• VeronikaMary

Ivf Sahlgrenska 2016

Hej!Jag är en tjej på 35 år gammal och min sambo är 36 år gammal,Efter att v ha försökt

att bli gravida utan att lyckas så gick jag till en läkare för att utreda på och få reda på om det

var något fel,någonstans inom mig kände jag på mig att det var något och då visades det

sig att jag har pco och vi har nu kommit så långt med utredningen att vi inom lite över tre

månader ska börja med ivf på Sahlgrenska,vi har har en tuff resa framför oss.Nu vill

jag gärna ha kontakt med andra som är i samma situation som oss,Skriv gärna!!

• Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016
  • ivf februari
    Sarah32 skrev 2016-03-08 18:03:55 följande:

Åh nej, vilken frustration! Hoppas att ni kan få chans på en ny tid snart igen:)

Är så nervös inför vårt besök, har knappt sovit i natt. Idag fick vi hem en massa information och blanketter som ska fyllas i. Så skönt att få ta tag i något konkret.

[/quote

[quote=76419445][quote-nick]Sarah32 skrev 2016-03-08 18:03:55 följande:[/quote-nick]

Åh nej, vilken frustration! Hoppas att ni kan få chans på en ny tid snart igen:)

Är så nervös inför vårt besök, har knappt sovit i natt. Idag fick vi hem en massa information och blanketter som ska fyllas i. Så skönt att få ta tag i något konkret.

Kul att ni fått hem brevet.. vilket datum fick ni?:)
  • provi87
    Sarah32 skrev 2016-03-07 15:52:05 följande:

Ja, om jag har förstått det rätt så har man chans till 12 insättningar om man får ut tillräckligt många ägg, som blir befruktade vid varje uttag:)

Jag ska fortsätta berätta hur det går, många av er är ju nära nu, så vi kommer kunna följas åt i flera steg, det känns skönt. Jag har verkligen INGEN att prata med, det borde ju vara ens sambo/ man som är den självklara, men inte lätt när man tänker annorlunda och inte förstår varandra.

Vad bra att ni har fått hjälp, jag hoppas som sagt att det ska bli lättare med kommunikationen nu när vi är igång snart, men om inte annat så tror jag det är bra med lite samtalshjälp.

Har du kollat vilken plats ni har på kort varsel listan?

En fråga på detta med tolv insättningar, om någon kan svara på det. De säger att tre försök ger ca 70% chans att bli gravid, är det tre ägguttag eller tre återföringar de menar?  För är det tre återföranden de menar och, om vi har tur och får ut flera bra ägg som befruktas, gör tolv insättningar - då borde väl chansen att bli gravid vara jättestor? 
  • ivf februari
    provi87 skrev 2016-03-08 21:46:30 följande:

En fråga på detta med tolv insättningar, om någon kan svara på det. De säger att tre försök ger ca 70% chans att bli gravid, är det tre ägguttag eller tre återföringar de menar?  För är det tre återföranden de menar och, om vi har tur och får ut flera bra ägg som befruktas, gör tolv insättningar - då borde väl chansen att bli gravid vara jättestor? 

Jag fick detta förklarat för mig igår på vårat möte. Man får 3 gratis via landstinget. Men med det menas 3 st äggplock. Skulle du få ut 5st ägg och alla blir befruktade så stoppar dom in ett och 4 i frysen. Skulle inte de första sätta sig så använder dom äggen i frysen innan du gör om proceduren igen. När och om du skulle behöva använda resten av 4 i frysen och behöver göra en till och du inte har nått i frysen så får du ta sprutor på nytt och då räknas de som nr 2. Hoppas jag skrev så du förstår
  • provi87
    ivf februari skrev 2016-03-08 22:53:08 följande:
    Jag fick detta förklarat för mig igår på vårat möte. Man får 3 gratis via landstinget. Men med det menas 3 st äggplock. Skulle du få ut 5st ägg och alla blir befruktade så stoppar dom in ett och 4 i frysen. Skulle inte de första sätta sig så använder dom äggen i frysen innan du gör om proceduren igen. När och om du skulle behöva använda resten av 4 i frysen och behöver göra en till och du inte har nått i frysen så får du ta sprutor på nytt och då räknas de som nr 2. Hoppas jag skrev så du förstår
    Tusen tack för förklaringen, det låter ju fantastiskt! Jag trodde inte det skulle vara riktigt så bra. Då borde det ju funka tycker jag, även om det tar en väääldigt massa besök :)
  • ivf februari
    provi87 skrev 2016-03-08 23:18:37 följande:

