• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • LyCKa55

Hej allihopa. Hopas ni kan hjälpa mig lite med mina funderingar.

För ca 2veckor sedan fick jag rejält ont i magen, typ som mensvärk fast inte riktigt det heller. Kändes som livmodern. Men det gick över efter kanske en halvtimma 45min. Jag hade svårt att koncentrera mig på nåt annat eller va fokuserad o med när nån sa nåt. Tänkte att nu får jag missfall. Men det gick som sagt över.

Igår fick jag samma smärta fast lindrigare. Var då på jobbet så det va lite jobbigt att "vara med" om ni förstår vad jag menar. Blev lite borta. Sen cyklade jag hem o efter det försvann det. Nån som känner igen sig? Var typ en molande smärta i livmodern(tror jag). Inga hugg eller på nåt specifikt ställe.

Har IBS(typ lättirriterad tarm) så jag tänker ju att det kan ha med det att göra också men det kändes inte som magen.

Har inte haft några blödningar. Blir rädd för MA eller ev MF som är på gång...

• Kilgrave
    mammamumin skrev 2016-04-23 13:24:46 följande:

Finns de någon facebookgrupp?

Det skulle jag vara intresserad av! Men bara om inte andra kan se att jag är med än så länge.. :P
  • Anonym föräldraledig
    LyCKa55 skrev 2016-04-23 12:49:45 följande:

Hej allihopa. Hopas ni kan hjälpa mig lite med mina funderingar.

För ca 2veckor sedan fick jag rejält ont i magen, typ som mensvärk fast inte riktigt det heller. Kändes som livmodern. Men det gick över efter kanske en halvtimma 45min. Jag hade svårt att koncentrera mig på nåt annat eller va fokuserad o med när nån sa nåt. Tänkte att nu får jag missfall. Men det gick som sagt över.

Igår fick jag samma smärta fast lindrigare. Var då på jobbet så det va lite jobbigt att "vara med" om ni förstår vad jag menar. Blev lite borta. Sen cyklade jag hem o efter det försvann det. Nån som känner igen sig? Var typ en molande smärta i livmodern(tror jag). Inga hugg eller på nåt specifikt ställe.

Har IBS(typ lättirriterad tarm) så jag tänker ju att det kan ha med det att göra också men det kändes inte som magen.

Har inte haft några blödningar. Blir rädd för MA eller ev MF som är på gång...

Det är inte alls ovanligt med molvärk då livmodern växer, så det kan ju vara det.
  • Anoonym1

Hej,

Är i vecka 8 (7+3) och fick en liten blödning i tisdags och sedan har det kommit lite blod till och från på pappret när jag går på toaletten. I torsdags kom det dock två små klumpar men det har aldrig varit någon kraftig blödning eller liknande. (Förlåt för detaljerad info ????) Tror ni att det kan vara MF?

• Flygekorre
    Anoonym1 skrev 2016-04-23 15:59:28 följande:

Hej,

Är i vecka 8 (7+3) och fick en liten blödning i tisdags och sedan har det kommit lite blod till och från på pappret när jag går på toaletten. I torsdags kom det dock två små klumpar men det har aldrig varit någon kraftig blödning eller liknande. (Förlåt för detaljerad info ????) Tror ni att det kan vara MF?

Omöjligt att säga, har du inte ont så behöver det ju inte betyda mf <3 Jag hade åkt in till gynakuten, just för att jag inte skulle stå ut med ovissheten... I vecka 7+3 kan man definitivt se hjärtat,håller tummarna för att det inte är mf! Kram <3
  • Flygekorre
    Tjifftjoff skrev 2016-04-23 11:01:15 följande:

Hej alla! Plussade idag, bf runt 26 dec. :) Har haft som muskelryckningar i livmodern/magen både igår och idag, är det för att magen växer? Någon som känner igen? Kan inte komma ihåg att jag kände så förra gången ;)

Jag hade så förra gången,låter väldigt positivt! :)

Tyvärr känner jag inte samma sak denna gång så tror tyvärr det avstannat för mig...
  • Tvåbarnsmamman79
    Tess1990 skrev 2016-04-21 22:49:55 följande:
    Julen, fylla år sist i klassen, behöva vänta till nästan nästa år för att få göra saker (bara relevant upp till 18-20år i och för sig) studier som visat att vinterbarn har större benägenhet att få d-vitaminbrist (går att förebygga) och få depressioner.. ökade RS risken under vintern

Sen tänker jag att kylan och mängden kläder kan göra amningen, särskilt ute, krånglig

Det är iaf det jag kommer på nu

MEN som sagt det är bara procentuella risker och blir väl lite vad man gör det till med julen och det

Alla är nog endå överens om att ett välmående barn är det som betyder något egentligen
    Oki det är inte bara julen då :).
    Jag var överlycklig med första för att hon skulle bli ett sommarbarn men fy vad jobbigt det var att svälla upp massor i värmen och så var man rädd att barnet skulle bli för varmt i solen osv. Andra blev ett vinterbarn (mars) och det var mycket skönare. Plus läkningen efter förlossningen (snitt) var bekvämare under vintern än mitt i sommaren.
    Men det viktigaste är ju att få barn överhuvudtaget :).
  • Emmpan

Jag joinar tråden! ???? Var hos BM igår och skrev in mig, är 7+3 idag. Ska få göra ett (V)UL nästa vecka pga tidigare missfall och jag hoppas så att det finns ett litet hjärta som slår därinne! Det är verkligen många här i tråden som fått missfall, så befriande (men såklart sorgligt) att läsa om - har känt mig ensam i min oro tidigare. Att det ska vara så stigmatiserat att tala om missfall i samhället, något som ändå så många drabbas av... Hursomhelst, kul att följa alla er decembermammor! ????

Svar på tråden BF December 2016