Puttrik skrev 2016-03-15 20:47:44 följande:
Anniee!
Ursäkta min okunskap.. men vad menar du med en ur-ras typ :P?
Jag tackar för dina åsikter angående varför jag inte ska han amstaff :) (all negativt som positivt) är välkommen :)
jassåru.. så du tycker jag låter som en i mängden utav att vara förstahund ägare:).
Stor och stor hund... den behöver ju inte vara större än mig :P men jag menar att jag inte vill ha en sån där lite rackare... så man är rädd att man skulle råka trampa på den ^^
Det är söta hundar du äger du!
HAHA.. hur kommer det sig att den tror att den bor där nu xD? har du hittat den när den har sprungit vilse eller något :)?
Ur-raserna ( och spetsarna, Gupp 5 hos SKK, om du vill titta) är hundar som Huskey-raserna, Akita, Malamute, Lajkorna, mfl.
Jag anser helt enkelt inte att amstaff är en bra förstahund, även om jag älskar rasen annars. Det är så många i omlopp, det är många som gärna vill ha en, men inte är beredda på att den kräver så mycket som den gör. För de ser ju ut som en stor soffpotatis ;P Amstaff är bättre (enligt mig) som andrahund, när man på allvar fattar vad men ger sig in på. Men som sagt, det är min åsikt, och det är en generell iakttagelse. Hur det skulle funka för dig specifikt kan jag inte säga, så du får känna efter själv.
Du låter absolut som en i mängden av förstaägare. Det gör nämligen alla förstaägare. Det lyser förstahund lång väg, men på olika sätt, förstås.Och alla är vi barn i början, ingen kan säga vad som är perfekt för någon, eftersom både ägare och hundar är individer. Man kan bara ge generella råd efter vad folk har för förutsättningar och förkunskaper.
Stor = Större än en 5 kg sheltie som inte räcker dig ens upp på halva vaden =P
Så klart jag har söta hundar! Duh! =P
Spanieln bor egentligen på ovanvåningen hos min bror och hans familj, men hon tycker ju att det är urkul med 3 kompisar i källaren =P