• VeronikaMary

Ivf Sahlgrenska 2016

Hej!Jag är en tjej på 35 år gammal och min sambo är 36 år gammal,Efter att v ha försökt

att bli gravida utan att lyckas så gick jag till en läkare för att utreda på och få reda på om det

var något fel,någonstans inom mig kände jag på mig att det var något och då visades det

sig att jag har pco och vi har nu kommit så långt med utredningen att vi inom lite över tre

månader ska börja med ivf på Sahlgrenska,vi har har en tuff resa framför oss.Nu vill

jag gärna ha kontakt med andra som är i samma situation som oss,Skriv gärna!!

• Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016
  • provi87
    Sarah32 skrev 2016-04-03 17:41:41 följande:

Hej alla! Är nu på dag 14 i mitt sprayande med Suprecur, har fått en blödning också vilket ska vara tecken på att man är nedreglerad. Mår fortfarande bra, inga direkta biverkningar förutom att jag fortfarande är lite mer trött än normalt, men en eftermiddagslur då och då är inte så tokigt:) Ska ha telefontid med SU på tisdag för att få besked om när jag ska börja med mina sprutor (Gonal f, för mig).

Lycka till imorgon provi87, skriv och berätta hur det har gått:)

Åhh vad bra att det fortfarande funkar!! Jag var rädd att det skulle bli riktiga klimakteriebesvär men då verkar det hanterbart. Hoppas du kan börja med sprutorna nu så du blir klar med denna processen också! 
    Jag ser fram emot imorgon, berättar imorgon em hur det blir för oss :)
  • provi87

Nu har jag kommit hem från Sahlgrenska, är ledig idag så ska fira nu :)

Lite olika besked tycker jag. Min läkare sa att vi har rätt till max tre återföringar per ägguttag, så maximalt nio insättningar. Men jag vet inte, eftersom Sarah32 fått reda på tolv, och jag hoppas vi inte kommer behöva alls så många!

Eftersom vi fått en kort varsel-tid så hade vi ingen aning om vad vi skulle göra, vi skulle visst fyllt i blanketter innan, men de gick typ igenom allting som de redan pratat om de senaste två gångerna innan; röker vi, hur mycket dricker vi, vad väger vi.. alltså står inte det i datorn.. Vi var där i två timmar idag, så räkna med det när ni ska dit! Barnmorskan hade jättemycket tid avsatt för oss, gick igenom sprutorna och så.

Men iallafall så får jag göra korta protokollet, det var jag helt oförberedd på! Jag frågade hur de bestämmer det och läkaren sa att eftersom jag är ung (30), har en bra äggreserv (AMH 2.7), regelbunden mens (28 dagar) och att de vet att det är min mans spermier som är vårt problem (alltså för få spermier) så kan de välja det korta protokollet, det är mindre chans för överstimulering för min del då sa de. SÅ vi börjar med sprutor runt den 20 april (dag 2 i min menscykel) och ägguttag i början av maj förhoppningsvis!! Egentligen hade de inte tid och ville vänta till nästa mens men då kan jag inte pga jobbutbildning, så då skulle vi inte få börja förrän efter semestern. Förmodligen kommer jag bara hinna en återföring innan augusti och det kändes lite deppigt men hoppas innerligt att första försöket funkar.

Nu ska jag läsa alla broschyrer vi fått! 

• Minimasken
    ivf februari skrev 2016-03-29 22:31:19 följande:
    Hej. Mitt problem är pco. Ingen ägglossning alls. Vad är orsaken till ditt/ert? Gick du långa protokollet eller korta?
    Hej, stackarn men det sägs att det ska kunna bli bebis ändå vilket är väldigt skönt :) 
    I vårar fall är det min sambos spermier som är få till antalet och även dåliga simmare, men det jobbigaste är att han har under tidigare förhållanden när han var yngre gjort två tjejer gravida men det var innan han började röka/snusa. Så allt det är noll med nu för vem vet kanske klarar vi oss utan IVF någon gång. 
    Vi hade "turen" att få gå det korta protokollet eftersom jag bara är 28 år och allting såg fint ut i mina äggledare. Hur lång gångna är ni i processen? 
  • Sarah32

Grattis, vad spännande! Skönt att få det korta protokollet också:)

Jag var helt nollställd när jag var på mitt möte, så jag frågade aldrig om återinföringar, 4 insättningar har jag endast läst att en annan tjej i en annan tråd fick på SU, så det kanske är annorlunda nu?

