• Anonym (Suck)

Ska inte en familjerätt stötta?

Jag och exet är väldigt oense om saker.

Gång på gång bryter han mot scheman från Tingsrätten, gör som han vill, kommunicerar inte alls. Barnet blir drabbat och får inga rutiner.

Jag förklarar läget hos FR som bara sitter och daltar med exet?

Är det verkligen meningen?

Trodde man gick till fr för att få stöd och hjälp?

Exet beter sig riktigt illa, FR gör ingenting.

Bara daltar..

Vad är då vitsen att gå dit när han fortfarande kan bete sig hur han vill?

• Svar på tråden Ska inte en familjerätt stötta?
  • Anonym (Suck)

Han hade inget umgänge utan hittar på egna idéer...

När han väl har umgänge så hämtar han flera timmar för tidigt trots tider står klart och tydligt.

Jag har inga problem att ändra och anpassa mig.

Men jag kan inte läsa tankar... Nog för jag önskar jag kunde det.

Kan inte heller ändra på mig med några timmars varsel jämt.

T.ex vi ska på kalas/middag osv på söndag kl 15:00.

Pappan skickar sms klockan 10:00 och vill lämna kl 17:00 trots att vi gjort upp att lämning ska ske kl 13:00.

Jag får säga nej då vi ska bort och som vanlig ordning är jag den elake fan som aldrig ställer upp...

Men framförhållning och planering är ett ord han aldrig förstått.

Dessutom har han ALDRIG ställa upp för mig en endaste gång när jag bett..

Eller jo... Han har lovat många gånger

Men han har ALDRIG dykt upp..

• Anonym (...)
    Anonym (Soc) skrev 2016-04-17 21:02:22 följande:
    Var skriver Ts att han har barnet på hennes tid? Det hon skriver är att det inte är regelbundet och att han inte alltid kommer.
    TS skrev det i inlägget jag citerade, vilket du också hade kunnat läsa om du inte hade bestämt dig från början att pappan alltid har alla rättigheter.
  • Anonym (Mm)

Jag har all erfarenhet av sådana här problem. Jag råder dig att spela in och dokumentera allt. Det finns inget annat som hjälper. När ni är i rätten nästa gång (jo, ni kommer dit) så är det avgörande att kunna redogöra ordentligt. Prata med förskola för dom kan också skriva ner och hjälpa på olika sätt. Fam rätt kommer inte att kunna göra något för dig och barnet. Det är den tråkiga verkligheten. Det är oerhört viktigt att barnet får en trygg uppväxt och på det du beskriver så får inte barnet det. Rätten gör inte heller så mycket. Du kan få vårdnad men umgänge kommer han att ha. Umgänge kan dock se ut på olika sätt genom Skype tex. Men jag vill säga dig att om hot m.m blir för allvarligt så kan du flytta. Om han hotar att skada dig så be polis att prata med soc om skyddat boende och så går du den vägen. Finns olika slags skyddade boende och det bästa är där där man bor i egen lgh med sitt barn. Men oftast är det väntetid och man tvingas bo med andra kvinnor i liknande sits. Nu har du inte skrivit något om vad för slags hot det förekommer men om det är illa så har du lite råd nu. Lycka till

Anonym (Suck) skrev 2016-04-17 22:49:03 följande:

När han väl har umgänge så hämtar han flera timmar för tidigt trots tider står klart och tydligt.

Pappan skickar sms klockan 10:00 och vill lämna kl 17:00 trots att vi gjort upp att lämning ska ske kl 13:00.

Jag får säga nej då vi ska bort och som vanlig ordning är jag den elake fan som aldrig ställer upp...

• Anonym (Soc)
    Anonym (...) skrev 2016-04-18 06:11:15 följande:

TS skrev det i inlägget jag citerade, vilket du också hade kunnat läsa om du inte hade bestämt dig från början att pappan alltid har alla rättigheter.

Nej det gjorde hon inte.

