• Puttrik

Hjälp med val utav hundras :)

Hej alla hund och djurvänner!

Då är det dags för ännu en individ att skaffa sig en livskamrat!

Kan börja med att jag har 0 erfarenhet att äga en vovve men har varit hundvakt majoriteten utav mitt liv allt från små rackare till stora busar!

Jag har bollat några idér med mina vänner o bekanta som äger hund och majoriteten utav folket säger att jag inte ska ha en allt för liten hund.. för jag lär nog ta kål på jycken :P. De har även sagt och jag själv har märkt att hundarna jag passar visar stor lojalitet"lyssnar" på mig mer än mot mig än vad hundarna gör mot dem själva :P.. Antar att det är något positivt!

Heter Patrik och är 22 år och bor i en "2:a 69 m2" utan barn i Norrköing inte alls långt ifrån en riktigt stor skog. Planen är att flytta till en villa runt 3 år.(om det har någon betydelse)
    jobbar som elektirker med god inkomst så pengar att spendera på hunden är inga problem om diverse hälsoproblem uppstår.

Min vardag just nu är att jag stiger upp kl 05-06 beroende på vart jag är och jobbar och slutar kl 16:00. Efter jobb tränar jag på gym. eller åker skidor/skridskor men även pulka och massa kul på vintern :D(man blir aldrig för gammal för pulka :D) eller sommarn ute och löptränar eller hittar på egna gym relaterade med hjälp utav skogens verkyg.

Som person är jag en riktigt träningsnarkoman och frilufsmänniska.
    Spenderar min lediga tid med vänner men även ute och plockar svamp och annat gött man kan göra beroende på årstid.

Det jag vill få ut av en hund 

* han ska vara en med mycket energi så den orkar med te.x en heldag på helger när jag är ute och tränar/"hikar" i några timmar men även på vardagar.. för jag själv har enormt mycket energi även efter jobb och träning.. lite käk så kan jag vara i varv tills det är natt dags.

.* Den ska vara en stark hund som man kan busa med rejält kanske köra någon form utav "styrke" träning eller drag? med tanke på att jag själv har ett sådant intresse.
    typ att han kanske kan dra mig med en pulka eller något när hunden blivit stor och stark! 

* Den ska kunna lite tricks och vara loyal mot mig.(vet att det har mycket med mig att göra hur hunden blir)

* Fördel om den gillar att bada för jag själv är rena ramma sjöjungfrun

* Helst inte för mycket päls!

Och lite annat smått o gott som tillhör att vara en vovve :)

Jag har tittat lite på Amstaff och rottis men kanske inte är dem bästa som första hund.. men alla hundar formas efter sin ägare.. 

Har viljat haft en amstaff sedan jag var en liten gosse.. men är lite osäker på den rasen.. har hört mycket illa om dem.. men mycket bra också! Vad tycker ni om amstaff :)

Hoppas ni kan läsa detta ordentligt annars får ni gärna fråga om ni missuppfattar något..(har lite svårt med stavning och formulering.

Tack för mig :)

• Svar på tråden Hjälp med val utav hundras :)
  • Dexter dot com
    LFF skrev 2016-03-17 12:38:06 följande:

OM du väljer en amstaff (finns inget som inte säger att man inte kan ha en amstaff som förstahund bara man är väl påläst och beredd att ta sig den tid det tar att uppfostra en terrier) så läs på noga både om rasen och de eventuella undersökningar man bör göra. Välj en valp från en uppfödare som avlar på hundar som har bra höfter, HD (A eller B) och armbågar, ED (ua) och kolla inte bara på föräldrarna utan även vad tidigare eventuella kullar har gett för resultat samt om syskon och mor-/farföräldrar röntgats. Ställ många frågor, se om du kan få kontakt med tidigare valpköpare, när du träffar trevliga individer fråga vilken kennel de kommer från och om ägarna är nöjda med uppfödaren.

Var frågvis, det gäller oavsett vilken ras du väljer.

Håller helt med men glöm inte att kolla ataxi, allergier, demodex i bakomliggande linjer + att avelsdjuren ska vara mh eller BPHbeskrivna .
  • Puttrik

LFF!

Dina svar är enormt mycket värdefulla!

Jag har läst lite allt möjligt om amstaff sedan jag var en ung liten gosse runt 12 somrar tills nu :P Bruden har även hon läst mycket flitigt om den rasen faktiskt.. kanske därför hon är så fast besluten att ha en sådan ^^

Tiden det har jag nog. Det skulle jag minsann tro i alla fall! Jag har förstått redan nu att vilken ras jag än väljer, kommer mina intressen om friluftslivet samt gym etc inte bli lika mycket utav fören om c:a 1 år möjglitvis när hunden orkar hänga med på saker o ting :),

Har noterad vad jag ska fråga alla olika kennlar :)  

• micromat

Lite goda tips finns på www.skk.se

När du hittar en kennel, var noga och gör din hemläxa..

Hunddata - för att kolla upp hundarna

Avelsdata -Det behövs inlogg dit. Är superbt när man ska kolla upp avelsdjur och historik. Lätt överskådligt.

