Anonym (Z) skrev 2016-02-16 06:18:39 följande:
Jag vänder mig inte emot att TS är tydlig med att hon inte vill bo tillsammans med barn, däremot har jag pekat på vissa formuleringar i brevet som jag upplevde hårda och som hade kunnat undvikas med budskapet i behåll.
Till exempel skriver TS att pappan och barnet är välkomna ibland, men inte regelbundet, för hon behöver vila. Tillägget att hon ibland inte ens vill träffa honom när han har sitt barn är onödigt, hårt och tillför ingenting annat än att man börjar fundera på om hon vill straffa honom för att han har barn eller hur illa hon egentligen tycker om det där barnet. TS budskap hade till och med gått bättre fram utan just den meningen. Att tala klarspråk behöver inte vara synonymt med att vara hård, och finkänslig kan man vara och ändå få fram sin sak.
Jag ser alltså inget fel i att hon ibland inte vill ses när han har sitt barn, men sättet hon formulerar det på är hårt. Och TS får utrycka precis vad hon vill precis som hon vill men frågeställningen jag besvarade var om brevet lät hårt, och ja det tyckte jag att det gjorde.
Jag tycker att det är bra att hon inte är finkänslig. Om jag varit ts partner så hade mitt val blivit väldigt enkelt genom just genom att hon inte uttryckt sig finkänsligt. Bekvämt att få det hela serverat i all sin nakna skröplighet.