• VeronikaMary

Ivf Sahlgrenska 2016

Hej!Jag är en tjej på 35 år gammal och min sambo är 36 år gammal,Efter att v ha försökt

att bli gravida utan att lyckas så gick jag till en läkare för att utreda på och få reda på om det

var något fel,någonstans inom mig kände jag på mig att det var något och då visades det

sig att jag har pco och vi har nu kommit så långt med utredningen att vi inom lite över tre

månader ska börja med ivf på Sahlgrenska,vi har har en tuff resa framför oss.Nu vill

jag gärna ha kontakt med andra som är i samma situation som oss,Skriv gärna!!

• Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016
  • Ikka

....vi avslutar snart vårt första IVF-försök alltså, om allt flyter och gör isf vår fjärde insättning i det försöket....

• miamarina84
    VeronikaMary skrev 2016-04-29 21:03:25 följande:

Jag ringde i dag för att avboka tiden o få en ny tid men vi har visst på kortvarsel kön,så det gick inte o boka om men vi står först i kön så att så fort ett par avbokar så hör dom av sig förhoppningsvis så är det snart,mitt jobb strullade tyvärr till det för oss ????

Ja du den här resan är väldigt tuff,det här tiden som vi har väntat känns som en evighet,

Hur långt har du kommit med utredningen?

Tack Tack hoppas att det går bra med ivf vi får väl se hur det går

Åh står ni som nr ert där, vi har nr 49 haha. Sakta men säkert kommer väl vi oxå närmare nr ett ;) spännande för er nu då, varje samtal måste ju ge hjärtinfarkt :)
  • provi87

Ikka - Jag har läst dina långa inlägg, vilken historia! Den berörde mig verkligen. Har ni ett barn placerat hos er fortfarande? Kommer ni få ha hen kvar isåfall?

Miamarina84 - det här med kortvarsel-kön har jag försökt förstå mig på för vi kunde ju inte ha varit i topp på den när vi blev kallade. De sa att de inte följer turlistan hela tiden utan de kollar lite olika kriterier. Exempelvis kunde vi få en morgon-tid eftersom min man har lämnat två spermaprov och par som inte har gjort det kan inte få en morgontid eftersom spermaprov görs 07.30. Typ så.. Nu när jag varit på SU mycket pga ultraljud när jag tagit sprutor så inser jag att det borde finnas väldigt mycket kortvarsel-tider eftersom de måste ha tider öppna för äggplock och ultraljud för oss som tar sprutor. Och fyller vi inte dem så kan de köra på kortvarsel-listan. I onsdags var jag där på ultraljud och då sa de att de ville ha ett till ultraljud på fredag och då hade de tre lediga tider till det.. Och när jag var där igår så bestämde de äggplock på måndag och då hade de lediga tider till det. Så hoppas på kortvarsel-listan!  

• miamarina84
    provi87 skrev 2016-04-30 10:09:07 följande:

Ikka - Jag har läst dina långa inlägg, vilken historia! Den berörde mig verkligen. Har ni ett barn placerat hos er fortfarande? Kommer ni få ha hen kvar isåfall?

Miamarina84 - det här med kortvarsel-kön har jag försökt förstå mig på för vi kunde ju inte ha varit i topp på den när vi blev kallade. De sa att de inte följer turlistan hela tiden utan de kollar lite olika kriterier. Exempelvis kunde vi få en morgon-tid eftersom min man har lämnat två spermaprov och par som inte har gjort det kan inte få en morgontid eftersom spermaprov görs 07.30. Typ så.. Nu när jag varit på SU mycket pga ultraljud när jag tagit sprutor så inser jag att det borde finnas väldigt mycket kortvarsel-tider eftersom de måste ha tider öppna för äggplock och ultraljud för oss som tar sprutor. Och fyller vi inte dem så kan de köra på kortvarsel-listan. I onsdags var jag där på ultraljud och då sa de att de ville ha ett till ultraljud på fredag och då hade de tre lediga tider till det.. Och när jag var där igår så bestämde de äggplock på måndag och då hade de lediga tider till det. Så hoppas på kortvarsel-listan!  

