• Puttrik

Hjälp med val utav hundras :)

Hej alla hund och djurvänner!

Då är det dags för ännu en individ att skaffa sig en livskamrat!

Kan börja med att jag har 0 erfarenhet att äga en vovve men har varit hundvakt majoriteten utav mitt liv allt från små rackare till stora busar!

Jag har bollat några idér med mina vänner o bekanta som äger hund och majoriteten utav folket säger att jag inte ska ha en allt för liten hund.. för jag lär nog ta kål på jycken :P. De har även sagt och jag själv har märkt att hundarna jag passar visar stor lojalitet"lyssnar" på mig mer än mot mig än vad hundarna gör mot dem själva :P.. Antar att det är något positivt!

Heter Patrik och är 22 år och bor i en "2:a 69 m2" utan barn i Norrköing inte alls långt ifrån en riktigt stor skog. Planen är att flytta till en villa runt 3 år.(om det har någon betydelse)
    jobbar som elektirker med god inkomst så pengar att spendera på hunden är inga problem om diverse hälsoproblem uppstår.

Min vardag just nu är att jag stiger upp kl 05-06 beroende på vart jag är och jobbar och slutar kl 16:00. Efter jobb tränar jag på gym. eller åker skidor/skridskor men även pulka och massa kul på vintern :D(man blir aldrig för gammal för pulka :D) eller sommarn ute och löptränar eller hittar på egna gym relaterade med hjälp utav skogens verkyg.

Som person är jag en riktigt träningsnarkoman och frilufsmänniska.
    Spenderar min lediga tid med vänner men även ute och plockar svamp och annat gött man kan göra beroende på årstid.

Det jag vill få ut av en hund 

* han ska vara en med mycket energi så den orkar med te.x en heldag på helger när jag är ute och tränar/"hikar" i några timmar men även på vardagar.. för jag själv har enormt mycket energi även efter jobb och träning.. lite käk så kan jag vara i varv tills det är natt dags.

.* Den ska vara en stark hund som man kan busa med rejält kanske köra någon form utav "styrke" träning eller drag? med tanke på att jag själv har ett sådant intresse.
    typ att han kanske kan dra mig med en pulka eller något när hunden blivit stor och stark! 

* Den ska kunna lite tricks och vara loyal mot mig.(vet att det har mycket med mig att göra hur hunden blir)

* Fördel om den gillar att bada för jag själv är rena ramma sjöjungfrun

* Helst inte för mycket päls!

Och lite annat smått o gott som tillhör att vara en vovve :)

Jag har tittat lite på Amstaff och rottis men kanske inte är dem bästa som första hund.. men alla hundar formas efter sin ägare.. 

Har viljat haft en amstaff sedan jag var en liten gosse.. men är lite osäker på den rasen.. har hört mycket illa om dem.. men mycket bra också! Vad tycker ni om amstaff :)

Hoppas ni kan läsa detta ordentligt annars får ni gärna fråga om ni missuppfattar något..(har lite svårt med stavning och formulering.

Tack för mig :)

• Svar på tråden Hjälp med val utav hundras :)
  • Josefin 086

Du låter som jag i början. Var fast besluten på grymt många punkter. Typ att den inte skulle håra mycket, ej vara mindre än knähöjd, pigg å alert å med på allt !

Den jag fastnade för var en snarkande trött å hårig chihuahua. Han valde mig kan man säga. Bästa valet hittills!

Snöa inte in dig på bara en ras. Prata med olika uppfödare å åk gärna på utställningar å sug in dig alla raser där!;)

• Puttrik

Swadififare! hej du! Det är faktiskt en hund jag har tittat lite på faktiskt.. riktigt söta hundar.. som stämmer med lite punktar jag skulle vilja ha av en hund.. nackdelen är återigen... Det är lång päls :P.. (jag nyser lite för mycket utav långhåriga hundar) Vet ej varför dock.. är varken päls eller hundallergiker samt att läkarna har inget svar heller:P...

Densomvill!

Är det så jädra noga om utseendet? jag trodde det handlade om hur väl hunden presterade.. nåväl ^^

Nej.. Det är klart att vi ska skaffa en ras som vi verkligen vill ha!.. visserligen är jag lite mer öppen över vad det finns för olika raser..Finns ju en hel uppsjö :>..Bruden ska pront ha en amstaff vilket jag inte har något emot att ha :)

Jag är mest rädd över att tjaa.. skulle man råka lära han något fel lär det ta hus i helvetet bland grannarna :P samt att min hund inte ska få leka med andra hundar, bara för det är just en "amstaff" :>.

Josefin 086!

Hej hej :)... Lite gulligt att det blev raka motsatsen mot vad du hade tänkt dig med hundvalet :)? Dock skulle jag inte kunna ha en sådan liten vovve :P.. för jag är groteskt aktiv utav mig :P Lite därför jag vill ha en hund som skulle kunna hänga med på sådant :) (inte varje gång tjejen kan te.x. :)..

