• Puttrik

Hjälp med val utav hundras :)

Hej alla hund och djurvänner!

Då är det dags för ännu en individ att skaffa sig en livskamrat!

Kan börja med att jag har 0 erfarenhet att äga en vovve men har varit hundvakt majoriteten utav mitt liv allt från små rackare till stora busar!

Jag har bollat några idér med mina vänner o bekanta som äger hund och majoriteten utav folket säger att jag inte ska ha en allt för liten hund.. för jag lär nog ta kål på jycken :P. De har även sagt och jag själv har märkt att hundarna jag passar visar stor lojalitet"lyssnar" på mig mer än mot mig än vad hundarna gör mot dem själva :P.. Antar att det är något positivt!

Heter Patrik och är 22 år och bor i en "2:a 69 m2" utan barn i Norrköing inte alls långt ifrån en riktigt stor skog. Planen är att flytta till en villa runt 3 år.(om det har någon betydelse)
    jobbar som elektirker med god inkomst så pengar att spendera på hunden är inga problem om diverse hälsoproblem uppstår.

Min vardag just nu är att jag stiger upp kl 05-06 beroende på vart jag är och jobbar och slutar kl 16:00. Efter jobb tränar jag på gym. eller åker skidor/skridskor men även pulka och massa kul på vintern :D(man blir aldrig för gammal för pulka :D) eller sommarn ute och löptränar eller hittar på egna gym relaterade med hjälp utav skogens verkyg.

Som person är jag en riktigt träningsnarkoman och frilufsmänniska.
    Spenderar min lediga tid med vänner men även ute och plockar svamp och annat gött man kan göra beroende på årstid.

Det jag vill få ut av en hund 

* han ska vara en med mycket energi så den orkar med te.x en heldag på helger när jag är ute och tränar/"hikar" i några timmar men även på vardagar.. för jag själv har enormt mycket energi även efter jobb och träning.. lite käk så kan jag vara i varv tills det är natt dags.

.* Den ska vara en stark hund som man kan busa med rejält kanske köra någon form utav "styrke" träning eller drag? med tanke på att jag själv har ett sådant intresse.
    typ att han kanske kan dra mig med en pulka eller något när hunden blivit stor och stark! 

* Den ska kunna lite tricks och vara loyal mot mig.(vet att det har mycket med mig att göra hur hunden blir)

* Fördel om den gillar att bada för jag själv är rena ramma sjöjungfrun

* Helst inte för mycket päls!

Och lite annat smått o gott som tillhör att vara en vovve :)

Jag har tittat lite på Amstaff och rottis men kanske inte är dem bästa som första hund.. men alla hundar formas efter sin ägare.. 

Har viljat haft en amstaff sedan jag var en liten gosse.. men är lite osäker på den rasen.. har hört mycket illa om dem.. men mycket bra också! Vad tycker ni om amstaff :)

Hoppas ni kan läsa detta ordentligt annars får ni gärna fråga om ni missuppfattar något..(har lite svårt med stavning och formulering.

Tack för mig :)

• Svar på tråden Hjälp med val utav hundras :)
  • Dexter dot com

Är svärmor bredd på och har kunskap att aktivera/fostra en krävande ras med tanke på att hon är den som kommer ha huvudansvaret 10-12 timmar på vardagarna?

• Puttrik

Svärmor har haft hund förut!..sen är det ju inte säkert att hon kommer ha hunden precis hela tiden.. beror på lite hur brudens arbetstider kommer att se ut. :)

Inget är planerat än angående när det blir hund eller vilken ras.. :) jag söker bara lite tips och råd just nu :)

• Puttrik

Du verkar haft mycket trevliga upplevelser med dina hundar ida!

Det är en hund som jag gillar skarpt.. har läst otroligt mycket om dem.. men det är så många människor som avråder mig att skaffa en sådan hund.. dem flesta säga typ en labbe eller golden ret etc... Vet inte varför.. känns som man blir lite hatad för man är lite intresserad utav en viss ras :/

Vill självklart inte skaffa en hund och SEN läsa hur dem fungerar.. vill helst läsa några månader om den "rasen" jag vill ha innan jag köper.

