• Puttrik

Hjälp med val utav hundras :)

Hej alla hund och djurvänner!

Då är det dags för ännu en individ att skaffa sig en livskamrat!

Kan börja med att jag har 0 erfarenhet att äga en vovve men har varit hundvakt majoriteten utav mitt liv allt från små rackare till stora busar!

Jag har bollat några idér med mina vänner o bekanta som äger hund och majoriteten utav folket säger att jag inte ska ha en allt för liten hund.. för jag lär nog ta kål på jycken :P. De har även sagt och jag själv har märkt att hundarna jag passar visar stor lojalitet"lyssnar" på mig mer än mot mig än vad hundarna gör mot dem själva :P.. Antar att det är något positivt!

Heter Patrik och är 22 år och bor i en "2:a 69 m2" utan barn i Norrköing inte alls långt ifrån en riktigt stor skog. Planen är att flytta till en villa runt 3 år.(om det har någon betydelse)
    jobbar som elektirker med god inkomst så pengar att spendera på hunden är inga problem om diverse hälsoproblem uppstår.

Min vardag just nu är att jag stiger upp kl 05-06 beroende på vart jag är och jobbar och slutar kl 16:00. Efter jobb tränar jag på gym. eller åker skidor/skridskor men även pulka och massa kul på vintern :D(man blir aldrig för gammal för pulka :D) eller sommarn ute och löptränar eller hittar på egna gym relaterade med hjälp utav skogens verkyg.

Som person är jag en riktigt träningsnarkoman och frilufsmänniska.
    Spenderar min lediga tid med vänner men även ute och plockar svamp och annat gött man kan göra beroende på årstid.

Det jag vill få ut av en hund 

* han ska vara en med mycket energi så den orkar med te.x en heldag på helger när jag är ute och tränar/"hikar" i några timmar men även på vardagar.. för jag själv har enormt mycket energi även efter jobb och träning.. lite käk så kan jag vara i varv tills det är natt dags.

.* Den ska vara en stark hund som man kan busa med rejält kanske köra någon form utav "styrke" träning eller drag? med tanke på att jag själv har ett sådant intresse.
    typ att han kanske kan dra mig med en pulka eller något när hunden blivit stor och stark! 

* Den ska kunna lite tricks och vara loyal mot mig.(vet att det har mycket med mig att göra hur hunden blir)

* Fördel om den gillar att bada för jag själv är rena ramma sjöjungfrun

* Helst inte för mycket päls!

Och lite annat smått o gott som tillhör att vara en vovve :)

Jag har tittat lite på Amstaff och rottis men kanske inte är dem bästa som första hund.. men alla hundar formas efter sin ägare.. 

Har viljat haft en amstaff sedan jag var en liten gosse.. men är lite osäker på den rasen.. har hört mycket illa om dem.. men mycket bra också! Vad tycker ni om amstaff :)

Hoppas ni kan läsa detta ordentligt annars får ni gärna fråga om ni missuppfattar något..(har lite svårt med stavning och formulering.

Tack för mig :)

• Svar på tråden Hjälp med val utav hundras :)
  • Puttrik

Anniee!

Ursäkta min okunskap.. men vad menar du med en ur-ras typ :P?

Jag tackar för dina åsikter angående varför jag inte ska han amstaff :) (all negativt som positivt) är välkommen :)

jassåru.. så du tycker jag låter som en i mängden utav att vara förstahund ägare:).

Stor och stor hund... den behöver ju inte vara större än mig :P men jag menar att jag inte vill ha en sån där lite rackare... så man är rädd att man skulle råka trampa på den ^^

Det är söta hundar du äger du! 

HAHA.. hur kommer det sig att den tror att den bor där nu xD? har du hittat den när den har sprungit vilse eller något :)?

• Puttrik

Trassel14!

Du ser, du ser!