Det var en klok idé att åka och kolla utställningar och sånt faktiskt!.. ska nog ta och göra det haha :D

Som jag sa innan är jag inte insnöad över amstaff! gillar den riktigt starkt dock! men kan tänka mig något annat :) 

• densomvill

Ja det är ju det :)
    Varför vill du inte att den leker med andra hundar bara för att det är en amstaff?!
    Min har kompisar och det går bra :)

• Swadilfare

min är ifrån arbetande linjer och har inte alls så värst mycket hår :) Man kan jämföra dom med en schäfer när de kommer till päls fast lite mer på rumpan ;) Inte alls som en "långhårig" hund :)

• Trassel14

Spontant efter att ha läst din tråd så skulle jag säga Amstaff, från en bra uppfödare.
    Men annars skulle eventuellt dessa raser passa:
    Lagotto Romangolo, Australian Kelpie (inte Working kelpie då det är mycket vall, Australian kelpie har lite mindre vall i sig), Airedale terrier (tuff hund, min kompis har med sig sin hund när hon är ute och vandrar). Gå in på SKK's köpa hund och läs på om olika hundar.
    Jag skulle aldrig ha Jack Russell men hos oss bor en Dansk-Svensk Gårdshund, Jack Russell och en lagotto. Nästa ras blir en kelpie, om det inte blir en lagotto till, då den har det jag vill ha hos en hund :)

• Puttrik

Densomvill!

Får man fråga vad det är för färg på jycken du har :)?..jag skulle vilja ha en grå"blue" svart eller brun.. Men man kanske inte kan välja så hehe^^

Det var inte så jag menade angående hundlekandet..Klart jag vill att min hund ska få leka med alla hundar den ser haha! Menade på att, andra ägare kanske inte tillåter min hund att leka med deras just pga denna ras :<..(för att kunna få vänner) ^^

Swadilfare!

Det var mig en riktigt söt liten rackare du hade som kamrat :)!!

Det var minsann inte så värst mycket hår på den rackarn! tackar för informationen :)

Trassel14!

Trevligt att du tog dig tid att läsa min tråd! :)

Australian Kelpie var en vacker o ståtlig hund! ska ta och läsa lite mer om den rackarn!

Hmm..Vad är det som säger dig att en amstaff skulle passa mig :)?

Samt när jag ändå är intresserad utav den hunden.. Vet du om några bra kennlar?eller vart kan man ta reda på vilka som är "bra" och mindre bra :)

• Aniiee

En sak är i alla fall tvärsäkert :Du ska inte ha en hund av ur-rastyp. Alldeles för egensinniga. 

Vad jag tycker om att just du ska ha en amstaff... ska jag låta vara osagt. Det är en bra ras, men helst inte som första hund eg. Det kan gå.

Annars tycker väl jag mer att du låter som sheltie-typen (som 99.9999999999999999% av alla andra första-hundsägare), fast du vill ha en stor hund. Alternativet är väl en Newfoundland, Old English shep. St Bernards eller ev en Berner Sennen.

Själv har jag en Samojed, en Sheltie och en blandis. Och kanske även en King Charles Spaniel, för hon tror definitivt att hon bor här numera......

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Trassel14
    Puttrik skrev 2016-03-15 18:32:57 följande:

Densomvill!

Får man fråga vad det är för färg på jycken du har :)?..jag skulle vilja ha en grå"blue" svart eller brun.. Men man kanske inte kan välja så hehe^^

Det var inte så jag menade angående hundlekandet..Klart jag vill att min hund ska få leka med alla hundar den ser haha! Menade på att, andra ägare kanske inte tillåter min hund att leka med deras just pga denna ras :<..(för att kunna få vänner) ^^

Swadilfare!

Det var mig en riktigt söt liten rackare du hade som kamrat :)!!

Det var minsann inte så värst mycket hår på den rackarn! tackar för informationen :)

Trassel14!

Trevligt att du tog dig tid att läsa min tråd! :)

Australian Kelpie var en vacker o ståtlig hund! ska ta och läsa lite mer om den rackarn!

Hmm..Vad är det som säger dig att en amstaff skulle passa mig :)?

Samt när jag ändå är intresserad utav den hunden.. Vet du om några bra kennlar?eller vart kan man ta reda på vilka som är "bra" och mindre bra :)

Amstaff är en otroligt trevlig ras, stött på många trevliga individer på brukshundsklubben men även ute på promenader. En allround hund som trivs att få följa med men även få jobba med huvudet. Var inne ett tag på den rasen då jag är otroligt aktiv med vandringar, ut och rida, träna lite smått men även testa på nya hundsporter men efter att träffat Lagotto så blev det den rasen istället och sen fastna jag i agility träsket och rallylydnad. Nästa hund vi ska ha vill jag testa bruks med och då passar kelpien bättre in :) men det är ett tag tills vi skaffar ny hund, äldsta är 7 år och yngsta blir 3 i år så rasen kanske ändras igen :p

Jag vet en bra Amstaff kennel, kommer inte ihåg namnet men skulle köpa därifrån. Kenneln ligger i Skåne. Allt ihop med kennlar är ett stort träsk, kolla på SKK's köpa hund på kennlar. Sen bör du läsa på om vad för sjukdomar rasen har och kolla upp så att föräldrar, ev. Syskon etc är kollade. Har många tips om vad man ska kolla på hos en kennel kan skriva det i ett PM för annars kommer det bli en hel novell.
  • densomvill

Vit/röd heter färgen tror ja men ja vit och beige skulle jag säga på ren svenska ;)

Ja du menar så... Ja det finns dom som tror att amstaff är nån mördar hund men bara att bevisa motsatsen :) alla pensionärer va livrädda när dom hörde vad jag skulle skaffa för hund till deras gård där det bara bor 60+ slutade med att hon va allas lilla kelgris och fick smeknamnet wienerbrödet :) haha. Allt går bara man har rätt inställning :)

Svar på tråden Hjälp med val utav hundras :)