• Anonym (josi)

För hård och elak?

Min partner vill att vi ska flytta ihop och bli seriösa på riktigt. Jag anser att vi är seriösa ändå. Jag har en orsak att inte vilja bo med honom och det är hans barn.
    Han fick det här brevet och anser att jag är hård och elak.

Jag älskar dig och vill leva resten av mitt liv med dig, men jag vill inte bo med dig än. Orsaken är att vi inte lever samma typ av liv jämt.

Jag vill ha mina helger som jag brukar ha dem, jag jobbar hårt som du vet och behöver helgerna till att återhämta mig.
    Jag vill kunna kliva upp 6 om jag vill och sätta mig i soffan med en bok och en tekopp, eller lägga mig i sängen igen med min bok och tekopp och ligga där ostörd tills jag vill gå upp.

Jag vill kunna strosa runt här i tystnaden och bara njuta utan att störas av tjo och tjim. Jag är klar med barn, jag har gjort mitt och har ingen önskan om att börja om. Det handlar inte om vad jag tycker om ditt barn, det handlar om att jag inte vill ha något barn alls boendes med mig.

Ni får så gärna komma hit på besök när du har ditt barn, tom sova över ibland, när jag känner att jag vill och orkar. Men inte regelbundet. Ibland vill jag kanske inte ens träffa dig när du har ditt barn. Det är när det varit extra tufft på jobbet, då behöver jag min återhämtning ännu mer.

Jag har varit utbränd, jag är fortfarande inte helt ok och min hälsa kommer först. Jag vill inte bli sjukskriven igen, jag vill jobba, jag älskar mitt jobb men det tar mycket energi.

Jag vet att du och kanske ännu mer, barnets mamma tycker att det vore så utmärkt att barnet får bo med mig eftersom jag jobbar med barn som har samma typ av problematik som ert barn har, men jag vill inte jobba dygnet runt. När jag är ledig så är jag ledig, jag har ju till exempel två mobiler, en som jobbet har numret till och en som alla andra ringer på. Är jag ledig är jobbmobilen avstängd. Chefen har mitt privata som han får använda om det är akut, inte annars.

Jag är rädd om, och mån om min egen tid och du får gärna plats där, men inte ditt barn på det sätt som du vill.
    Vi kommer inte att bli en familj så som du önskar, inte förrän ditt barn klarar sig själv. Det här är vad jag kan erbjuda, vad jag alltid har erbjudit och kan du inte älska mig då så får vi gå skilda vägar. Du kände i början att det var bekvämt och bra att vi hade samma inställning om att bo på varsitt håll, jag har inte ändrat mig och ja, det låter kanske hårt i dina ögon att jag hade bott med dig om du inte hade barn, men du krävde ett svar på varför jag tyckte det var bra som det är. Så du fick det men kanske var det inte det svaret du väntat dig.

Jag älskar dig som sagt, väldigt mycket och jag tycker också att vi har det fantastiskt och underbart tillsammans. Jag tycker om att umgås med ditt barn när det sker på mina villkor utefter vad jag mäktar med. Och du vet mycket väl att sker något akut så finns jag där, jag vill bara inte tvingas finnas där ständigt. Det var ni som valde att skaffa det här barnet, det är ert ansvar att ta hand om det.

Nå, vad tycker ni? Min kille (känns knepigt att säga kille, vi är över 40 båda två men men..) tycker att jag är oresonlig och hård som inte ger det en chans. Jag vet dock mina begränsningar och vad jag klarar av. Jag har heller aldrig hymlat med att jag aldrig flyttar ihop med honom så länge hans barn inte är HELT självgående. Han ar ok med det men har nu ändrat åsikt. (Vi har varit tillsammans i 1½ år och senaste halvåret har hans barn introducerats sakta för att vi ska kunna ses ibland även när han har sitt barn)

• Svar på tråden För hård och elak?
  • Påven Johanna

Det är väl väldigt bra att stämma i bäcken, i stället för att flytta ihop och sedan avsky både tillvaron och barnen och resten som verkar vara fallet för många som skriver här på Familjeliv. 

• Miss Skywalker
    Anonym (hanna) skrev 2016-02-15 16:31:25 följande:

Jag förstår vad du menar men jag håller med din pojkvän. Du låter väldigt hård när du skriver att du kan "till och med (vilken hjälte!) låta barnet få sova över", att du känner det som att du jobbar när du är med barnet, att du inte vill träffa din pojkvän ibland. Du lägger skuld genom att påstå att han och sitt ex vill att du ska bo med barnet pga problematiken, som att du utgår från att han ser dig som en barnvakt eller nåt. Det låter som att du är väldigt uppoffrande och helst av allt egentligen inte vill vara i relationen eftersom du tagit upp så många punkter som är fel. Och då spelar det ingen roll att du sen skriver att ni har det underbart tillsammans för du har redan skrivit massor som tyder på motsatsen. Dessutom får du det att framstå som att det är hos själva barnet som person problemet ligger, inte i faktumet att det är ett barn. Att du till råga på allt skriver att du älskar honom men, fritt citerat, skriver att "passar det inte kan jag dra", det känns otroligt hjärtlöst. Att vara tillsammans med nån som har den inställningen att om jag inte får det på mitt sätt så skiter jag i det är väldigt tärande. Du verkar helt ovillig till att kompromissa.
    Du kunde ha skrivit ett brev där du får fram din åsikt och dina synpunkter utan att skuldbelägga alls, det hade räckt med att du vill ha din fritid och frihet, är din pojkvän en normalvettig person hade han förstått det. Klart du inte ska göra något du inte vill men du var onödigt hård i ditt brev, speciellt som du går så hårt åt hans barn. Vilken förälder vill höra sådana saker?

Hon har ju varit ärlig redan från början med att hon inte vill bo med barn. Hur kompromissar man om en sådan sak? Att inte vilja/orka med andras barn är inte att vara hård. Att kräva att alla ska se ens egna barn som guds gåva till mänskligheten är bara så naivt..
  • Anonym (Z)

Tycker det är klokt att inte vilja flytta ihop när du inte vill bo med barn, och jag tycker inte att det är något konstigt med det du känner, men jag tycker också att brevet bitvis är lite väl hårt. Har några exempel nedan:

"Ibland vill jag kanske inte ens träffa dig när du har ditt barn." Jag förstår dig men jag men det låter hårt och nästan som att du vill straffa honom för att han har barnet. Tycker det hade räckt med att bara säga att du inte alltid vill ses för att du behöver lugn och ro.

"Jag vet att du och kanske ännu mer, barnets mamma tycker att det vore så utmärkt att barnet får bo med mig eftersom jag jobbar med barn som har samma typ av problematik som ert barn har, men jag vill inte jobba dygnet runt." Känns märkligt att du drar upp mamman, det har väl inte din kille något med att göra. Sen låter det lite anklagande, som att du tror att han vill utnyttja dig för ditt jobb.

"Jag är rädd om, och mån om min egen tid och du får gärna plats där, men inte ditt barn på det sätt som du vill." Återigen helt förståeligt att du känner så men hade det inte bara räckt att nämna att du är mån om din egen tid. Det uppfattas hårt när du så tydligt och markant exkluderar hans barn.

"Jag tycker om att umgås med ditt barn när det sker på mina villkor utefter vad jag mäktar med." Att interagera med andra människor handlar mycket om att ge och ta. Att bara umgås "på sina egna villkor" låter otroligt självcentrerat, och som en person man inte vill umgås med. Att du inte vill umgås mer än du orkar har jag inga invändningar emot.

"Det va ni som valde att skaffa det här barnet, det är ert ansvar att ta hand om det." Det får det att låta som att du anklagar honom för att inte ta ansvar för sitt barn. Jag hade blivit sur om någon sagt eller skrivit så till mig.

Kanske hade han tagit brevet bättre om du fokuserat mindre på HANS barn och kanske på barn mer generellt. Du låter brevet igenom nästan lite skuldbeläggande kring barnet. Jag tror också det hade gått bättre fram om du undvikit att anta vad han vill, även om du vet eller tror dig veta att det är så han tycker eller känner. Det är bland det värsta jag vet, när andra talar om för mig vad jag tänker/känner/vill.

• Tecum

Det var ett tydligt och ärligt brev som du ska vara stolt över. Det märks att du är en mogen kvinna  som vet vad du vill och inte vill. Om jag varit i din särbos situation hade jag inte blivit glad men respekterat din tydlighet. Jag hade tagit en rejäl funderare på om vi hade någon framtid tillsammans och det är inte givet att svaret blev ja. Mest beroende på att jag vill bo ihop med min älskade och dela vardagen. Särbo är mer halvdant och att ha det så i x antal år känns inte lockande. Samtidigt förstår jag givetvis din inställning, i synnerhet med din sjukdomshistorik och att du arbetar med den typ av barn som han har.

Det du bör tänka på är att du har ett övertag i relationen, dels för dina kunskaper om barnets diagnos, men också för att du som singelkvinna har lätt att hitta en ny man medan han är bunden till ett barn med problem och är inte direkt högvilt på datingmarknaden. Kanske läge att kombinera tydligheten med att vara extra kärleksfull den närmaste tiden...?

• ungbrunett
    Anonym (Z) skrev 2016-02-15 20:46:20 följande:

Tycker det är klokt att inte vilja flytta ihop när du inte vill bo med barn, och jag tycker inte att det är något konstigt med det du känner, men jag tycker också att brevet bitvis är lite väl hårt. Har några exempel nedan:

"Ibland vill jag kanske inte ens träffa dig när du har ditt barn." Jag förstår dig men jag men det låter hårt och nästan som att du vill straffa honom för att han har barnet. Tycker det hade räckt med att bara säga att du inte alltid vill ses för att du behöver lugn och ro.

"Jag vet att du och kanske ännu mer, barnets mamma tycker att det vore så utmärkt att barnet får bo med mig eftersom jag jobbar med barn som har samma typ av problematik som ert barn har, men jag vill inte jobba dygnet runt." Känns märkligt att du drar upp mamman, det har väl inte din kille något med att göra. Sen låter det lite anklagande, som att du tror att han vill utnyttja dig för ditt jobb.

"Jag är rädd om, och mån om min egen tid och du får gärna plats där, men inte ditt barn på det sätt som du vill." Återigen helt förståeligt att du känner så men hade det inte bara räckt att nämna att du är mån om din egen tid. Det uppfattas hårt när du så tydligt och markant exkluderar hans barn.

"Jag tycker om att umgås med ditt barn när det sker på mina villkor utefter vad jag mäktar med." Att interagera med andra människor handlar mycket om att ge och ta. Att bara umgås "på sina egna villkor" låter otroligt självcentrerat, och som en person man inte vill umgås med. Att du inte vill umgås mer än du orkar har jag inga invändningar emot.

"Det va ni som valde att skaffa det här barnet, det är ert ansvar att ta hand om det." Det får det att låta som att du anklagar honom för att inte ta ansvar för sitt barn. Jag hade blivit sur om någon sagt eller skrivit så till mig.

Kanske hade han tagit brevet bättre om du fokuserat mindre på HANS barn och kanske på barn mer generellt. Du låter brevet igenom nästan lite skuldbeläggande kring barnet. Jag tror också det hade gått bättre fram om du undvikit att anta vad han vill, även om du vet eller tror dig veta att det är så han tycker eller känner. Det är bland det värsta jag vet, när andra talar om för mig vad jag tänker/känner/vill.

Vet du vad jag tror att konsekvensen blir av att ts inte pratar klarspråk med sin man? Att han inte förstår. Varför undvika ämnet när man kan prata klarspråk? Vem tjänar på det? Han kanske inte förstår och hon får inte säga det hon verkligen känner. De kan umgås när han inte har sin unge, so what? Alla behöver inte leka familjer hela tiden. Jag ser ingen anledning till att hon ska vara finkänslig och inte säga att barnet är problemet, när barnet faktiskt är problemet! Varför!?
  • Anonym (K)

Jag tycker att din särbo är hård och oresonlig som försöker manipulera dig till något som är skadligt för dig. Han VET att du är skör och behöver mycket återhämtning och trots det tycker han att du ska bo tillsammans med ett barn som kräver mycket av de vuxna. Vad är det för ett sätt att visa kärlek och omtanke???

• Miss Skywalker
    Anonym (K) skrev 2016-02-15 21:36:17 följande:

Jag tycker att din särbo är hård och oresonlig som försöker manipulera dig till något som är skadligt för dig. Han VET att du är skör och behöver mycket återhämtning och trots det tycker han att du ska bo tillsammans med ett barn som kräver mycket av de vuxna. Vad är det för ett sätt att visa kärlek och omtanke???

Verkar vara ganska vanligt med framförallt män som vill ha en piga att dumpa över ansvaret på..
  • Tecum
    Miss Skywalker skrev 2016-02-15 21:43:16 följande:
    Verkar vara ganska vanligt med framförallt män som vill ha en piga att dumpa över ansvaret på..
    Man kan fundera på hur tongångarna gått om det varit en kvinna som haft ett barn med särskilda behov och en särbo som inte ville flytta ihop. Då hade han varit en egoistisk knöl som inte ville stötta sin käraste, för någon dumpning hade det inte varit frågan om då... Och hans utbrändhet hade bara betraktats som en undanflykt.... 
  • Miss Skywalker
    Tecum skrev 2016-02-15 22:02:23 följande:
    Man kan fundera på hur tongångarna gått om det varit en kvinna som haft ett barn med särskilda behov och en särbo som inte ville flytta ihop. Då hade han varit en egoistisk knöl som inte ville stötta sin käraste, för någon dumpning hade det inte varit frågan om då... Och hans utbrändhet hade bara betraktats som en undanflykt.... 
    Kvinnor har en tendens att ta på sig huvudansvaret för barnen. Oavsett om det är egna eller andras..

Här har vi en kvinna som vet vad hon vill/kan och står för det. Då blir hon kallad för elak och hård av mannen. Tycker snarare det verkar ställas mer krav på kvinnor. Både av sina män och biomammor och FLmobben. Läs runt lite i bonusmammortrådar så får du se..
  • Anonym (Hej)

Been there too, med utbrändhet o hemmet förföll. Tycker att du gör helt rätt. Inget hårt i brevet, han älskar sitt barn och vill du inte vara med det lika mkt som han, så blir det som om du inte älskar en bit av honom kan jag tänka mig. När han får sin logik tillbaka kommer han se på brevet annorlunda. Starkt gjort!!!

Svar på tråden För hård och elak?