndagen och det är domen som är JUST NU som han måste följa, även om han nu kanske SKULLE VILJA ha hela söndagen. Så JO, det är ointressant varför han inte har hela söndagen för det är bara någon eventuell framtida fråga.
  • Anonym (?)
    Anonym (...) skrev 2016-04-19 07:09:31 följande:
    Du läser verkligen bara det som du vill se. Utöver den söndagen som verkar vara det enda du vill ta in så har pappan hämtat barnet på förskolan på ts tid samt vägrat lämna tillbaka barnet. Det är definitivt inte att följa domen! Varför tycker du att det är okej att pappan hämtar barnet och inte lämnar tillbaka det (på ts tid)?
    Och tydligen tycker (Soc) också "domen ska följas", samtidigt som (Soc) också tycker att ts "gnäller" över att pappan bryter mot söndagens överenskommelse eftersom det kanske kan tänkas att han kanske skulle vilja ha hela söndagar. Tydligen ska domen bara följas av ts och när pappan vill ändra så ska hon vara följsam och flexibel mot pappan...
Svar på tråden Ska inte en familjerätt stötta?