• DenNamnbitne

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Nu när det inte händer så särskilt mycket i den svenska partipolitiken så är det desto mer intressant att vända blickarna mot väst. Om du var amerikan och fick rösta i höst, vem skulle det bli på då? Jag har valt att ta med de som fortfarande har en chans att bli valt i slutändan även om vissa av dessa inte har så jättestor chans. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-01 13:34
    Även om man aldrig ska låta test avgöra ens beslut så är det kul att se vad de utvisar. Här ett intressant test som man kan göra en enkel version av eller en utökad:
    www.isidewith.com

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
  • Zarch

Känner mest att huvudsaken att inte Trump blir president. Men men, jag lägger min röst på Clinton.

• K Markatta
    DenNamnbitne skrev 2016-03-01 10:56:48 följande:
    Din synpunkt är berättigad. Jag brukar uppskatta mindre kända kandidater. Vilka sådana är aktuella?
    Vi har Michael Bloomberg som kanske ställer upp som oberoende kandidat. Sen finns exempelvis Gary Johnson (libertarian) och Jill Stein (grön).
  • DenNamnbitne
    Kung Markatta skrev 2016-03-01 11:13:18 följande:
    Vi har Michael Bloomberg som kanske ställer upp som oberoende kandidat. Sen finns exempelvis Gary Johnson (libertarian) och Jill Stein (grön).
    Då beklagar jag att jag inte tänkte längre än jag gjorde. Men det amerikanska valsystemet verkar ju ha svårt att släppa fram folk som inte är åsnor eller elefanter.
  • Fjonken

Jag tycker det skulle vara roligt med Trump. Hejar på honom i smyg. Är lite svag för gubbar som han. Han är lite som en blandning mellan Berlusconi och Bert Karlsson. Haha..  

Skulle också vara oerhört underhållande att följa hur svenska "opartiska" media förfasas över hur Trump kunde bli vald. Skulle reta alla så in i h-vete. Sjukt skoj. 

Och nej, Trump är ingen idiot. Han kanske pratar och beter sig som en idiot men han är inte dum. Tror han kan bli en bra president. 

• Flash Gordon

Trump är svaret på ett Washington som vanskötts i decennier och nu är han på väg mot presidentskapet.

De senaste två perioderna under Obama har varit särskilt illa skötta och till slut kokade det över hos amerikanerna.

Precis mos ingen trodde att en gammal avdankad western-skådis var en värdig president (men han blev den bäste de haft på generationer)  så underskattar man Trump nu. 

.
    Det kommer att stå mellan honom och hans löften om förändringar mot Hillary Clinton som lovat genomföra mandatperioden "Obama III" och som samtidigt är under utredning av FBI för misstänkta brott mot rikets säkerhet i samband med hennes hantering av mejl och hemligstämplat material då hon var utrikesminister.

I valet mellan dessa två så har jag en känsla av vem som kommer att vinna.

• Flash Gordon

Bli inte förvånade den dagen det händer:

http://www.foxnews.com/opinion/2016/03/02/trump-is-now-unstoppable-its-game-over-for-cruz-rubio-kasich-and-carson.html

After his victories Tuesday night in multiple states and his second place finish in others , Trump is in an unstoppable position. Whether the junior senators from Texas and Florida choose to pursue him, it doesn’t matter, the end is near.

Trump, who is an unconventional candidate, to say the least, has tapped into the anger and frustration across America and has mobilized voters to turn out in record numbers.

Love him or hate him, be inspired by him or be appalled by him, Trump has totally dominated a political cycle like no other politician I’ve seen in decades.

I admit I was a total skeptic, like many others.

At first, I didn’t think he would run.

Then I thought there was no way he could beat the all-star cast of elected officials running against him.

Then I underestimated his lack of substance and trite answers in the debates.

Then I underestimated his lack of a real campaign.

Then I was convinced the political establishment was going to spend millions and take him out. And like the Energizer bunny he just keeps going and winning!

Trump is getting stronger by the day and his supporters are locked in and not going away. And no one has mastered the media like this since Teddy Roosevelt and his rough riders.

What's ahead is a Republican Party that either becomes part of his movement or splinters into many pieces. No matter what Trump does or says, the nomination is his for the taking.

• DenNamnbitne

Favoriterna drog ifrån igår. Tråkigt enligt en del, bra enligt andra. Hillary och Donald verkar onekligen bli dem som det står emellan i höst.

Internet flödar med roliga Trump-klipp. Här är ett kul jag stötte på:

• Aikido
    Fjonken skrev 2016-03-01 11:32:17 följande:
    Jag tycker det skulle vara roligt med Trump. Hejar på honom i smyg. Är lite svag för gubbar som han. Han är lite som en blandning mellan Berlusconi och Bert Karlsson. Haha..  

Skulle också vara oerhört underhållande att följa hur svenska "opartiska" media förfasas över hur Trump kunde bli vald. Skulle reta alla så in i h-vete. Sjukt skoj. 

Och nej, Trump är ingen idiot. Han kanske pratar och beter sig som en idiot men han är inte dum. Tror han kan bli en bra president. 
    En farligare värld skulle det bli. Världshaverist.
  • Fjonken
    Aikido skrev 2016-03-02 12:28:07 följande:
    En farligare värld skulle det bli. Världshaverist.
    Tror inte det. Han har en viss jargong men det är mycket teater också. 
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?