Då får vi hoppas att det blir januaribebisar för oss:)

Jag pratade med SU idag och jag ska få börja med sprutor på torsdag, känns lite nervöst men skönt att vara ett steg närmare:)

Kram

provi87 skrev 2016-04-04 14:14:10 följande:

Lite olika besked tycker jag. Min läkare sa att vi har rätt till max tre återföringar per ägguttag, så maximalt nio insättningar. Men jag vet inte, eftersom Sarah32 fått reda på tolv, och jag hoppas vi inte kommer behöva alls så många!

Eftersom vi fått en kort varsel-tid så hade vi ingen aning om vad vi skulle göra, vi skulle visst fyllt i blanketter innan, men de gick typ igenom allting som de redan pratat om de senaste två gångerna innan; röker vi, hur mycket dricker vi, vad väger vi.. alltså står inte det i datorn.. Vi var där i två timmar idag, så räkna med det när ni ska dit! Barnmorskan hade jättemycket tid avsatt för oss, gick igenom sprutorna och så.

Men iallafall så får jag göra korta protokollet, det var jag helt oförberedd på! Jag frågade hur de bestämmer det och läkaren sa att eftersom jag är ung (30), har en bra äggreserv (AMH 2.7), regelbunden mens (28 dagar) och att de vet att det är min mans spermier som är vårt problem (alltså för få spermier) så kan de välja det korta protokollet, det är mindre chans för överstimulering för min del då sa de. SÅ vi börjar med sprutor runt den 20 april (dag 2 i min menscykel) och ägguttag i början av maj förhoppningsvis!! Egentligen hade de inte tid och ville vänta till nästa mens men då kan jag inte pga jobbutbildning, så då skulle vi inte få börja förrän efter semestern. Förmodligen kommer jag bara hinna en återföring innan augusti och det kändes lite deppigt men hoppas innerligt att första försöket funkar.

• ivf februari
    Minimasken skrev 2016-04-05 16:26:14 följande:

Hej, stackarn men det sägs att det ska kunna bli bebis ändå vilket är väldigt skönt :) 

I vårar fall är det min sambos spermier som är få till antalet och även dåliga simmare, men det jobbigaste är att han har under tidigare förhållanden när han var yngre gjort två tjejer gravida men det var innan han började röka/snusa. Så allt det är noll med nu för vem vet kanske klarar vi oss utan IVF någon gång. 

Vi hade "turen" att få gå det korta protokollet eftersom jag bara är 28 år och allting såg fint ut i mina äggledare. Hur lång gångna är ni i processen? 

Va skönt för eran del. Jo jag har sett att det finns stora möjligheter med pco. Man får hoppas bara. Jag ska sätta igång med sprayen den 13 april. Sen är det äggplock v19 el v20. Så vi är väl snart där. Hur ser de ut för er?
  • Minimasken
    ivf februari skrev 2016-04-05 22:21:33 följande:
    Va skönt för eran del. Jo jag har sett att det finns stora möjligheter med pco. Man får hoppas bara. Jag ska sätta igång med sprayen den 13 april. Sen är det äggplock v19 el v20. Så vi är väl snart där. Hur ser de ut för er?
    Spännande och stort lycka till! 

Jag är idag på RD 14 och har testdag imorgon men känner redan nu i kroppen att det inte blev någon som ville växa sig större, hade en konstig sörja från underlivet igårkväll och nu på morgonen. 
  • miamarina84
    provi87 skrev 2016-04-04 14:14:10 följande:

Är 32, bra äggreserv o regelbunden äl o mens, cykel på 29 dagar. Hoppas jag oxå får korta protokollet, har hört att det går snabbare :) väntetid ca sju månader så blir nog kallade i augusti men hoppas innan :)
  • provi87
    miamarina84 skrev 2016-04-06 18:08:37 följande:
    Är 32, bra äggreserv o regelbunden äl o mens, cykel på 29 dagar. Hoppas jag oxå får korta protokollet, har hört att det går snabbare :) väntetid ca sju månader så blir nog kallade i augusti men hoppas innan :)
    Då borde du få korta tycker jag. De sa att med AMH på över 2 kan de använda korta protokollet om man är ung. Jag är ju 30 och 32 är ju ingen större skillnad :)

Vi fick en återbudstid så väntade typ 3,5 månader bara! Om ni är med på korta varsel-listan. Vem de ringer på korta varsel-listan beror lite på, t.ex. kunde de ta in oss på en morgontid eftersom min man lämnat två spermaprov - annars gör de ju det på morgonen och det tar tre timmar innan svaren kommer. 
  • provi87
    Sarah32 skrev 2016-04-07 07:03:56 följande:

Provi87: Vilken spruta ska du ta? Vilken dos fick du?

Gonal-f med dos 150. Spruta 2 är Orgalutran. Har du samma? Behövde du beställa på apoteket eller fanns de hemma?
Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016