• Regnbågsdröm

IVF mars/april

Hej alla!
    Vi har nu fått vår planering för vårt tredje IVF-försök. Vi kör långt protokoll och ska nu börja med synarela-spray den 20 mars. Enligt planeringen ÄP vecka 16. Några som är i samma tid och som vill följas åt? Hoppa gärna in i tråden!

• Svar på tråden IVF mars/april
  • Lsaep

Mama5 och Zasu; NEJ, jag lider med er. Jag vet precis hur fruktansvärt det känns.

Kramar till er!

• linoa131

Hej igen alla kämpar. Jag har behövt hålla mig ifrån tråden ett tag för att bearbeta sorgen efter vårt misslyckade IVF. Jag har läst ikapp lite och glädjer jag mig för de som lyckats. Jag såg också de som hade fått negativa besked som jag lider med. Jag önskar er all lycka med era kommande försök.

Nu vet jag att jag hamnar lite utanför ämnet eftersom vi är i maj, men har ändå känslan av en liten kontakt här som underlättar att fråga det man undrar i den tråden ändå. Även om det inte är riktigt dags än har vi börjat planera inför nästa steg, alltså insättningen av det frysta embryot som ligger och väntar. Tydligen sker detta i naturlig menscykel. Så jag har lite frågor igen ( jag har gett upp med att hoppas få svar från min klinik. De förstår inte att varken jag eller min sambo har möjlighet när som helst att ta emot ett spontant telefonsamtal och diskutera planeringen av kommande försök, de kan inte utge en bestäm tid och hålla sig till det, vilket gör att vi har haft mailkontakt med snabba instruktioner istället).

Kliniken vill att vi börjar testa vi dag 9 i menscykel med digitala ägglossningstest. Jag brukar ha ägglossning annars runt dag 17 så det kan lätt bli lite dyrt tänkte jag. Är det dumt att börja testa med nätets billiga tester?
    Vad är det som avgör om vi ska ha ostimulerad cykel?
    Sänker det våra chanser att lyckas?
    Innebär det att jag inte ska få Lutinus sen?
    Vad gör det om man har sex vi den naturliga ägglossningen med tanken på att jag inte ska få någon spruta som blockerar den?
    Är det lägre framgångschans med frysta embryo?
    Vi har bara ett embryo och jag undrar såklart vilken sannolikhet det är att den överlever upptiningen...
    Jag är tacksam för alla svar

• Amie77

Hej!

Jag har inte varit med i denna tråd, men då jag i många år har varit i IVF-snurren brukar jag läsa många olika trådar på forumet.

Jag är nu gravid i vecka 14 efter första FET-försöket. Vi fick vår son på tredje färskförsöket 2013 och embryot vi fick från frysen denna gång var från året innan vår son blev till. :)

Jag tror jag kan besvara några av dina frågor då jag gjorde ostimulerat FET i februari.

Jag tycker absolut att du kan köra med några billigare ÄL-tester från dag 9. Byt över då du märker lite stegring där (kanske kör både sticka och digitalt test den morgonen något börjar närma sig).

Jag tror att de flesta kör ostimulerat FET så länge man har egen ägglossning. Här är jag inte helt säker dock. Det borde ju inte sänka era chanser att lyckas då de anser att de bästa förutsättningarna är om kroppen inte utsatts för massa mediciner så som jag förstått det.

Vi skulle inte köra med Crinone (alternativ till Lutinus) efter vårt försök, men då min lutealfas är på cirka 9 dagar (ÄL dag 17-19 och mens dag 26-28) så lät doktorn mig få Crinone ändå. Som han sa: "Det skadar inte och om det får dig att må bättre så skriver vi ut det." Han skrev alltså ut det till mig av psykologiska skäl, :), men annars så anses väl kroppen kunna hantera uppbyggandet av slemhinnan själv iom att man inte nedreglerats.

Jag har också funderat på din fråga om sex runt tiden för ÄL. Vi körde nog på. Ingen som sa nåt. Fanns väl ökad risk för 2-äggstvillingar antar jag. :)

Jag tror att det är lite lägre chans vid FET - i alla fall om jag kollar statistiken från min klinik (CvL i Uppsala). Leta upp din kliniks statistik och kolla där.

Jag tror sannolikheten för överlevnad är olika på olika kliniker, men 75-80% chans att embryot överlever läste jag mig till i februari då det var aktuellt för oss. Med det sagt så överlevde inte vår första blastocyst upptining, så vi hade tur som hade en till i frysen. (+ två 2-dagars)

Hoppas detta hjälper något! Lycka till!

• linoa131

[quote=76624580][quote-nick]Amie77 skrev

Hoppas detta hjälper något! Lycka till![/quote]

Stor Tack för ditt svar

• linoa131
    Amie77 skrev 2016-05-14 22:00:46 följande:

Hoppas detta hjälper något! Lycka till!

Och grattis till din graviditet
  • CJ1
    linoa131 skrev 2016-05-14 13:48:29 följande:

Hej igen alla kämpar. Jag har behövt hålla mig ifrån tråden ett tag för att bearbeta sorgen efter vårt misslyckade IVF. Jag har läst ikapp lite och glädjer jag mig för de som lyckats. Jag såg också de som hade fått negativa besked som jag lider med. Jag önskar er all lycka med era kommande försök.

