Inlägg från: Anonym (mami) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mami)

Ska inte en familjerätt stötta?

Anonym (Soc) skrev 2016-04-17 19:55:36 följande:

Familjerätt och domstol står oftast på barnets sida, Dvs barnets rättigheter och bästa är vad man arbetar för.

På vilket sätt står de inte på barnets sida enligt dig? Att man kanske inte kan hålla ett schema pga arbetstider eller behöver byta umgängesdagar pga ny familjesituation är vanligt och vill man som mamma så kan man oftast lösa problemet.

Om man som mamma kan lösa problem så kan man det som pappa med..
  • Anonym (mami)
    Anonym (Soc) skrev 2016-04-17 19:55:36 följande:

Familjerätt och domstol står oftast på barnets sida, Dvs barnets rättigheter och bästa är vad man arbetar för.

På vilket sätt står de inte på barnets sida enligt dig? Att man kanske inte kan hålla ett schema pga arbetstider eller behöver byta umgängesdagar pga ny familjesituation är vanligt och vill man som mamma så kan man oftast lösa problemet.

Varför lägger du över allt ansvar för umgänget på mamman?
  • Anonym (mami)
    Anonym (Suck) skrev 2016-04-17 22:49:03 följande:

Han hade inget umgänge utan hittar på egna idéer...

När han väl har umgänge så hämtar han flera timmar för tidigt trots tider står klart och tydligt.

Jag har inga problem att ändra och anpassa mig.

Men jag kan inte läsa tankar... Nog för jag önskar jag kunde det.

Kan inte heller ändra på mig med några timmars varsel jämt.

T.ex vi ska på kalas/middag osv på söndag kl 15:00.

Pappan skickar sms klockan 10:00 och vill lämna kl 17:00 trots att vi gjort upp att lämning ska ske kl 13:00.

Jag får säga nej då vi ska bort och som vanlig ordning är jag den elake fan som aldrig ställer upp...

Men framförhållning och planering är ett ord han aldrig förstått.

Dessutom har han ALDRIG ställa upp för mig en endaste gång när jag bett..

Eller jo... Han har lovat många gånger

Men han har ALDRIG dykt upp..

Men nästa gång det händer så säg bara "Nä tyvärr kl17 funkar inte för mig eftersom är jag på kalas/middag då och inte hemma förräns sent på kvällen. Du kan lämna honom på förskolan imorgon så hämtar jag."
  • Anonym (mami)

Om domen säger att umgänget varar till exempelvis kl18 på söndagen så är det detta som gäller. Pappan har då rätt att ha barnet till kl18. Domen väger tyngre än några egna överenskommelser. Så ha alltid i bakhuvudet att om ni gör några egna överenskommelser så betyder de egentligen ingenting om någon av er ändrar er.

• Anonym (mami)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-04-19 11:58:13 följande:

Herregud, man måste väl kunna vara lite flexibel när man nu gått isär! Om det står 18 i avtalet å pappan kommer 20 för att dom varit på utflykt å det tog lite längre tid....omg.....snacka om att bli begränsad om man måste hålla klockan prick kl 18. 

Nej. Om de skulle ha förmågan till samarbete, kompromisser och flexibilitet skulle de inte behövt hjälp utifrån att fastställa umgänget. Nu har de en dom och bör hålla sig till den för att undvika problem.
  • Anonym (mami)
    Anonym (?) skrev 2016-04-23 10:10:01 följande:

Ts behöver inte vara flexibel, det är ju därför de har umgänget fastställt genom tingsrättens dom. DEN överenskommelsen ska följas. Kan barnets pappa inte följa det kanske det behöver tas en gång till genom rätten. Kanske slipper pappan umgänge överhuvudtaget, med tanke på att han inte sköter det och "försvinner" i flera månader ibland. Känns som att barnets bästa är att slippa ha en inkonsekvent pappa.

Men om jag förstått saker och ting korrekt var bröt pappan inte domen utan deras privata överenskommelse. Och nu är ts sur över att pappan inte håller sig till deras privata överenskommelse.

Det är ju bevis för att de inte klarar av privata överenskommelser utan bör hålla sig till domen.
Svar på tråden Ska inte en familjerätt stötta?