• potatissoppa_

bidra ekonomiskt för hans barn?

Hej. Jag och min partner vill flytta ihop. Han har två barn sedan tidigare och jag känner inte för en helt delad ekonomi när vi bor ihop. Anser att det är de riktiga föräldrarnas ansvar att betala för barnen. Hur har ni alla andra det? Delar ni eller har olika konton? Hur påverkar det relationen?

• Svar på tråden bidra ekonomiskt för hans barn?
  • Noran

Jag har ett barn sedan tidigare. Jag betalade 60% av boende, mat osv. Nu har vi även ett gemensamt. Nu betalar jag 55%. Alla kläder, prylar och aktiviteter betalar jag naturligtvis själv för mitt barn. 

• potatissoppa_
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-18 20:37:21 följande:

Ha delad vårdnad, det är ju inte jag som bryr mig???? jag bara delar min åsikt. O det är så JAG tycker o tänker. Inte DU som läser denna tråd. Jag tycker det är äckligt o fult att man har pengar som problem i en relation där man "älskar varandra" ja har svårt att förstå det. Förlåt men så tycker jag. Om man är tillsammans med någon som har barn sen innan tkr jag att man lika gärna kan acceptera allt som kommer med. Ni lever ett liv tillsammans inte två separata. Annars kan ni ju lika gärna göra slut.

Har jag ens skrivit att det är ett problem? Min partner begär inte en krona av mig, vi har inget problem över huvudtaget. Jag rådfrågade i en tråd hur andra gör. Tråkigt du säger att man lika gärna kan göra slut om man inte har gemensam ekonomi. Tycker du tänker riktigt konstigt.
  • Ess

Tror jag ska prova med det ikväll. -Hit med ditt kort och kod, annars älskar du inte mig.................!

• Seemlan

Min sambo har två flickor sedan tidigare (10,12 år nu, vi har varit tsm i 5 år) som bor här var fjärde helg samt nästan alla lov och två veckor på sommaren. Boende, mat och smågrejer delar vi lika på med det gemensamma kontot, underhåll betalar han med "sina" pengar och första åren när vi åkte på semester betalade han 2/3 och jag 1/3 för resan men sista två åren känner jag att vi kan dela lika på det också. Så nu är det egentligen bara underhåll samt när han vill göra något extra med tjejerna som han betalar.

Jag tror alla behöver hitta "sitt" sätt där båda parter känner att det är en schysst uppdelning och var tydliga vad som gäller

• BioBonus
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-18 20:37:21 följande:

Ha delad vårdnad, det är ju inte jag som bryr mig???? jag bara delar min åsikt. O det är så JAG tycker o tänker. Inte DU som läser denna tråd. Jag tycker det är äckligt o fult att man har pengar som problem i en relation där man "älskar varandra" ja har svårt att förstå det. Förlåt men så tycker jag. Om man är tillsammans med någon som har barn sen innan tkr jag att man lika gärna kan acceptera allt som kommer med. Ni lever ett liv tillsammans inte två separata. Annars kan ni ju lika gärna göra slut.

Klarar inte du dig själv ekonomiskt? Eftersom det tydligen är ekonomin som styr huruvida man ska leva tillsammans med någon eller inte.
  • Alexandrakaminski

Biobonus, nej absolut inte, jag klarar mig väldigt bra på egen hand. Det jag menar med min tråd är att pengar inte ska vara ett sånt stort problem om man verkligen älskar varandra. Förstår ni nu? Jag bryr mig inte om jag ska betala för hela familjen, och det gör inte min man heller. Dom pengarna jag tjänar är inte bara mina! Och mannens likaså Det är hela familjens. Det är så vi vill ha det. Men sen förstår jag att vissa har det annorlunda. Tkr det är konstigt bara att pengar är ert största problem. Ni kanske inte inser det bara.

• Brumma
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-19 15:53:22 följande:

Biobonus, nej absolut inte, jag klarar mig väldigt bra på egen hand. Det jag menar med min tråd är att pengar inte ska vara ett sånt stort problem om man verkligen älskar varandra. Förstår ni nu? Jag bryr mig inte om jag ska betala för hela familjen, och det gör inte min man heller. Dom pengarna jag tjänar är inte bara mina! Och mannens likaså Det är hela familjens. Det är så vi vill ha det. Men sen förstår jag att vissa har det annorlunda. Tkr det är konstigt bara att pengar är ert största problem. Ni kanske inte inser det bara.

om du tror att pengar är ett problem för dem som skrivit att de har uppdelad ekonomi så har du uppenbarligen inte lyckats förstå någonting. .
  • Ess

Har ni båda barn med er in i förhållandet, eller har bara en av er det?

