• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Yme90
    Kilgrave skrev 2016-04-21 11:38:40 följande:

Ja men de hade ju planerat att vänta någon månad eller två till?

Och dagen efter pillret skadar inte bebisen, det tas ju långt innan de olika organen osv börjar utvecklas hos bebisen så det ska inte vara någon fara alls. 

Ja vi hade ju planerat 2017. :) Ja jag läste på bipacksedln innan, annars hade jag inte tagit de. Men vi har väldigt många vänner som får barn iår så de är kul alla lika gamla :)
  • Micha91
    Yme90 skrev 2016-04-21 16:55:03 följande:

De är mitt första barn. Slutade med preventivmedel för 2mån sedan men vi har kört med avbrutit samlag. Sen råkade de hända på påskdagen 27 och tog pillret 29. Vi hade väl mer planerat 2017 om jag får säga så istället :) Men de här gick ju väldigt fort o vi e jätte glada. Läste också att de inte var något farligt med akut pillret så de får man ju lita på.

Tror absolut inte det är någon fara med akut pillret. Min syster tog ett sånt, blev gravid iallafall och fick en son, och han har alltid mått jättebra. =)
  • Yme90
    Micha91 skrev 2016-04-21 17:17:52 följande:

Tror absolut inte det är någon fara med akut pillret. Min syster tog ett sånt, blev gravid iallafall och fick en son, och han har alltid mått jättebra. =)

Skönt att höra :) När är din bebis beräknad?
  • busmonstret
    Mariro skrev 2016-04-21 10:45:09 följande:

Hej tjejer,

jag skulle behöva lite hjälp... kan verka som en larvig fråga, men vill gärna ta det säkra före det osäkra.

Jag ska middag ute ikväll och har kollat igenom restauragens meny och fastnat för en rätt som har en sås gjord på (eller innehållande) cognac. Jag antar att alkoholen har dunstat, men är det helt ok att äta såser som denna? Jag vill liksom inte fråga klart och tydligt när jag beställer om det är mycket alkohol i och om såsen har kokat, det blir lite avslöjade.

Ha en fin dag alla! :)

Hade samma fråga fast med rödvinssås :P Såg att svaret var att de gick bra :D
  • Bio
    Ledilnaan skrev 2016-04-21 14:02:45 följande:
    Jag är också beräknad till den 23 dec, hoppas på att antingen föda tidigare eller att gå över några dagar.
    Har funderat lite på vad de bjuder på att äta på bb, på julafton?

Här hade vi bestämt att det verkligen inte skulle bli en december bebis, har så många barn i släkten som är födda okt-jan, ville få mer spridning och inte riskera julafton, men nu är vi här och han kunde inte vara mer välkommen oavsett vilken dag det blir.
    Min bror föddes på julafton. Mamma säger alltid att det var den bästa julen hon har haft, ja inte bara för den fina "julklappen" då men att det var en så mysig och fridfull stämning på bb. <3

Jag hade väl inte valt den månaden heller om jag hade fått välja, men vi har verkligen inte den lyxen. Nu är det bara lycka att det blev + på 11:e försöket!
  • mocha8676
    Makintoch skrev 2016-04-21 16:50:16 följande:

Det var ju en bra lösning! Får bli något åt det hållet om graviditeten går igenom. Spännande! Har ni berättar för er dotter att hon ska bli storasyster? :) för oss är det första barnet!

Säger det dagligen till henne, men hon är alldeles för liten för att förstå!
  • Minime90
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-04-21 22:32:23 följande:

Jag förstår inte varför många tycker det är så negativt att få barn i december är det bara pga julen?

Jag är glad bara jag får ett friskt barn :). Jag är själv decemberbarn, i början av dec och nu har jag BF 22 dec ;)
  • Tess1990
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-04-21 22:32:23 följande:

Jag förstår inte varför många tycker det är så negativt att få barn i december är det bara pga julen?

Julen, fylla år sist i klassen, behöva vänta till nästan nästa år för att få göra saker (bara relevant upp till 18-20år i och för sig) studier som visat att vinterbarn har större benägenhet att få d-vitaminbrist (går att förebygga) och få depressioner.. ökade RS risken under vintern

Sen tänker jag att kylan och mängden kläder kan göra amningen, särskilt ute, krånglig

Det är iaf det jag kommer på nu

MEN som sagt det är bara procentuella risker och blir väl lite vad man gör det till med julen och det

Alla är nog endå överens om att ett välmående barn är det som betyder något egentligen
  • Lilltrollet

Tvåbarnsmamman79 - jag förstår inte heller riktigt det. Jag är oerhört tacksam att ens ha blivit gravid igen (försök 19) och kunde inte varit mer tacksam.

Samtidigt så tänker jag att jag tar så mycket annat för givet (mat på bordet, ett jobb jag trivs med, ett fint hus i ett bra område osv) som andra kanske skulle värdesätta betydligt högre än mig.

Jag avundas människor som har lätt att bli gravida, och det blir ett litet stick i hjärtat att läsa hur många som på allvar hoppar över att försöka en månad för att man inte vill ha decemberbarn, även om deras val på inget sätt påverkar min situation.

Svar på tråden BF December 2016