• Dexter dot com
    Puttrik skrev 2016-03-07 19:50:42 följande:

Svärmor har haft hund förut!..sen är det ju inte säkert att hon kommer ha hunden precis hela tiden.. beror på lite hur brudens arbetstider kommer att se ut. :)

Inget är planerat än angående när det blir hund eller vilken ras.. :) jag söker bara lite tips och råd just nu :)

Klokt att fundera och läsa på innan ! Många har ju tyvärr inte gjort läxan innan dom skaffar hund och får en smärre chock när dom inser hur jobbigt det kan vara ;)

Att jag frågar om svärmor beror på att det är skillnad på att ha egen hund och sitta låst hela dagarna med någon annans hund av en ras men faktiskt inte klarar av eller ens gillar och tröttnar hon på en 7 månaders amstaff i slyngelåldern så har du problem med hundpassningen om jag förstått det hela rätt. Så att vara överens om ras och vilka krav som ligger på henne bör verkligen vara genompratat ordentligt, likaså att ha en plan B iform av en annan hundvakt om svärmor tex blir sjuk.
  • Puttrik

Nej jag vet! har beskådat otroligt många amstaffs runt omkring där jag växte upp"getto typ" folket hade inte har någon kontroll över hundarna!!... Men på andra sidan så var dem också små "minigangsters" :P(  bra hundar med för den delen) men ack så få :) Så jag vill verkligen kunna så mycket om den rasen vilket  nu jag än väljer som möjligt! så jag inte ska få någon forum utav"panik" och aah sen gör hunden som den vill ^^(vill vara redo och tackla ner problemet som uppstår) om du förstår :)?

Svärmor hade inga problem över den rasen.. det hon funderade mest på om hunden skulle börja dra i koppel etc när dem är ute och går..(hon är inte helt 100% frisk :)..att hon inte orkar hålla emot :>.. men vi har andra som kan ställa upp med givetvis!.. men hon erbjöd sig själv, samt bor inte så långt bort:P..

• densomvill

Hej! Har inte läst alla kommentarer men...
    Jag skaffa en amstaff som första hund
    Och det är det bästa jag gjort!
    Mysigaste donnan som finns! Och alla är individer och har jätte olika personligheter men motion och träning behöver dom väldigt mycket om du vill ha en lydig jycke... Tröga att lära men värt det! Och ja dom har dåligt ryckte och många tror dom är farliga mm. Men uppfostrade rätt och från en bra kennel så kan/är dom världens kelgrisar och barnvänliga! Och våran har några skönhetsfel och kan därför inte ställas ut så har henne bara som sällskap så nej man behöver inte ställa ut dom bara för att dom är renrasiga. :)

• densomvill

Glömde säga att dom har en väldigt bra päls... Lätt att torka av, torkar fort efter regn/dusch, fäller lagom, ser dom äckliga fästingarna innan de sätter sig! :)

• Puttrik

Halloj Densomvill!

Trevligt att du kom in hit en sväng :)

Jag förstår att alla hundar har olika personligheter.. precis som vi människor :)

Brutalt mycket motion kan jag ge en hund! samt diverse träning kommer ju med tiden som går :)

Vad menar du med några skönhetsfel? fel färg eller :P?

Bra info om pälsen! ja usch ja.. dem där rackarns fästingarna  :<

• Swadilfare

Australian Shepherd! Har själv en lite rackare och henne är de drag i :D hon hänger med på allt! En väldigt allsidig hund som är väldigt lojal. Springa, hoppa och träna kan hon göra i timmar ;) lättlärd och lydig. Ingen päls som tovar eller som behöver borstas nå ofta,tvättar henne gör jag när hon är lortig men oavsett så tycker jag att man ska tvätta hunden en gång i månaden eller iallafall varannan ^^ fråga gärna om du undrar över något :)

• densomvill

Min har förstorad näsborre, kroksvans (som inte äns syns) och Pytte litet överbätt ????
    Och ja färg går oxå som ett skönhetsfel :)

Tycker inte ni ska köpa en ras som ni igentligen inte vill ha bara för att det är eran första hund, går alldeles utmärk med en amstaff :)

Svar på tråden Hjälp med val utav hundras :)