Barnet har (nästan) alltid rätt till sin pappa.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Suck) skrev 2016-04-17 22:49:03 följande:

Så ni har inte dom gällande vilka tider umgänget ska vara? Att du tycker att han ska lämna kl 13 en söndag låter väldigt tidigt. Varför utgår ni inte från att han ska ha hela söndagarna?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Mm) skrev 2016-04-18 13:59:49 följande:

Jag har all erfarenhet av sådana här problem. Jag råder dig att spela in och dokumentera allt. Det finns inget annat som hjälper. När ni är i rätten nästa gång (jo, ni kommer dit) så är det avgörande att kunna redogöra ordentligt. Prata med förskola för dom kan också skriva ner och hjälpa på olika sätt. Fam rätt kommer inte att kunna göra något för dig och barnet. Det är den tråkiga verkligheten. Det är oerhört viktigt att barnet får en trygg uppväxt och på det du beskriver så får inte barnet det. Rätten gör inte heller så mycket. Du kan få vårdnad men umgänge kommer han att ha. Umgänge kan dock se ut på olika sätt genom Skype tex. Men jag vill säga dig att om hot m.m blir för allvarligt så kan du flytta. Om han hotar att skada dig så be polis att prata med soc om skyddat boende och så går du den vägen. Finns olika slags skyddade boende och det bästa är där där man bor i egen lgh med sitt barn. Men oftast är det väntetid och man tvingas bo med andra kvinnor i liknande sits. Nu har du inte skrivit något om vad för slags hot det förekommer men om det är illa så har du lite råd nu. Lycka till

Tack för tips.

Dokumenterar precis allt! Spar sms, mail osv.

Har gjort det i över 2 år.
    Anonym (Soc) skrev 2016-04-18 14:26:39 följande:

Så ni har inte dom gällande vilka tider umgänget ska vara? Att du tycker att han ska lämna kl 13 en söndag låter väldigt tidigt. Varför utgår ni inte från att han ska ha hela söndagarna?

För att han själv ville lämna senast kl 14:00.

För mig är det bättre ju tidigare han lämnar då det tar flera timmar innan barnet lugnar ner sig efter umgänget..
  • Anonym (...)
    Anonym (Soc) skrev 2016-04-18 14:21:49 följande:
    Nej det gjorde hon inte.

Barnet har (nästan) alltid rätt till sin pappa.
    Självklart har barnet rätt till sin pappa. Det vore ju bra om barnet kunde kräva att pappan dök upp varje gång det är umgänge. Men har nu pappan valt att inte hämta barnet enligt domen så är det pappans ansvar att de inte träffas. Han kan fortfarande inte bestämma sig på egen hand för att hämta barnet på förskolan en helt annan dag.

Ur barnets perspektiv är det bättre att pappan följer domen, alltså borde tom de som jobbar på fr försöka uppmuntra pappan till att följa domen istället för att dalta med honom.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (...) skrev 2016-04-18 16:21:21 följande:

Ur barnets perspektiv är det bättre att pappan följer domen, alltså borde tom de som jobbar på fr försöka uppmuntra pappan till att följa domen istället för att dalta med honom.

Precis lite så jag menar..

Tack för du tog orden jag inte kunde komma på själv.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (...) skrev 2016-04-18 16:21:21 följande:

Självklart har barnet rätt till sin pappa. Det vore ju bra om barnet kunde kräva att pappan dök upp varje gång det är umgänge. Men har nu pappan valt att inte hämta barnet enligt domen så är det pappans ansvar att de inte träffas. Han kan fortfarande inte bestämma sig på egen hand för att hämta barnet på förskolan en helt annan dag.

Det kan man aldrig kräva. Han har rätten till umgänge under de dagar som de har dom på och han väljer själv om han ska ha barnet då eller ej. Man kan tycka vad man vill om det men det är så systemet fungerar. Du kan naturligtvis tycka att familjerätten ska lägga sig i och försöka tvinga pappan att göra som Ts vill men det är inte familjerättens uppdrag.

Ts, kommer han verkligen när som helst och hämtar barnet utan att det är hans umgängestod med barnet? Har ni gemensam vårdnad? Vad är det som ni inte kan komma överens om? Jag har svårt att tro att det bara handlar om att han inte alltid kommer på umgänge. Står det något i domen om vilka dagar och tider han får ha umgänge?
  • Anonym (?)

Ts jag undrar om pappan har vårdnad eller om det är så att du har enskild vårdnad? Om du nu har enskild vårdnad så kan förskolan neka honom att hämta barnen då han inte är vårdnadshavare. Om du inte har enskild vårdnad kanske du borde se dig om att ta en till vända med vårdnadstvist, eftersom det du säger låter ju inte så himla bra för barnet. Att aldrig veta om pappa ska hämta eller inte, att inte veta hur länge man ska vara hos pappa och när man får åka hem till mamma, att inte veta om pappa kommer att försvinna i månader i sträck, osv, är inte bra för ett barn. Du har ju 2 års dokumentation så det kanske är dags att ta det till tingsrätten igen.

Svar på tråden Ska inte en familjerätt stötta?