Min sambo har bara lämnat ett spermaprov o det var till vår infertilutredning i oktober. Gör man om alla prover på ivf som man gjort under sin infertilutredning? Har inte fattat kön heller men har läst om man varit äldre närmare 40 samt låg äggreserv så ksn man få ställa sig före andra friska i kön, vilket jag faktiskt har förståelse för :)
  • provi87
    miamarina84 skrev 2016-04-30 16:09:36 följande:
    Min sambo har bara lämnat ett spermaprov o det var till vår infertilutredning i oktober. Gör man om alla prover på ivf som man gjort under sin infertilutredning? Har inte fattat kön heller men har läst om man varit äldre närmare 40 samt låg äggreserv så ksn man få ställa sig före andra friska i kön, vilket jag faktiskt har förståelse för :)
    Jag vet inte riktigt, min man fick lämna två spermaprov eftersom det första var dåligt. Tror inte det behövs annars men jag vågar inte svara på det.
    På vårt första IVF-möte kom läkaren på att vi inte gjort vissa prover, så vi fick lämna mer blodprov också. Lite struligt, olika läkare verkar ordinera olika prover.
  • Ikka
    provi87 skrev 2016-04-30 10:09:07 följande:

Ja, vi har ett barn placerat hos oss sedan vårvintern förra året. En underbar liten stjärna. Tanken är att barnet ska växa upp här och det finns noll möjligheter för hemgång i just detta fall, om möjligheter finns att flytta hem på sikt så ska ju de alltid främjas. Men här vet en redan nu att så kommer det inte bli. Förhoppningsvis, om allt fortsätter som det gör nu, så bor barnet kvar tills det flyttar hemifrån. Kom som 11 veckor och 3 dagar gammal, blir 17 månader gammal denna månad. Inte helt vanligt, men sker en del gånger vid akuta fall. 
  • provi87
    Ikka skrev 2016-05-01 23:06:48 följande:
    Ja, vi har ett barn placerat hos oss sedan vårvintern förra året. En underbar liten stjärna. Tanken är att barnet ska växa upp här och det finns noll möjligheter för hemgång i just detta fall, om möjligheter finns att flytta hem på sikt så ska ju de alltid främjas. Men här vet en redan nu att så kommer det inte bli. Förhoppningsvis, om allt fortsätter som det gör nu, så bor barnet kvar tills det flyttar hemifrån. Kom som 11 veckor och 3 dagar gammal, blir 17 månader gammal denna månad. Inte helt vanligt, men sker en del gånger vid akuta fall. 
    Vad otroligt fint, ni verkar ha så stora hjärtan! Blir så glad av att läsa detta
  • ivf februari

Hej. Har gått igenom nässprayens första period, har mått väldigt bra. Tog blodprov igår, fick besked idag att jag börjar med sprutorna på torsdag. Allt såg fint ut. (Det var jag så nervös för) så spännande, ett steg närmare bebis och jag är lättad. Dock är jag väldigt nervös för äggplock. Dock säger många att äggplock är lindrigare än spolning av äggledare och det klarade jag galant. Så det är bara att hoppas att det är lika lätt för mig :)

• Ikka
    provi87 skrev 2016-05-03 19:48:28 följande:
    Vad otroligt fint, ni verkar ha så stora hjärtan! Blir så glad av att läsa detta

Vet inte vad jag ska svara riktigt - tack. =) <3

För oss var det här något "naturligt" eller vad en sak säga, något i vår livsstil. Vi visste sedan länge att vi ville ha en blandad familj med både biobarn samt fosterbarn och ge någonting tillbaka till samhället genom att finnas som vuxen för någon liten som behövde - när och om det blev möjligt. Vi trodde nog dock att vi skulle ha hunnit med småbarnstiden med biobarn innan, men ödet ville annorlunda och vi valde därav att börja i andra änden och vänta in det här med biobarn lite. Vilket vi inte ångrar en sekund, men nu är vi i IVF-båten igen. Kärleken är densamma i denna familj som i de flesta andra tror jag, men kanske med ett annorlunda tänk om vad familj kan vara och innebära där blodsband inte är det som spelar störst roll för banden vi har till varandra - utan där det viktigaste är att finnas för varandra...

• VeronikaMary

Förlåt för sent svar,har inte varit inne här på några dagar.

Men usch vilken jobbig resa ni har varit igenom????Håller alla tummar o tår att ni kommer lyckas dem här gången och att ni får erat kärleks barn efter allt ni har varit med om.

Har ni fortfarande barnet kvar boende hos er?

rebeqqa skrev 2016-04-28 12:42:03 följande:

Tack för din berättelse. Den grep tag om mig <3

Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016