• VeronikaMary

Ivf Sahlgrenska 2016

Hej!Jag är en tjej på 35 år gammal och min sambo är 36 år gammal,Efter att v ha försökt

att bli gravida utan att lyckas så gick jag till en läkare för att utreda på och få reda på om det

var något fel,någonstans inom mig kände jag på mig att det var något och då visades det

sig att jag har pco och vi har nu kommit så långt med utredningen att vi inom lite över tre

månader ska börja med ivf på Sahlgrenska,vi har har en tuff resa framför oss.Nu vill

jag gärna ha kontakt med andra som är i samma situation som oss,Skriv gärna!!

• Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016
  • Sarah32

Åh, det var ju positiv läsning! Har funderat en del på detta efter vårt besök och jag har skrivit ner det som en fråga till nästa gång vi ska dit. Blir alltid lite nollställd på sådana möten så tankarna kommer i efterhand:)

Hur går det för er? Inget nytt?

provi87 skrev 2016-03-18 15:30:23 följande:

AMH säger ju bara hur mkt äggreserv du har, inte hur bra den är. AMH bedömer hur många ägg det finns att hämta typ förstod jag det som. Kan förstås ha fel. Med ett låg AMH kan du alltså inte förvänta dig att få ut 12 ägg typ. Så sa min läkare iallafall. Kanske har du jättebra ägg! Jag läste en tråd om en tjej som hade AMH på 0.06 och hon blev gravid med IVF utan större problem. 

• Sarah32

Hej! Jönköping har ingen IVF klinik, det är Linköping sommär närmast, den hade lite kortare kö än SU när jag ringde i januari. Du kan ringa IVF kliniken på SU och prata med dem. SU har i nuläget en kötid på 7 månader tyvärr:(

Du kan också ställa dig i en kort varsel listan på SU, det gjorde jag och förkortade min kötid från 8 mån till 5 mån. Jag hade tur:)

rebeqqa skrev 2016-03-19 07:59:26 följande:

Åh nej! Usch vad tråkiga nyheter.. ja man vill ju inte hamna vart som helst. Även. Om vi kan göra mycket i min stad hos min privata gynekolog så är det ändå så att man vill komma till en klinik som är proffsig och har goda resultat.

Får man skicka remissen till ett annat landsting? Jag bor i Skövde - så jag tillhör ju västragötalands län. Jönköpings län ligger ju när. Men hur vet man vart det är kortare kö?

• provi87
    Sarah32 skrev 2016-03-19 08:24:36 följande:

Åh, det var ju positiv läsning! Har funderat en del på detta efter vårt besök och jag har skrivit ner det som en fråga till nästa gång vi ska dit. Blir alltid lite nollställd på sådana möten så tankarna kommer i efterhand:)

Hur går det för er? Inget nytt?

Ja eller hur! På SU kollade de inte ens mitt AMH, eftersom de bestämde sig tidigt att vår barnlöshet är pga min man, men på kvinnokliniken kollade de för att jag ska ha en realistisk förväntan på att få ut ägg (jag hade 2,8 så det är bra, jag är 30 nu). Jag tror det är en förenkling, men vet inte. Får du reda på nåt annat så säg till!
    En kompis skulle göra ett äggfrys innan cellgiftsbehandling och de kollade inte hennes AMH innan heller. Hon fick inte ut några ägg, och i efterhand kollade de o hon hade AMH 0 och det hade nog varit så ett bra tag. Det var hårt. 

I vår process händer ingenting. Hemskt att bara vänta på att tiden ska gå. Kul att följa denna tråden och få hopp som att det ska hända nåt snart :)
  • provi87
    Åh nej! Usch vad tråkiga nyheter.. ja man vill ju inte hamna vart som helst. Även. Om vi kan göra mycket i min stad hos min privata gynekolog så är det ändå så att man vill komma till en klinik som är proffsig och har goda resultat.

Får man skicka remissen till ett annat landsting? Jag bor i Skövde - så jag tillhör ju västragötalands län. Jönköpings län ligger ju när. Men hur vet man vart det är kortare kö?
    Jag vet :( Jag blev jätteledsen när jag fick det svaret med. Om vi hade påbörjat utredningen ett halvår tidigare hade de ju kunnat skicka oss till privatklinikerna. Men nu bygger de upp kö istället, innan var kön kortare. Bläääää
    Jag vet inte om de kan skicka remissen till ett annat landsting, fråga dem. Det vore ju fantastiskt om det gick. För er blir det ju en resa oavsett vart ni ska. Jag bor i Gbg så därför känns det bra att vara här. 
  • miamarina84

Är oxå från Skövde ;) vart gjorde du din infertilutredning? Min remiss skickades 29/1 och sedan sju månaders väntetid på det, så blir väl i augusti kanske. Lång väntan dit. Tror inte du kan komma till Jönköping men till Örebro. Alla län håller tyvärr ibte på med ivf osv därför sådan lång kö.
  • rebeqqa
    miamarina84 skrev 2016-03-19 11:31:05 följande:

Är oxå från Skövde ;) vart gjorde du din infertilutredning? Min remiss skickades 29/1 och sedan sju månaders väntetid på det, så blir väl i augusti kanske. Lång väntan dit. Tror inte du kan komma till Jönköping men till Örebro. Alla län håller tyvärr ibte på med ivf osv därför sådan lång kö.

Vad kul med en till från lilla Skövde! Eller ah alltså inte kul att även ni har svårt att få barn.. men på något sätt skönt att man inte är ensam.. Min utredning görs hos Urban Classon -Skövdes enda privata gynekolog. Du då? Ja det är verkligen en lång väntan. Usch.. att det inte kan få gått snabbare! Tråkigt att de slutat samarbeta med de privata ställena i gbg för då var ju väntetiden inte såååå lång.
  • rebeqqa
    Sarah32 skrev 2016-03-19 08:27:15 följande:

Hej! Jönköping har ingen IVF klinik, det är Linköping sommär närmast, den hade lite kortare kö än SU när jag ringde i januari. Du kan ringa IVF kliniken på SU och prata med dem. SU har i nuläget en kötid på 7 månader tyvärr:(

Du kan också ställa dig i en kort varsel listan på SU, det gjorde jag och förkortade min kötid från 8 mån till 5 mån. Jag hade tur:)

Ja det är verkligen tråkigt! Ja, kort varsellistan är ett bra tips! Tack snälla!
  • Sarah32

Då var jag igång med sprayandet:) Spännande och lite nervöst. Är på andra dagen idag och känner inte av det på något sätt. Det finns ju en del mindre kul biverkningar, men viktnedgång och större bröst kan jag köpa;)

• ivf februari
    Sarah32 skrev 2016-03-21 17:02:02 följande:

Då var jag igång med sprayandet:) Spännande och lite nervöst. Är på andra dagen idag och känner inte av det på något sätt. Det finns ju en del mindre kul biverkningar, men viktnedgång och större bröst kan jag köpa;)

Va kul att va igång. Jag längtar till den dagen som jag börjar med sprayen jag med. Finns de olika spray eller va heter din? Är det endel av biverkningar med viktnedgång och större bröst så hoppas jag på dom. Haha
  • miamarina84
    rebeqqa skrev 2016-03-21 09:54:12 följande:

Vad kul med en till från lilla Skövde! Eller ah alltså inte kul att även ni har svårt att få barn.. men på något sätt skönt att man inte är ensam.. Min utredning görs hos Urban Classon -Skövdes enda privata gynekolog. Du då? Ja det är verkligen en lång väntan. Usch.. att det inte kan få gått snabbare! Tråkigt att de slutat samarbeta med de privata ställena i gbg för då var ju väntetiden inte såååå lång.

Jag gick oxå hos urban, riktigt bra. Det var kortast väntetid på infertilutredning hos honom nämligen,hade sökt på kss oxå. Vi började utredningen i sep o klara i december så nu får vi klara oss själva till ivf i augusti för de hitta inga fel på oss. Hur långt har ni kommit? Man är ibte ensam, ivf är mycket vanligare än vad man tror :)
Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016