Har den ena ett eller två barn med sig in i förhållandet, och den andra inga. Då blir det väldigt sned fördelning om den personen förväntas ta halva både ekonomiska ansvaret och det rent praktiska. Jag tror att en person som förväntar sig det har svårt att få ett nytt förhållande att hålla speciellt länge.
    Har båda barn med sig så blir det ett mer jämnt ta och ge från båda håll. Förutsatt att den ena inte skiter i sina barn och vräker över allt på den andra. Men skulle det va fallet så kan barnen stanna hos sin andra förälder.
  • Alexandrakaminski

Till ess, båda har 2 barn. sen lever vi inte eget någon "budget" pengar kommer o går, vi jobbar hårt för att ha d som vi har. Vi har båda bra jobb. Men även om bara min partner hade barn o jag inga skulle det fungera exakt likadant. Det är så vi vill ha det i vår relation.

• sextiotalist
    Brumma skrev 2016-01-19 15:58:17 följande:
    om du tror att pengar är ett problem för dem som skrivit att de har uppdelad ekonomi så har du uppenbarligen inte lyckats förstå någonting. .
    Exakt

Och jag upprepar, pengar kan vara lika mycket ett problem, som inget problem alls, oavsett om man har gemensam ekonomi eller separat ekonomi.

Min sambo och hans exfru hade gemensam ekonomi, de gjorde inget annat än bråkade om bla pengar. Jag och sambon har separat och vi har ytterst sällan bråkat om pengar. Även om vi har haft det väldigt tight.

Om man har olika syn på pengar (vilket inte innebär att den ena har rätt och den andra fel) så kan det bli konflikter, absolut, men eftersom sambon och jag har lite olika syn på pengar, så har vi valt att göra den här lösningen, så blir det inga problem.

• Brumma
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-19 16:06:42 följande:

Till ess, båda har 2 barn. sen lever vi inte eget någon "budget" pengar kommer o går, vi jobbar hårt för att ha d som vi har. Vi har båda bra jobb. Men även om bara min partner hade barn o jag inga skulle det fungera exakt likadant. Det är så vi vill ha det i vår relation.

Det är så jag och min man också vill ha det. MEN - jag är inte så förmätet art jag inbillar mig att vår kärlek är "mer sann" än andras för att de vill ha det på annat sätt...

Jag skulle heller aldrig få för mig att döma ut ngn annans känslor för att de av ngn anledning inte vill ha gemensam ekonomi eller betala för ngn annans barn!
  • Alexandrakaminski
    sextiotalist skrev 2016-01-19 16:10:14 följande:
    Exakt

Och jag upprepar, pengar kan vara lika mycket ett problem, som inget problem alls, oavsett om man har gemensam ekonomi eller separat ekonomi.

Min sambo och hans exfru hade gemensam ekonomi, de gjorde inget annat än bråkade om bla pengar. Jag och sambon har separat och vi har ytterst sällan bråkat om pengar. Även om vi har haft det väldigt tight.

Om man har olika syn på pengar (vilket inte innebär att den ena har rätt och den andra fel) så kan det bli konflikter, absolut, men eftersom sambon och jag har lite olika syn på pengar, så har vi valt att göra den här lösningen, så blir det inga problem.

Ja förstår dig, och alla har rätt att ha det så som dom vill. JAG har det på ett sätt och NI på ett annat. Absolut inget rätt eller fel. Vi är olika:) men sen så känns det som ATG för den som startade tråden att pengar var ett väldigt stort problem. Jag o min parter har aldrig bråkat om pengar. Vi kan bråka om andra små grejer. Men aldrig om pengar. Och egentligen har vi inte bråkat så mkt om speciella grejer. Vi är vanliga människor som bråkat ibland vi oxå. Men om vi skulle börja bråka om pengar skulle det nog ringa varningsklockor i bådas öron
  • BioBonus
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-19 16:13:41 följande:

Ja förstår dig, och alla har rätt att ha det så som dom vill. JAG har det på ett sätt och NI på ett annat. Absolut inget rätt eller fel. Vi är olika:) men sen så känns det som ATG för den som startade tråden att pengar var ett väldigt stort problem. Jag o min parter har aldrig bråkat om pengar. Vi kan bråka om andra små grejer. Men aldrig om pengar. Och egentligen har vi inte bråkat så mkt om speciella grejer. Vi är vanliga människor som bråkat ibland vi oxå. Men om vi skulle börja bråka om pengar skulle det nog ringa varningsklockor i bådas öron

Men vad säger att man bråkar mer om pengar vid separat ekonomi än vid gemensam om man är överens om upplägget? Och varför ska man, enligt dig, inte ens vara tillsammans om man inte har gemensam ekonomi? Hur kan det vara ett mått på kärlek? Jag förstår inte alls.

Träffar man tex en kvinna vars barn har en dyr hobby sen innan, så ska man väl inte tvingas att betala för den hobbyn om man inte själv vill för annars älskar man inte kvinnan i fråga? Eller hur menar du?
  • Alexandrakaminski

Nej ja säger inte att man bråkar mer hit eller dit. Men HON SOM STARTADE TRÅDEN HAR VÄLDIGT STORA PROBLEM ATT DELA MED SIG UTAV SIN EKONOMI (till sin såkallade familj) o om ni nu alla älskar er partner som har barn så behandlar man dennes barn som sin egen. ENLIGT MIG. Så har jag växt upp o så är det hos oss. Det finns inget "bonus" men så är det ju självklart inte hos alla. Jag bara utrycker min tanke/åsikt.