Jag har med stött på både trevliga.. samt mördarhundar^^ i mina dagar.. men man såg visserligen sambandet ganska fort varför en del hundar var som dem var:)

Det är lite det jag söker faktiskt.. en som är allround! för skulle vilja pröva på lite olika "tävlingsformer" fast på hobbynivå liksom.. möjligt tävla i weightpull(eller vad det nu heter^^) om jag finner det intressant samt att hunden tycker om det:)

Hehe.. så det kan gå ibland! ibland blir det inte som man har tänkt sig med allt!.. som i ditt fall! väldigt intresserad utav en ras men blev en helt annan! Det går fort i svängarna!

Mjo.. man ska ju skaffa en hund efter vad man har tänkt sig göra med den!.. annars är det lite taskigt om den ska göra något annat den inte är "skapt" för :)

Ju mer hundar desto mysigare blir det! om plonkan tillåter ;)

Jag har kikat lite på skk's hemsida faktiskt.. men det finns ju flera stycken kennlar..Vet ju inte riktigt vilka som är seriösa och mindre seriösa :) ska försöka leta efter kennel i skåne och läsa lite :)

All tips man kan komma åt är värdefulla min vän ;)

• Aniiee
    Puttrik skrev 2016-03-15 20:47:44 följande:

Anniee!

Ursäkta min okunskap.. men vad menar du med en ur-ras typ :P?

Jag tackar för dina åsikter angående varför jag inte ska han amstaff :) (all negativt som positivt) är välkommen :)

jassåru.. så du tycker jag låter som en i mängden utav att vara förstahund ägare:).

Stor och stor hund... den behöver ju inte vara större än mig :P men jag menar att jag inte vill ha en sån där lite rackare... så man är rädd att man skulle råka trampa på den ^^

Det är söta hundar du äger du! 

HAHA.. hur kommer det sig att den tror att den bor där nu xD? har du hittat den när den har sprungit vilse eller något :)?

Ur-raserna ( och spetsarna, Gupp 5 hos SKK, om du vill titta) är hundar som Huskey-raserna, Akita, Malamute, Lajkorna, mfl. 

Jag anser helt enkelt inte att amstaff är en bra förstahund, även om jag älskar rasen annars. Det är så många i omlopp, det är många som gärna vill ha en, men inte är beredda på att den kräver så mycket som den gör. För de ser ju ut som en stor soffpotatis ;P Amstaff är bättre (enligt mig) som andrahund, när man på allvar fattar vad men ger sig in på. Men som sagt, det är min åsikt, och det är en generell iakttagelse. Hur det skulle funka för dig specifikt kan jag inte säga, så du får känna efter själv. 

Du låter absolut som en i mängden av förstaägare. Det gör nämligen alla förstaägare. Det lyser förstahund lång väg, men på olika sätt, förstås.Och alla är vi barn i början, ingen kan säga vad som är perfekt för någon, eftersom både ägare och hundar är individer. Man kan bara ge generella råd efter vad folk har för förutsättningar och förkunskaper. 

Stor = Större än en 5 kg sheltie som inte räcker dig ens upp på halva vaden =P

Så klart jag har söta hundar! Duh! =P

Spanieln bor egentligen på ovanvåningen hos min bror och hans familj, men hon tycker ju att det är urkul med 3 kompisar i källaren =P
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Puttrik

Densomvill!

ååh dem är så söta! skulle man kunna få se en liten bild på rackarn kanske ;)?

yes precis! lite så jag menade.. tyvärr :<.. i värsta fall kanske man får trä på en munkorg på honom.. i början, bara för dem ska se att den icke är farlig!

mjoo klart man vill visa motsatsen givetvis! men kanske är lättare sagt än gjort om det är all för mycket fördomar innan man ens hinner bevisa det!

Måste medge att den lilla storyn var rätt gullig faktiskt hehe! lilla wienerbrödet :D

Får man fråga vilken kennel du köpte busfröet ifrån :)?

• densomvill

Skriv gärna ett PM till mig så kan jag skicka bild och kennel mm. :)

Skulle kunna skriva själv men vet inte hur man skickar PM :S

• Puttrik

Annie!

