Inlägg från: LFF |Visa alla inlägg
  • LFF

Hjälp med val utav hundras :)

OM du väljer en amstaff (finns inget som inte säger att man inte kan ha en amstaff som förstahund bara man är väl påläst och beredd att ta sig den tid det tar att uppfostra en terrier) så läs på noga både om rasen och de eventuella undersökningar man bör göra. Välj en valp från en uppfödare som avlar på hundar som har bra höfter, HD (A eller B) och armbågar, ED (ua) och kolla inte bara på föräldrarna utan även vad tidigare eventuella kullar har gett för resultat samt om syskon och mor-/farföräldrar röntgats. Ställ många frågor, se om du kan få kontakt med tidigare valpköpare, när du träffar trevliga individer fråga vilken kennel de kommer från och om ägarna är nöjda med uppfödaren.

Var frågvis, det gäller oavsett vilken ras du väljer.

• LFF
    Dexter dot com skrev 2016-03-17 15:54:53 följande:
    Håller helt med men glöm inte att kolla ataxi, allergier, demodex i bakomliggande linjer + att avelsdjuren ska vara mh eller BPHbeskrivna .
    Tyvärr finns ju få av de sjukdomarna att se i Hunddata utan det är ju mycket att förlita sig på vad uppfödaren säger där. Tycker det är galet att en ras med så mycket hudproblem inte får det inskrivet i Hunddata.
  • LFF
    Puttrik skrev 2016-03-19 11:59:10 följande:

aepis! Nej, jag har faktiskt inte kollat upp corgi! ska ta mig en liten titt :).. Trodde dem mest var en liten sällskapshund typ hehe^^ men men.. ska ta mig en titt.. tack för tipset :)

LFF.. Det är lite tråkigt att man måste verkligen förlita sig på vad uppfödarna säger.. (en del kan ju bräka ut sig vad som för att tjäna lite snabba cosings)

Densomvill!

Jag förstår inte heller faktiskt :S.. vet inte om det är jag som har någon fel inställning så dem inte kommer fram  för mig :s.. men åt andra sidan så kunde jag läsa från en annan som skickade pm till mig.. det är lite märkligt faktiskt :S

Därav att du pratar med folk om deras hundar och varifrån de kommer och fråga om de är nöjda med sin uppfödare. Och som sagt, kolla upp allt som går att kollas upp. Och prata med rasklubben och hör dig för även om de inte får rekommendera uppfödare så kan de hjälpa till med vissa svar (eller borde kunna iaf). 

Ett annat tips är att besöka hundutställningar och prata med folk där. Ibland finns det sk rastorg, där rasklubbarna presenterar sig (i december, långt dit jag vet, har du Hund2016 i Stockholm tex) och prata med de som står där. Gå till utställningsringen och prata, men försök att inte ta de som just håller på och ladda för att gå in i ringen med sin hund.

Sommartid brukar rasklubbarna ha sina specialutställningar bara för den egna rasen, dit kan man också åka och titta och prata hund. En stor fördel med hundägare är att vi alla älskar att prata om både ras och våra egna hundar bara tiden finns :D
Svar på tråden Hjälp med val utav hundras :)