Nu vet jag att jag hamnar lite utanför ämnet eftersom vi är i maj, men har ändå känslan av en liten kontakt här som underlättar att fråga det man undrar i den tråden ändå. Även om det inte är riktigt dags än har vi börjat planera inför nästa steg, alltså insättningen av det frysta embryot som ligger och väntar. Tydligen sker detta i naturlig menscykel. Så jag har lite frågor igen ( jag har gett upp med att hoppas få svar från min klinik. De förstår inte att varken jag eller min sambo har möjlighet när som helst att ta emot ett spontant telefonsamtal och diskutera planeringen av kommande försök, de kan inte utge en bestäm tid och hålla sig till det, vilket gör att vi har haft mailkontakt med snabba instruktioner istället).

Kliniken vill att vi börjar testa vi dag 9 i menscykel med digitala ägglossningstest. Jag brukar ha ägglossning annars runt dag 17 så det kan lätt bli lite dyrt tänkte jag. Är det dumt att börja testa med nätets billiga tester?
    Vad gör det om man har sex vi den naturliga ägglossningen med tanken på att jag inte ska få någon spruta som blockerar den?
    Vi har bara ett embryo och jag undrar såklart vilken sannolikhet det är att den överlever upptiningen...

Hej, Jag gjorde ett ostim fet i mars och blev gravid. Är nu i v.10. Jag hade samma tankar som du innan. Dock kände jag på mig att min kropp skulle "gilla" detta bättre. Min slemhinna var bättre vid insättningen denna gången utan Lutinus (13 mm) än med Lutinus vid färskförsöket (9mm). Sen så slapp man alla Lutinus symtom och att de symtomen jag kände var faktiskt riktiga symtom.
    Tror kliniken anser att det ändå är bättre med så naturligt som möjligt för kroppen om man har fungerande ägglossning.
    Jag började med de billiga stickorna då jag vet ungefär när ägglossningen kommer ändå. Köp de bättre stickorna online så är det lite billigare än apotekets.
    Om man har sex vid ägglossning så ökar chansen för tvillingar. Min klinik nämnde detta och ville att vi skulle undvika sex då. Men det gör man ju som man vill
    Tror det finns någon statistik som säger att det är något mindre chans med Fet men enligt min klinik så sa de att klarar embryot upptiningen så är det samma chans. Jag var mest orolig att det inte skulle klara upptiningen och det är ju alltid en risk. Jag gjorde också akupunktur innan och efter insättningen om det var betydelsefullt för resultatet eller inte vet jag inte. Dock är ju det ganska dyrt. 600 kr/gång.

Jag önskar dig stort Lycka till!
  • Amie77
    linoa131 skrev 2016-05-15 09:21:58 följande:
    Och grattis till din graviditet
    Tack!!
  • linoa131
    CJ1 skrev 2016-05-15 14:16:46 följande:

Jag började med de billiga stickorna då jag vet ungefär när ägglossningen kommer ändå. Köp de bättre stickorna online så är det lite billigare än apotekets.

enligt min klinik så sa de att klarar embryot upptiningen så är det samma chans. Jag var mest orolig att det inte skulle klara upptiningen och det är ju alltid en risk.

Grattis till din graviditet och tack för svaret

Jag brukar ha bra koll på ägglossning också men just nu är det jätteförvirrande. Jag kan inte riktigt vara säker på att den har varit. Har fått utslag på ägglossningstestet typ sen dag 7...och eftersom det är en konstig cykel har jag tempat,det brukar ge svar på ägglossning... men icke denna gång. Så hoppas nästa menscyckel är som vanligt igen.

Jag är också jätterädd för upptiningen speciellt med tanke på att det inte var något bra embryo från början :-/
  • stajlish
    linoa131 skrev 2016-05-14 13:48:29 följande:

Hej och tack för lyckoönskningarna :) 

Jag testade både med billiga tester och tog clearblue med "glada gubben" när det närmade sig, så behövde "bara" testa med det två ggr som tur var.
    Jag tror också det är beroende på sin egna ägglossning, jag upplevde att ostimulerad var "bättre" för mig, det kändes mer "naturligt". Tror absolut inte det sänker chanserna.. jag hade samma tankar som du kring sex vid ägglossningen men SU sa inget om det så jag antar det inte var någon fara? Tror inte det är lägre chans med frysta embryon heller.. känns som många här inne på FL blivit gravida med FET och jag blev det också..(även om jag fick missfall sen) för på mitt ET blev det ju ingen graviditet alls.
    Sen får man ju hoppas att blastocysten överlever tiningen, det är ju alltid en nervositet såklart..men innan dom frös in den ansåg dom ju att den var i nog bra kvalité för att klara en upptining.

Så mycket man inte vet.. och så mycket som är slump/tur osv tror jag... men jag känner igen mig i alla dina frågor, jag hade dom samma inför mitt FET.

Håller tummarna för ert FET!!!! <3 

Kram
  • linoa131

Tack så mycket för ditt svar stajlish . Nu är det bara att invänta mensen och hoppas att embryot överlever upptiningen. Skönt att läsa vad ni skriver, det ger lite hopp.

Kram

Svar på tråden IVF mars/april