Inlägg från: Anonym (Matte till en galenpanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Matte till en galenpanna)

Hjälp med val utav hundras :)

Känner så igen mig i dina förberedelser inför hundköp Min fjärde hund i ordningen blev en Amstaff efter noggrann eftersök av den bästa kenneln, läste på allt om rasen, dök på varenda amstaff jag fick hälsa på osv. Jag hade också en rad "önskemål" ang. hundens egenskaper bland annat att den ska gilla att bada. Jag kan bara nämna att min baby är livrädd för regn, hatar vattenpölar, blomsprutor ska vi inte ens tala om men däremot går det jättebra att lapa i sig mängder från trädgårdsslangen eller en äcklig dypöl. Vi fick en badkruka .

Vi märkte ganska snabbt att vi ALLTID fick en åsikt om honom. Antingen äääälskade de honom eller så hatade de honom, utan att han ens sagt voff. Folk är otroligt dömande gällande rasen och jag är sååå trött på att höra att jag har en "kamphund". Ja, om du är en falukorv- ja då ligger du illa till. Min amstaff har ALDRIG rört en annan hund och det ligger inte i hans natur att springa runt och hugga folk och fä till höger och vänster som många som läser för mycket på aftonbladet tror. Däremot är han en hanhund och gillar töserna bättre än killarna, precis som de flesta hanhundar. Han vaktar sin flock och framför allt våra små barn från allt från vatten till andra människor. 
    Jag tycker absolut att du kan skaffa dig en amstaff (valp) för det är verkligen en supergo hund som har mkt energi, modig  (blir inte rädd för lite fladder från en persenning och sånt) otroligt social och älskar människor och barn (absolut bästa rasen för de som har barn), älskar att få vara med där det händer (båt, bil, på stan, på landet...). Det hänger mest på dig som hundägare att försöka förstå vad den behöver. Behöver den aktiveras och du inte ger den det- ja då har den ätit upp din post, eller dina skor, eller hela din hall (ja allt har hänt oss och vi får skylla oss själva). Som valp och unghund är de överjävligtjobbiga (som många andra) och där tror jag många ger upp för det krävs mkt tålamod. Öva mkt lydnad och ge den kärlek- precis som för vilka andra hundar som helst.

Svar på tråden Hjälp med val utav hundras :)