Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Hjälp med val utav hundras :)

Innan jag ger mig på att rekommendera ras funderar jag på hur du löser hundpassningen när du är på jobbet, på gymmet och innan valpen är så stor att den kan vara med dig när du "hikar" ? Har du tänkt aktivera hunden mentalt på något sätt eller är det bara motion och fysisk träning du tänkt dig?

• Dexter dot com

Är svärmor bredd på och har kunskap att aktivera/fostra en krävande ras med tanke på att hon är den som kommer ha huvudansvaret 10-12 timmar på vardagarna?

• Dexter dot com
    Puttrik skrev 2016-03-07 19:50:42 följande:

Svärmor har haft hund förut!..sen är det ju inte säkert att hon kommer ha hunden precis hela tiden.. beror på lite hur brudens arbetstider kommer att se ut. :)

Inget är planerat än angående när det blir hund eller vilken ras.. :) jag söker bara lite tips och råd just nu :)

Klokt att fundera och läsa på innan ! Många har ju tyvärr inte gjort läxan innan dom skaffar hund och får en smärre chock när dom inser hur jobbigt det kan vara ;)

Att jag frågar om svärmor beror på att det är skillnad på att ha egen hund och sitta låst hela dagarna med någon annans hund av en ras men faktiskt inte klarar av eller ens gillar och tröttnar hon på en 7 månaders amstaff i slyngelåldern så har du problem med hundpassningen om jag förstått det hela rätt. Så att vara överens om ras och vilka krav som ligger på henne bör verkligen vara genompratat ordentligt, likaså att ha en plan B iform av en annan hundvakt om svärmor tex blir sjuk.
  • Dexter dot com
    LFF skrev 2016-03-17 12:38:06 följande:

OM du väljer en amstaff (finns inget som inte säger att man inte kan ha en amstaff som förstahund bara man är väl påläst och beredd att ta sig den tid det tar att uppfostra en terrier) så läs på noga både om rasen och de eventuella undersökningar man bör göra. Välj en valp från en uppfödare som avlar på hundar som har bra höfter, HD (A eller B) och armbågar, ED (ua) och kolla inte bara på föräldrarna utan även vad tidigare eventuella kullar har gett för resultat samt om syskon och mor-/farföräldrar röntgats. Ställ många frågor, se om du kan få kontakt med tidigare valpköpare, när du träffar trevliga individer fråga vilken kennel de kommer från och om ägarna är nöjda med uppfödaren.

Var frågvis, det gäller oavsett vilken ras du väljer.

Håller helt med men glöm inte att kolla ataxi, allergier, demodex i bakomliggande linjer + att avelsdjuren ska vara mh eller BPHbeskrivna .
Svar på tråden Hjälp med val utav hundras :)