• Selina04

Jag har många hundar bland annat en urhund.

Jag kan helt klart säga att de är en egensinnig hund och långt ifrån alla andra hundar ja träffat men nästan oxå i snudd på den bästa ????

Jag tycker du ska ta amstaff om du gillar rasen men besök olika kennlar o ta reda på ev sjukdomar =)

Lycka till!

• Puttrik

Anonyma virrpannan!

Så det kan bli ibland! angående att lillskiten blev bad - rädd :D

Mjo påläst måste man vara oavsett vilket djur man ens ska äga faktiskt.. detn brister allt för ofta hos mycket folk på den fronten, tyvärr :(

Hur menar du med "bästa" kenneln? har inte olika kennlar olika syften vad dem vill ha ut utav deras hundar :P? eller har jag fattat det galet^^?

Det är så otroligt med alla fördomar vissa raser får faktiskt :(.. jag menar man kan få vilken hund som helst att bli riktigt aggressiv om man i så fall vill :(.. Kämpa på! och var ett gott exempel!

Tackar för resterande info! att vara tillräckligt aktiv är jag redan.. så bör vara tillräckligt för en enrgihund :D

• Puttrik

Micromat! tack så mycket! visste inte om hunddata och avelsdata :)!!

Selina! tackar för din kommentar!

jasså? snudd på den bästa? vill du gärna utveckla din åsikt om det :)?

Det lutar mer o mer mot en amstaff faktiskt :)

• Puttrik

Densomvill! nej tyvärr så kommer det inte upp! fick du mitt pm`?

tyck på mitt namn annars på sidan om denna kommentaren, och sen kommer det upp en ny ruta, därefter på nya rutan trycker du på "meddelande" eller något sådant :)

• aeips

Har du läst något om corgi?

Vi skaffade en Welsh corgi pembroke i höstas, han hänger med till jobbet varje dag. Ett riktigt energiknippe med mentalitet som en stor hund i liten förpackning. Otroligt lättlärd och vill jobba till 110%.

• LFF
    Dexter dot com skrev 2016-03-17 15:54:53 följande:
    Håller helt med men glöm inte att kolla ataxi, allergier, demodex i bakomliggande linjer + att avelsdjuren ska vara mh eller BPHbeskrivna .
    Tyvärr finns ju få av de sjukdomarna att se i Hunddata utan det är ju mycket att förlita sig på vad uppfödaren säger där. Tycker det är galet att en ras med så mycket hudproblem inte får det inskrivet i Hunddata.
  • densomvill

Jag fattar inte!!! Jag får dina PM och så skriver jag och sen trycker på svara...
    Varför kommer dom inte fram :@
    Och det händer inte nånting när jag trycker på ditt namn...

• Puttrik

aepis! Nej, jag har faktiskt inte kollat upp corgi! ska ta mig en liten titt :).. Trodde dem mest var en liten sällskapshund typ hehe^^ men men.. ska ta mig en titt.. tack för tipset :)

LFF.. Det är lite tråkigt att man måste verkligen förlita sig på vad uppfödarna säger.. (en del kan ju bräka ut sig vad som för att tjäna lite snabba cosings)

Densomvill!

Jag förstår inte heller faktiskt :S.. vet inte om det är jag som har någon fel inställning så dem inte kommer fram  för mig :s.. men åt andra sidan så kunde jag läsa från en annan som skickade pm till mig.. det är lite märkligt faktiskt :S

• LFF
    Puttrik skrev 2016-03-19 11:59:10 följande:

aepis! Nej, jag har faktiskt inte kollat upp corgi! ska ta mig en liten titt :).. Trodde dem mest var en liten sällskapshund typ hehe^^ men men.. ska ta mig en titt.. tack för tipset :)

LFF.. Det är lite tråkigt att man måste verkligen förlita sig på vad uppfödarna säger.. (en del kan ju bräka ut sig vad som för att tjäna lite snabba cosings)

Densomvill!

Jag förstår inte heller faktiskt :S.. vet inte om det är jag som har någon fel inställning så dem inte kommer fram  för mig :s.. men åt andra sidan så kunde jag läsa från en annan som skickade pm till mig.. det är lite märkligt faktiskt :S

Därav att du pratar med folk om deras hundar och varifrån de kommer och fråga om de är nöjda med sin uppfödare. Och som sagt, kolla upp allt som går att kollas upp. Och prata med rasklubben och hör dig för även om de inte får rekommendera uppfödare så kan de hjälpa till med vissa svar (eller borde kunna iaf). 

Ett annat tips är att besöka hundutställningar och prata med folk där. Ibland finns det sk rastorg, där rasklubbarna presenterar sig (i december, långt dit jag vet, har du Hund2016 i Stockholm tex) och prata med de som står där. Gå till utställningsringen och prata, men försök att inte ta de som just håller på och ladda för att gå in i ringen med sin hund.

Sommartid brukar rasklubbarna ha sina specialutställningar bara för den egna rasen, dit kan man också åka och titta och prata hund. En stor fördel med hundägare är att vi alla älskar att prata om både ras och våra egna hundar bara tiden finns :D
Svar på tråden Hjälp med val utav hundras :)