Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Jag tror det är 2 veckor som gäller här generellt sett men beror lite på vikt också och hur stor bebisen börjar bli. Men jag har en omvänd fråga - vad är det tidigaste man kan föda och det ändå är helt ofarligt för bebisen? Alltså utan att det är risk för prematura problem/neo etc? 1 vecka, 2 veckor?

Sajocawa skrev 2016-07-26 21:03:43 följande:

Apropå det att vi alla ligger så himla nära. Hur är det i England för dig Eagle , samt i Norge för loppan att gå över tiden? Hur länge får ni gå över tiden innan det blir igångsättning? :)

• Loppan84

Alltså halsbränna från helvetet. Vet att det är en liten grej men just nu är det så fruktansvärt irriterande - kan inte äta nånting och sitter och sover typ med 20 kuddar så fogarna gör vidrigt ont på morgonen istället. Köpte Nuvalocol i Sverige och det funkade faktiskt riktigt bra för mig trots att drt var över disken utan recept. Har prövat ALLT som finns här i Norge och inget funkar, Reduflux gör det tom värre :( Ska be min mamma skicka Nuvalocol så får vi se om det klmmer fram. Under tiden får jag försöka mig på hemmakurer - så ge mig era bästa husmorstips tack!

• Loppan84

Tack för tipsen. Skrev här i Norge men är ju faktiskt i Spanien men här hade de INGEN medicin att sälja till gravida utan doktor ordination, allt är ju så starkt här. Annars dricker jag massor av laktosfri mjölk och yoghurt hemma och det hjälper, men finns inte laktosfritt här :-/ Ska testa vattenmelon :-*

Symetrical skrev 2016-07-28 06:06:39 följande:

Usch, jag lider med dig! Jag knaprar omeoprezol dagligen, för annars fungerar jag inte. Halsbränna kan verkligen vara brutalt smärtsamt! Fick själv tipset om att vattenmelon kan hjälpa, samt ett litet glas mjölk. Och såklart att äta små portioner och inte en massa stekt mat.

Sajocawa skrev 2016-07-28 08:47:05 följande:

Blanda bikarbonat i ett glas vatten och drick :)

• Loppan84

Pressad vattenmelon saved the day! Hör kommer bildbevis. Skål för det och tusen tack från playan :D

Symetrical skrev 2016-07-28 06:06:39 följande:

Usch, jag lider med dig! Jag knaprar omeoprezol dagligen, för annars fungerar jag inte. Halsbränna kan verkligen vara brutalt smärtsamt! Fick själv tipset om att vattenmelon kan hjälpa, samt ett litet glas mjölk. Och såklart att äta små portioner och inte en massa stekt mat.

• Loppan84

Man MÅSTE gå ut i mammaledighet 3 veckor innan bf hör i Norge, så 5 oktober redan :-/

Superskönt! Enda jag saknar är laktosfri mjölk och yoghurt som du skriver men blir massor av det hemma igen sen ;)

eagle87 skrev 2016-07-28 16:59:29 följande:

Åh va skönt O vara i Spanien :) när slutar du jobba? Mitt bästa tips mot halsbränna är mjölk O yoghurt

• Loppan84

Men Gud din stackare. Detta måste de väl kunna ordna så du får ett "sterilt" rum där det inte finns någon risk?

Var bor du? Finns det flera BB att välja på eller är det en liten plats med bara ett?

GästenT skrev 2016-07-28 20:37:59 följande:

Jag har börjat att stressa upp mig som fan inför förlossningen och BB.. Tog upp det med bm i måndags. Känns ju lite tidigt när det är 1000år kvar men jag har ett litet problem. Har luftburen allergi mot jordnötter och ju mer jag läser desto mer förstår jag att typ ALLA packar ner nötter och nötmix i BB-väskan... Det kan räcka med att någon moffat jordnötter dagen innan och liite damm finns kvar så svullnar det igen. På vissa sjukhus har dom nötförbud på förlossningen, men inte på alla och inte på BB vad jag kan förstå... Vi skulle diskutera det mer på nästa bm besök och då ska hon ha pratat runt på förlossningen. Har försökt att inte tänka på det innan men nu när det börjar "närma" sig så har oron börjat smyga sig på sakta men säkert.. Speciellt när jag läser att det ör vad dom flesta tar med sig.

• Loppan84

Ja men om du har speciella behov som ditt landsting inte kan täcka måste drt ju finnas undantag? Men det är ju också minst 30-40 min längre från Uppsala till Danderyd och så kan det ju va mycket trafik också så vore ju bäst om de kunde lösa det i Uppsala :-/

GästenT skrev 2016-07-28 22:12:46 följande:

Jag måste ta mig i kragen och börja ta tag i det. Men får lite ångest av tanken, känns lite övermäktigt. Sambon ska hjälpa till så det är bra. Bor i Uppsala län så det är Akademiska som gäller.. Har ju nära till Sthlm och Danderyd men det är ju annat län så jag blir ju inte prioriterad där. Tydligen har dom nötfritt där, både på förlossningen och bland personalen. Men vet inte hur det är med BB-hotellet på Danderyd. Men hjälper ju inte så mycket när jag tillhör Uppsala.. På Akademiska säljer dom t.om nötmix med jordnötter i väntrummet på akuten... Fick det borttaget och en stor ursäkt vid påpekande men nu är det tillbaka tydligen. BM skulle dock ta upp det igen med sjukhuset... Känner mig lite anti Akademiska just nu.

• Loppan84

En fråga - hur gör ni med hushållssysslor under graviditeten? Ärligt talat har jag lite dåligt samvete för min man har skött typ allt praktiskt här hemma - från städning till handling - sen jag blev gravid. Det började med att jag va extremt illamående i 2 månader och absolut inte kunde göra nått, det var ingen överdrift. Men sen har det fortsatt lite så (men kanske inte lika extremt jag lagar t.ex den mesta maten nu, men jag gör fortfarande mindre än han), känner att jag kanske har utnyttjar situationen lite men nu har de bästa veckorna passerar tror jag för nu är ju hela tiden så trött och sliten och vill bara vila när jag är hemma. Burit nått har jag knappt gjort sen jag plussade bortsett från några matkassar här och där ;)

Borde jag skärpa mig och säga att jag kan göra mer eller bara försöka ta der lugnt graviditeten ut? Är ju vecka 28 nu så ganska långt kvar, samtidigt tror jag att det är nu kroppen verkligen börjar bli sliten och jobbar ju mer än heltid också. Han klagar inte och är världens snällaste men man vill ju inte slita ut relationen redan innan bebis kommer liksom ;)

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend