Inlägg från: Anonym (Soc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc)

Ska inte en familjerätt stötta?

Vad är det han inte samarbetar om och vilka rutiner är så viktiga att du hellre offrar samarbetet?

Menar du att det är socionomernas jobb att stötta mammor?

• Anonym (Soc)
    Anonym (Suck) skrev 2016-04-17 19:50:45 följande:

Precis! Han följer inte något schema....

Varken det från Tingsrätten eller familjerätten.....

Varför följer han inte schemat? Vad har han för ursäkt? Hur gammalt är barnet?
  • Anonym (Soc)
    Anonym (...) skrev 2016-04-17 19:23:14 följande:

Enligt trådstarten så följer han inte schemat från Tingsrätten.

Men du behöver inte oroa dig för att någon över huvud taget skulle tro att de som jobbar på familjerätten skulle stå på mammans sida. Det är otroligt tydligt att de står på pappans sida oavsett hur pappan beter sig.

Om jag hade fått bestämma så hade de istället stått på barnens sida...

Familjerätt och domstol står oftast på barnets sida, Dvs barnets rättigheter och bästa är vad man arbetar för.

På vilket sätt står de inte på barnets sida enligt dig? Att man kanske inte kan hålla ett schema pga arbetstider eller behöver byta umgängesdagar pga ny familjesituation är vanligt och vill man som mamma så kan man oftast lösa problemet.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Suck) skrev 2016-04-17 20:07:45 följande:

Ja varför följer han inte schemat?

För att han är korkad? Jag vet inte...

Han kan både läsa och skriva och följa instruktioner så vitt jag vet...

Han har ingen ursäkt. Aldrig...

"det råka visst bli så" "va inte meningen"

3 år..

Han är arbetslös och har all tid i världen.

Tycker inte att det hör till barnets bästa och leka pappa när det duger och är kul...

Du skriver att ni är väldigt oense om saker. Om han nu struntar i umgänge så borde du väl vara glad och nöjd?
  • Anonym (Soc)
    Anonym (...) skrev 2016-04-17 20:56:16 följande:

Gå till Tingsrätten och begär att de dömer ut vite till pappan. Får du igenom det så blir det dyrt för pappan att hämta barnet på förskolan när det enligt domen är din tid med barnet.

Barnet behöver kunna lita på att du hämtar de dagar som du har sagt att du ska hämta.

Var skriver Ts att han har barnet på hennes tid? Det hon skriver är att det inte är regelbundet och att han inte alltid kommer.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (...) skrev 2016-04-17 20:54:16 följande:

Eller hur, som mamma ska man givetvis stå i givakt och gå med på varenda liten förändring som pappan önskar. För mammor har naturligtvis inget annat liv än som mamma och ska därmed anpassa sig efter den tid som pappan inte ville ha.

Man får boendeförälder acceptera att den andre inte alltid kommer på utsatta umgängen. Det bästa för barnet är om man kan kommunicera kring förändringar men om boendeföräldern är ovillig att ändra umgängen så kan det bli glest menande tillfällen om umgängesföräldern har förhinder.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (?) skrev 2016-04-17 21:14:59 följande:

Jag tolkar iofs "Men nu är ju problemet att pappan åker till dagis och plockar upp barnet och sedan vägrar att återlämna och hänvisar till att han har umgänge i si och så många dagar och där står jag sedan utan barn och ett ex som hotar med både det ena och det andra när jag hör av mig...." som att han hämtar barnet på ts dagar och sedan inte heller lämnar tillbaka när han ska.

Det kan vara så att han hämtar barnet när han ska ha umgänge enligt avtal även om han inte hämtade gången innan vilket lämnar Ts i ovisshet.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (...) skrev 2016-04-18 06:11:15 följande:

TS skrev det i inlägget jag citerade, vilket du också hade kunnat läsa om du inte hade bestämt dig från början att pappan alltid har alla rättigheter.

Nej det gjorde hon inte.

Barnet har (nästan) alltid rätt till sin pappa.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Suck) skrev 2016-04-17 22:49:03 följande:

Han hade inget umgänge utan hittar på egna idéer...

När han väl har umgänge så hämtar han flera timmar för tidigt trots tider står klart och tydligt.

Jag har inga problem att ändra och anpassa mig.

Men jag kan inte läsa tankar... Nog för jag önskar jag kunde det.

Kan inte heller ändra på mig med några timmars varsel jämt.

T.ex vi ska på kalas/middag osv på söndag kl 15:00.

Pappan skickar sms klockan 10:00 och vill lämna kl 17:00 trots att vi gjort upp att lämning ska ske kl 13:00.

Jag får säga nej då vi ska bort och som vanlig ordning är jag den elake fan som aldrig ställer upp...

Men framförhållning och planering är ett ord han aldrig förstått.

Dessutom har han ALDRIG ställa upp för mig en endaste gång när jag bett..

Eller jo... Han har lovat många gånger

Men han har ALDRIG dykt upp..

Så ni har inte dom gällande vilka tider umgänget ska vara? Att du tycker att han ska lämna kl 13 en söndag låter väldigt tidigt. Varför utgår ni inte från att han ska ha hela söndagarna?
  • Anonym (Soc)
    Anonym (...) skrev 2016-04-18 16:21:21 följande:

Självklart har barnet rätt till sin pappa. Det vore ju bra om barnet kunde kräva att pappan dök upp varje gång det är umgänge. Men har nu pappan valt att inte hämta barnet enligt domen så är det pappans ansvar att de inte träffas. Han kan fortfarande inte bestämma sig på egen hand för att hämta barnet på förskolan en helt annan dag.

Ur barnets perspektiv är det bättre att pappan följer domen, alltså borde tom de som jobbar på fr försöka uppmuntra pappan till att följa domen istället för att dalta med honom.

Det kan man aldrig kräva. Han har rätten till umgänge under de dagar som de har dom på och han väljer själv om han ska ha barnet då eller ej. Man kan tycka vad man vill om det men det är så systemet fungerar. Du kan naturligtvis tycka att familjerätten ska lägga sig i och försöka tvinga pappan att göra som Ts vill men det är inte familjerättens uppdrag.

Ts, kommer han verkligen när som helst och hämtar barnet utan att det är hans umgängestod med barnet? Har ni gemensam vårdnad? Vad är det som ni inte kan komma överens om? Jag har svårt att tro att det bara handlar om att han inte alltid kommer på umgänge. Står det något i domen om vilka dagar och tider han får ha umgänge?
  • Anonym (Soc)
    Anonym (...) skrev 2016-04-18 19:32:38 följande:

Jag vill inte att fr ska tvinga pappan att göra som ts vill. Jag vill att fr ska uppmuntra pappan att ta till vara på sitt umgänge med barnet, samt förklara för honom att det är olämpligt att på eget bevåg bryta mot domen genom att hämta barnet på ts tid.

Om det var mamman som bröt mot domen genom att undanhålla barnet på pappans tid och sedan erbjuda andra slumpmässigt valda dagar med kort varsel, hade du tyckt att det var lika okej? Eller hade du försökt uppmuntra mamman till att hålla sig till domen?

Ts skriver att de inte kan samarbeta och Ts verkar inte speciellt villig att anpassa umgänget när pappan önskar en förändring, precis som pappan inte verkar villig att anpassa umgänget efter Ts önskemål. Barnet skulle må bäst av att båda backade och främjande barnets rätt till lugn och ro och båda föräldrarna.
  • Anonym (Soc)
    micromat skrev 2016-04-18 20:13:06 följande:

Bara för att ett barn har rätt till sina föräldrar betyder det inte att den ena kan och tillåts agera som ett stort arsel och att man bara ska acceptera det.

Att pappan inte alltid kan ha umgänge enligt dom betyder inte att han uppför sig som ett arsle. Det hade varit intressant att höra hela historien och båda sidor. Någon anledning finns det till att familjerätten inte tycker att Ts argument är de mest hållbara.
  • Anonym (Soc)
    micromat skrev 2016-04-18 20:38:26 följande:

Eftersom pappan inte kan följa en enkel dom och hittar på andra tider att hämta barnen på, det utan att meddela ts i god tid. Det är att uppföra sig som ett arsle.

Kan man inte ett visst datum eller en viss tidpunkt får man höra av sig i god tid så att det går att planera om. Eller iaf så snabbt man själv får reda på det. Men även då får man även räkna med att det inte alltid går att planera om.

Det finns ändå en dom på hur umgänget ska se ut. Domen ska följas annars kan man få betala vite.

Är det vanligt förekommande att pappan inte kan vissa helger borde pappan be om att få ändra domen och umgängestiderna till något som passar bättre.

Döm pappan ohörd och dra med familjerätten i dina skällsord om du känner för det. Själv avvaktar jag med att vara partisk med Ts då det ofta ligger mer bakom speciellt när familjerätten inte riktigt stöttar någons åsikter, i detta fall Ts. Han kan aldrig tvingas betala vite för att han inte hämtar barnet varje gång eller för att han kommer senare än 13 med barnet på en söndag som är hans umgängesdag och med en dom utan specificerade tider, men dröm vidare.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (...) skrev 2016-04-18 21:07:46 följande:

Om de hade kunnat samarbeta så hade de inte behövt gå till Tingsrätten för en dom på umgänget.

Eftersom de inte klarar av att samarbeta så blir det i stort sett omöjligt för dem att enas om avsteg på domen.

Alltså ska de följa domen. Passar inte tiderna för pappan längre så kan han gå tillbaka till Tingsrätten istället för att enväldigt ändra tiderna.

Och det spelar faktiskt ingen roll om det är ts eller pappan som är "omöjlig" att samarbeta med. Domen gäller fortfarande. Och det skulle bli mycket mindre tjafs (dvs bättre för barnet) om de båda två höll sig till domen.

Ts skriver att de inte kan samarbeta... Domen gäller och Ts gnäller om att han inte lämnade barnet tidigare till henne under hans umgängesdag.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (...) skrev 2016-04-18 21:09:23 följande:

Han kan dömas till vite för att hämta barnet på förskolan på ts tid samt för att han vägrar lämna tillbaka barnet.

Nej, vite kan bara utdömas när det sker, inte för tidigare händelser.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (?) skrev 2016-04-18 21:39:02 följande:

Nej, det "gnällde" hon inte alls över. Hon skrev att överenskommelsen var att han skulle lämna kl 13 men skickade ett sms samma dag att han istället ville lämna kl 17, vilket ts inte ville/kunde eftersom de dels hade en överenskommelse och dels skulle på kalas. Det var ju inte att han inte lämnade tidigare det var ju att ts inte ville att han skulle lämna senare. Sen att du i ett senare inlägg ifrågasätter ts varför han inte har hela söndagar är totalt ointressant för det är inte den överenskommelsen som finns.

Det gnällde hon över. Eftersom det var hans dag för umgänge så är det tokigt att kräva att barnet ska vara hemma strax efter lunch. Eftersom han lämnade barnet senare så är inte senare tider ointressant för pappan.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (?) skrev 2016-04-19 07:32:36 följande:

Eh, va??? Är du dum på riktigt eller vill du bara provocera? De hade en överenskommelse att barnet skulle lämnas kl 13. Samma dag skickade han sms och ville istället lämna kl 17. JUST NU är överenskommelsen att han inte ska ha barnet hela söndagen, oavsett vad du tycker om det, och vill han ha någon ändring på det får han väl göra en dom av det istället för att komma med egna ändringar samma dag. Som sagt, JUST NU är överenskommelsen INTE hela söndagen och det är domen som är JUST NU som han måste följa, även om han nu kanske SKULLE VILJA ha hela söndagen. Så JO, det är ointressant varför han inte har hela söndagen för det är bara någon eventuell framtida fråga.

Jag är inte helt övertygad om det. TS VILLE att barnet skulle lämnas 13. PPPAN ville ha kvar barnet till senare. Att Ts tycker att happy accepterade hennes krav kan vara att han inte ville bråka inför barnet.
  • Anonym (Soc)

Eh, va??? Är du dum på riktigt eller vill du bara provocera? De hade en överenskommelse att barnet skulle lämnas kl 13. Samma dag skickade han sms och ville istället lämna kl 17. JUST NU är överenskommelsen att han inte ska ha barnet hela söndagen, oavsett vad du tycker om det, och vill han ha någon ändring på det får han väl göra en dom av det istället för att komma med egna ändringar samma dag. Som sagt, JUST NU är överenskommelsen INTE hela söndagen och det är domen som är JUST NU som han måste följa, även om han nu kanske SKULLE VILJA ha hela söndagen. Så JO, det är ointressant varför han inte har hela söndagen för det är bara någon eventuell framtida fråga.

Överenskommelsen ÄR inte alls sån utan Ts krävde det en gång.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (?) skrev 2016-04-19 07:41:36 följande:

Och tydligen tycker (Soc) också "domen ska följas", samtidigt som (Soc) också tycker att ts "gnäller" över att pappan bryter mot söndagens överenskommelse eftersom det kanske kan tänkas att han kanske skulle vilja ha hela söndagar. Tydligen ska domen bara följas av ts och när pappan vill ändra så ska hon vara följsam och flexibel mot pappan...

VAD jag tycker har du ingen aning om. Ts ÄR INTE flexibel så du kan sluta spekulera.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Suck) skrev 2016-04-19 10:07:22 följande:

Nej. Kom inte med saker du har total noll koll om!

Pappan ville själv lämna tidigt pga han hade andra viktiga saker att göra! Så har det ofta sett ut!

Har jag då planerat något annat lite senare då våran ÖVERENSKOMMELSE säger kl 13:00 så kan han ju inte plötsligt få en impulsiv handling och lämna senare för det just passar honom....

Jag kan visst kompromissa osv, men jag vill se framförhållning och planering. Inte göra en kompromiss med väldigt kort varsel jämt pga att han inte kan planera!

Så kom inte med saker du har noll koll på.

Tänker inte ens bemöta mig att svara på dina frågor mer då du tydligen "vet" hur jag tänker!

Han ville ju inte det utan ändrade sig, som han har rätt att göra. Det gnäller du över.
Svar på tråden Ska inte en familjerätt stötta?