Jag förstår hur du menar att den inte passar in som fösta hund :) alla har olika åsikter om det :) Jag hade det bara som förslag, med tanke på att jag själv är väldigt, väldigt aktiv utav mig.. Är c:a. 1-2 dagar i månaden jag kör en "slappar dag" :) Well, jag tycker dem inte ser ut att vara någon softpotatis^^ muskler byggs inte på en dag precis.. o dem är rätt så muskulösa ^^

Jag förstår hur du tänker :) och ja.. vi alla är nybörjare på allt nytt man ger sig in på!(man lär sig något nytt varje dag) :D

Jaha.. klassas 5kg som en stor hund ^^ jag tänkte mig mer åt 20-30 kg som typ går till midjan är stor hund ^^

Klart lilla vovven vill ha lekkamrater :D

• GräveJörgen

rottwailer är de enda som gäller om man ska ha byracka,, ja har en skälv som vaktar huset då jag är på jobb hela dagarna

bästa gräv maskin? Hitachi!
  • Puttrik

Hej hej jörgen!

rottis är fina hundar!.. jag är intresserad utav både amstaff och rottis.. men finns några andra med som jag är sugen på! rottis har jag mer erfarenhet utav dock.. brukar passa mina kompisars rottisar (två olika ) :) väldigt fina, och väl uppfostrade!

• Anonym (Matte till en galenpanna)

Känner så igen mig i dina förberedelser inför hundköp Min fjärde hund i ordningen blev en Amstaff efter noggrann eftersök av den bästa kenneln, läste på allt om rasen, dök på varenda amstaff jag fick hälsa på osv. Jag hade också en rad "önskemål" ang. hundens egenskaper bland annat att den ska gilla att bada. Jag kan bara nämna att min baby är livrädd för regn, hatar vattenpölar, blomsprutor ska vi inte ens tala om men däremot går det jättebra att lapa i sig mängder från trädgårdsslangen eller en äcklig dypöl. Vi fick en badkruka .

Vi märkte ganska snabbt att vi ALLTID fick en åsikt om honom. Antingen äääälskade de honom eller så hatade de honom, utan att han ens sagt voff. Folk är otroligt dömande gällande rasen och jag är sååå trött på att höra att jag har en "kamphund". Ja, om du är en falukorv- ja då ligger du illa till. Min amstaff har ALDRIG rört en annan hund och det ligger inte i hans natur att springa runt och hugga folk och fä till höger och vänster som många som läser för mycket på aftonbladet tror. Däremot är han en hanhund och gillar töserna bättre än killarna, precis som de flesta hanhundar. Han vaktar sin flock och framför allt våra små barn från allt från vatten till andra människor. 
    Jag tycker absolut att du kan skaffa dig en amstaff (valp) för det är verkligen en supergo hund som har mkt energi, modig  (blir inte rädd för lite fladder från en persenning och sånt) otroligt social och älskar människor och barn (absolut bästa rasen för de som har barn), älskar att få vara med där det händer (båt, bil, på stan, på landet...). Det hänger mest på dig som hundägare att försöka förstå vad den behöver. Behöver den aktiveras och du inte ger den det- ja då har den ätit upp din post, eller dina skor, eller hela din hall (ja allt har hänt oss och vi får skylla oss själva). Som valp och unghund är de överjävligtjobbiga (som många andra) och där tror jag många ger upp för det krävs mkt tålamod. Öva mkt lydnad och ge den kärlek- precis som för vilka andra hundar som helst.

• LFF

OM du väljer en amstaff (finns inget som inte säger att man inte kan ha en amstaff som förstahund bara man är väl påläst och beredd att ta sig den tid det tar att uppfostra en terrier) så läs på noga både om rasen och de eventuella undersökningar man bör göra. Välj en valp från en uppfödare som avlar på hundar som har bra höfter, HD (A eller B) och armbågar, ED (ua) och kolla inte bara på föräldrarna utan även vad tidigare eventuella kullar har gett för resultat samt om syskon och mor-/farföräldrar röntgats. Ställ många frågor, se om du kan få kontakt med tidigare valpköpare, när du träffar trevliga individer fråga vilken kennel de kommer från och om ägarna är nöjda med uppfödaren.

Var frågvis, det gäller oavsett vilken ras du väljer.

Svar på tråden Hjälp med val utav hundras :)