IVF mars/april
Hej!
Jag har inte varit med i denna tråd, men då jag i många år har varit i IVF-snurren brukar jag läsa många olika trådar på forumet.
Jag är nu gravid i vecka 14 efter första FET-försöket. Vi fick vår son på tredje färskförsöket 2013 och embryot vi fick från frysen denna gång var från året innan vår son blev till. :)
Jag tror jag kan besvara några av dina frågor då jag gjorde ostimulerat FET i februari.
Jag tycker absolut att du kan köra med några billigare ÄL-tester från dag 9. Byt över då du märker lite stegring där (kanske kör både sticka och digitalt test den morgonen något börjar närma sig).
Jag tror att de flesta kör ostimulerat FET så länge man har egen ägglossning. Här är jag inte helt säker dock. Det borde ju inte sänka era chanser att lyckas då de anser att de bästa förutsättningarna är om kroppen inte utsatts för massa mediciner så som jag förstått det.
Vi skulle inte köra med Crinone (alternativ till Lutinus) efter vårt försök, men då min lutealfas är på cirka 9 dagar (ÄL dag 17-19 och mens dag 26-28) så lät doktorn mig få Crinone ändå. Som han sa: "Det skadar inte och om det får dig att må bättre så skriver vi ut det." Han skrev alltså ut det till mig av psykologiska skäl, :), men annars så anses väl kroppen kunna hantera uppbyggandet av slemhinnan själv iom att man inte nedreglerats.
Jag har också funderat på din fråga om sex runt tiden för ÄL. Vi körde nog på. Ingen som sa nåt. Fanns väl ökad risk för 2-äggstvillingar antar jag. :)
Jag tror att det är lite lägre chans vid FET - i alla fall om jag kollar statistiken från min klinik (CvL i Uppsala). Leta upp din kliniks statistik och kolla där.
Jag tror sannolikheten för överlevnad är olika på olika kliniker, men 75-80% chans att embryot överlever läste jag mig till i februari då det var aktuellt för oss. Med det sagt så överlevde inte vår första blastocyst upptining, så vi hade tur som hade en till i frysen. (+ två 2-dagars)
Hoppas detta hjälper något! Lycka till!