Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Hehe nä det leder kanske inte till nått men ska iaf pröva vecka 38 om det är ofarligt :) man kan ju pressa ananasen till juice, funkar inte det?

Men vad är Hinnsvepning? Aldrig hört talas om, vågar jag googla det på min jobbtelefon (har inget annat just nu) eller är det något man ska kolla lite mer privat? ;)

Sajocawa skrev 2016-08-03 22:44:50 följande:

Och apropå att försöka sätta igång det.. Ja man kan ju alltid prova. Som sagt vid vecka 38 räknas ju barnet som "fullgånget" så det är inga konstigheter om barnet föds då. Vet en tjej som fick barn samtidigt som mig sist (eller ja flera veckor före mig, var så avis!) hon gjorde en hinnsvepning på sig själv och det satte faktiskt igång hennes förlossning, så den pojken föddes i v 37+nånting.

• Loppan84

Haha jag får sår i munnen av bara lite ananas så det kommer jag inte pröva. Men återstår ju några andra knep så får hålla mig till det då :)

Sajocawa skrev 2016-08-03 23:04:30 följande:

Haha äh det är nog inget konstigt att googla på som gravid kvinna. Det är vanligt att få hinnsvepning på tex sjukhuset för att eventuellt sätta igång förlossningen på ett naturligt sätt (eller åtminstone försöka få nånting att hända, tappen att öppna sig lite osv inför ett igångsättning). På vissa funkar det och på vissa händer ingenting. Barnmorskan stoppar in några fingrar i tappen och rör runt lite, eller lite finare sagt: sveper runt på fosterhinnan..

Jag fick hinnsvepning på förlossningen för att jag hade haft värkar ett och ett halvt dygn men ändå bara var öppen knappt 2 cm, och det gav väl en liten skjuts på traven för en timme senare var jag nog öppen i alla fall 3 cm.. (Så det hände ju mer än innan i alla fall)

Och angående ananasen så funkar det inte att pressa juicen, eftersom enzymerna som möjligtvis kan sätta igång förlossningen försvinner då. Tyvärr är det just samma enzym som får det att svida så in i helvete i munnen så man slipper tyvärr inte undan det på nåt sätt.. Man måste ju typ trycka i sig 10 ananaser på en timme för att få i sig såna mängder som krävs dock.. Och det mina vänner, är omöjligt!

• Loppan84

Någon annan som ligger klarvaken halva nätterna? Känner mig inte stressad eller orolig bara vaken och pigg liksom, kan inre sova. Står i min gravidapp att detta är vanligt, men inte mindre irriterande för det.

Sover typ bara till kl 03 nu för tiden, och sen ibland ett par timmar på morgonen vid typ 07-09. Får helt ok antal timmar ändå (4-5) men känns bara så onödigt att ligga vaken när jag lätt kunnat få 7-9 timmar annars. Några tips?

Har semester nu men börjar jobba på måndag och då tror jag det kommer bli tufft att va vaken från 03 på natten :-/

• Loppan84

Iskristall - skönt att höra från dig! Bra att du går hem tidigare, ver hur det är att ha ett stressigt jobb man älskar men hälsan kommer först nu <3

Sajocawa - lycka till idag på jobbet!

Sagoskog - är så irriterande med sömnen men är du trött på dagarna då? Jag är supertrött på eftermiddagarna och det är det som är extra irriterande - kan inte sova på natten sen supertrött på dagen :-/

• Loppan84

Ska förresten på MVC-kontroll idag. Får kolla uvi, har mycket sammandragningar som faktiskt gör ganska ont sent 4-5 dagar och mycket flytningar och har hört att uvi under graviditet kan göra ganska ont. Nån som haft det?

Annars är det väl bra, men vägde mig idag och ser att jag egentligen inte gått upp nått särskilt i vikt sista två veckorna. Inte så förvånande med halsbrännan och att magen känns så otroligt full hela tiden så får jag bara i mig lite lite åt gången. Är 0,3 kg på 3 veckor för lite tror ni?

• Loppan84

Vilken kalkylator eller tabell använder ni för att se på vikten förresten? Enligt den jag använder ligger jag på 1,5-2 kg för lite för min kropp och vecka nu och det låter konstigt med tanke på hur stor magen är och hur lite alla andra gått upp så vill gärna dubbelkolla ;) 6,5 kg upp i vecka 29 med normalt BMI måste väl va ganska mitt på genomsnittet känns det som?

• Loppan84

Men Gud, plus att det måste vara jätteont utan ordentligt ryggstöd med bara pall?!

Kan du inte bli sjukskriven om din arbetsplats inte klarar att lägga nått till rätta så har man väl rött att bli sjukskriven tom i england?!

eagle87 skrev 2016-08-05 11:52:07 följande:

Vet hur du känner, jobbar i Salong och står oxå hela dagarna :( min chef är så jävla oförstående också... Jag sa till henne att jag tycker de för tungt O göra pedikyrer då man måste sitta i en väldigt obekväm situation för vi har inga sängar for kunderna .. Bara stolar...

Hon hade noll förståelse o köpte en pall så jag kan sitta på pallen på golvet. Måste då ha kundens tunga fot/ben på mina lår O böja mig ner till golvet för att sätta på av gelé lampan 12 ggr per pedikyr..

När har du bf??

• Loppan84

Haha nej läste att en del forskare tror att man sover så lätt under graviditeten för att förbereda sig på babytiden och lite sömn. Isåfall är ju naturen ironisk, är ju nu man behöver vila ut inför dr som ska komma ;)

Är precis i början på tredje trimestern men var hos MVC nu och SF-måttet följer kurvan precis så det är ingen stress med vikten :)

sagoskog skrev 2016-08-05 12:41:12 följande:

Det går i perioder. Hade en väldigt lång pigg-period, men nu har det blivit lite sämre igen. Så himla störande att inte sova på rätt tider. Och inte lär man få sova sen heller, om jag mina rätt ;) :P

Jag använder www.blimamma.se/viktkalkylator-for-gravida

Jag trots inte att det är någon fara med din viktuppgång. Du är i andra trimestern väl? Man kan ju gå upp väldigt ojämnt och det finns ju andra saker som spelat in t.ex. kyligare väder = mindre vätska ansamlas i kroppen = mindre vätske-vikt. Så man får nog se på viktökningen i ett längre perspektiv.

Min viktökning går dock käpprätt uppåt. Tycker det känns lite jobbigt, fast hade tyckt det var ännu jobbigare om den inte gjorde det. Alain är mam nöjd.

• Loppan84

Kommer precis från MVC, sllt va toppen och de kunde inte se uvi heller men tog en odling.

Men en sak, och vet att detta låter konstigt, men jag får mer och mer känslan av att det kanske är en flicka. Alltså jag bryr mig verkligen inte och önskade faktiskt inte varken det ena eller andra innan jag visste. Men drömmer hela tiden om förlossningen och varje gång är det en flicka, plus att alla ni och alla andra Idag frågade jag vad hjärtfrekvensen var (har faktiskt inte kollat det innan) och den pendlade mellan 145-150. Det är ju ganska högt och tyder inte det på flicka? Enda ul vi gjort på kön är ju i tidigt i vecka 18 på rul och vet att det inte alltid stämmer. Har tyvärr ingen bild där man ser "nubben" från rul så det kan man inte gissa på men enligt skallteorien sa ju alla flicka...

Hehe blir spännande det här trots att vi kollade kön, jag är fakriskt inte säker längre ;)

T
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend