Aha ja det hade ju varit enklast om han bara kunde sova i sängen med oss. Är dock inte orolig att han ska rulla ut ur sängen själv men att jag eller sambon ska råka lägga oss på honom om han ligger i mitten. Mer orolig för sambon fakriskt han rullar runt mycket på nätterna så hade hellre haft honom på min utsida, men tänk om jag råkar knuffa ut honom?
Sajocawa skrev 2016-08-11 20:20:42 följande:
Vi har aldrig haft vår dubbelsäng mot någon vägg. När dottern var nyfödd kunde hon ju inte ta sig en mm ens, jag ammade på nätterna och bytte tutte varje gång så hon låg både mellan mig och pappan, och utanför mig mot sängkanten utan att nånting hände. När hon låg i sängen utan oss (typ på dagen) så la vi henne i mitten av sängen. Ibland låg hon i babynest och en bebis kan definitivt inte rulla ur sängen och ta med sig hela babynestet i fallet :)
När hon blev lite större och började rulla runt i sängen så bullade vi upp med lite kuddar på sidorna under madrassen (så att hela madrassen liksom fick en uppförsbacke ut mot sidorna). Så fort hon lärde sig krypa lärde vi henne att gå ur sängen själv (och så tog vi bort benen från sängen för vi hade sån jäkla hög säng). Det har aldrig skett någon olycka. Enda gången hon faktiskt har ramlat ur sängen har varit typ vid 1,5 års ålder när hon var inne i en period när hon kröp runt i sängen i sömnen varje natt, och då har hon varit så stor att det inte varit någon fara för att hon ändå förstår vad som händer och varför hon fick ont :)