Tusen tack för förklaringen, det låter ju fantastiskt! Jag trodde inte det skulle vara riktigt så bra. Då borde det ju funka tycker jag, även om det tar en väääldigt massa besök :)

Ja visst låter de bra! Jag blev lite ställd när hon sa de till oss. Jag trodde bara 3 insättningar. Så det finns stora chanser
  • Sarah32

ivf februari och provi87: Vi har tid imorgon, så spännande!

Brevet vi fick hem innehöll infomation om ivf, ett spermaprovrör, hälsoblanketter för mig och min man samt några etiska blanketter om hur länge de ska spara ev nedfrysta embryon samt om de får använda öveblivna ägg och spermier att "experimentera" med (inte till någon annan befruktning utan endast i övningssyfte).

Vi har redan lämnat spermaprover och fyllt i en massa blanketter vid vår utredning, men tydligen så ville de ha allt igen. Imorgon kan jag berätta mer:)

• Sarah32

Ni som har gjort utredningar, visade dessa något, eller räknas ni som ofrivilligt barnlösa? Jag tror att vi räknas som ofrivilligt barnlösa, men jag har inte fått något konkret svar på det ännu.

• miamarina84
    Sarah32 skrev 2016-03-09 17:29:31 följande:

Ni som har gjort utredningar, visade dessa något, eller räknas ni som ofrivilligt barnlösa? Jag tror att vi räknas som ofrivilligt barnlösa, men jag har inte fått något konkret svar på det ännu.

De hitta inget fel på oss under vår infertilutredning så vi kallas ofrivilligt barnlösa. Men under ivf kan de ju se kvalitén på våra ägg osv, då kanske domen blir annorlunda?
  • ivf februari
    Sarah32 skrev 2016-03-09 08:01:26 följande:

Brevet vi fick hem innehöll infomation om ivf, ett spermaprovrör, hälsoblanketter för mig och min man samt några etiska blanketter om hur länge de ska spara ev nedfrysta embryon samt om de får använda öveblivna ägg och spermier att "experimentera" med (inte till någon annan befruktning utan endast i övningssyfte).

Vi har redan lämnat spermaprover och fyllt i en massa blanketter vid vår utredning, men tydligen så ville de ha allt igen. Imorgon kan jag berätta mer:)

oOk. De va snabba ryck som ni fick tid:) hur va de, är de sahlgrenska för er eller va de nån annanstans? Jag såg att du skrivit ett till inlägg nedanför om vad vi räknas som. Jag har pco och har ingen egen ägglossning men jag tror vi räknas som ofrivilligt barnlösa. Min sambo fick också lämna sperma prov igen när vi kom på första besöket även fast han redan hade lämnat. Men men.. berätta hur de gick
  • provi87
    Sarah32 skrev 2016-03-09 08:01:26 följande:

Jaaaa berätta hur det gått idag!!
    Vår utredning visade att min man hade sega simmare, han fick lämna två prov med tre mån mellanrum och båda var kass (4milj/ml resp 8milj/ml och dåliga swim-up resultat). inget fel på mig. Men går det inte undan i den här kön så kommer jag ju bli för gammal för att kunna få några barn.. så känns det iaf.. 

när ni får sätta igång?
Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016