• Brumma
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-19 17:01:17 följande:

Nej ja säger inte att man bråkar mer hit eller dit. Men HON SOM STARTADE TRÅDEN HAR VÄLDIGT STORA PROBLEM ATT DELA MED SIG UTAV SIN EKONOMI (till sin såkallade familj) o om ni nu alla älskar er partner som har barn så behandlar man dennes barn som sin egen. ENLIGT MIG. Så har jag växt upp o så är det hos oss. Det finns inget "bonus" men så är det ju självklart inte hos alla. Jag bara utrycker min tanke/åsikt.

Du har rätt till en åsikt men du har INTE rätt att "betygssätta" andras kärlek enligt dina premisser. Du har inte rätt att påstå att jag inte älskar både min man OCH min bonusdotter för att jag inte vill betala för henne. (även om jag nu faktiskt valt att göra detta)

Det du skriver är inte bara att uttrycka din åsikt utan ett extremt påhopp mot alla som inte tycker som du .

Min bobus var just en bonus redan från början. Alltså som något POSITIVT. Inte för att jag inte skulle behandla henne som min utan för att det var en stor bobus att jag fick henne på köpet .
  • BioBonus

Ja och påstår att de som inte tycker som du inte älskar varandra på riktigt utan på ett "vrickat" sätt. Det är inte att ha en åsikt, det är att döma andra som inte delar din åsikt. Du gör det nu igen genom att referera till Ts familj som den "så kallade familjen". Att behandla sin partners barn som sina egna handlar om väldigt mycket mer än att betala för dem.
  • potatissoppa_

Du skriver här om "min så kallade familj" och att jag inte vill dela med mig utav min ekonomi till min så kallade familj. Du ser alltså inte det som ett påhopp? Jag har absolut inga problem med min riktiga familj som jag VALT, det kan man inte utläsa någonstans i den här tråden! Det är inte okej med ett sånt påhopp, känns inte alls ok.
  • mammalovis
    potatissoppa_ skrev 2016-01-16 18:03:41 följande:
    Låter klokt. Då har det verkligen varit att han stått för sina egna barn. Jag tänker sparkonton till barnen. Önskar ju då att han skulle lägga in samma summa pengar till alla barnen, och jag endast till mitt eget. Sen när det kommer till presenter och julklappar mm. Så tycker han att det blir synd om hans tidigare barn eftersom de inte får lika mycket presenter hos oss som vårt gemensamma. Det tycker jag är fel tänkt eftersom det gemensamma har sin mamma och pappa på samma ställe, hans tidigare barn får ju presenter även av mamman.
    Det blev nog lite galet uppfattat vad gäller sparandet. Min äldsta dotters pappa betalar in 100 kr i månaden. Tanken är att jag sparar 100 kr för mitt äldsta barn och 200 kr var för de barn jag har med min sambo, d v s där får de samma förutsättningar/år räknat i insatta pengar sedan kan ju fonderna slå väldigt olika. Dock har jag börjat senare p g a separation, vab, mindre inkomst o s v, men tanken är att komma ikapp jämfört med exet. Skulle vi spara mer så ökar jag ju samma till mina tre. Till bonusdottern sparar hennes mamma och det har jag ingen koll på, där har de ju också tre andra halvsyskon på sin sida att ta hänsyn till. Sedan får min äldsta dotter mer sparat av sin farmor, så där kommer det bli en stor skillnad jämfört med mina andra 2 barn.

Min äldsta fyller år strax efter jul, så hennes paket blir väldigt koncentrerade, så därför har jag medvetet valt att ge henne mindre då och mer utspritt över året när saker behövs, då hon kanske får uppåt 50 paket vid jul och födelsedag och knappast kan glädjas åt allt. Så summamässigt vid jul och födelsedag har barnen i hushållet fått för samma summa från mig förutom i år då mina barn fick lite mer, då de fick vissa saker tillsammans och till rummet. Bonusdottern leker med de andra två så egentligen får hon glädje av det ändå.  Jag ser nog inte att det blir speciellt orättvist, då bonusdottern får från kanske 10 håll till på sin mammas sida, min äldsta har bara sin farmor och pappa också och mina barn får från min morbror också. Om bonusdottern behöver något mer för sin vistelse varannan helg får hennes pappa fixa det. Så bonusdottern och min äldsta blir ju mest bortskämda, men de andra får ju ärva t ex leksaker så de kommer ju ha mer ändå ... så vad som är rättvist i en familj med mina, dina och våra barn tycker jag är jättesvårt. Likaså hur mycket syskon som får ärva mycket ska få nytt ...

• Kvinna30plus
    potatissoppa_ skrev 2016-01-16 18:03:41 följande:

Låter klokt. Då har det verkligen varit att han stått för sina egna barn. Jag tänker sparkonton till barnen. Önskar ju då att han skulle lägga in samma summa pengar till alla barnen, och jag endast till mitt eget.

Sen när det kommer till presenter och julklappar mm. Så tycker han att det blir synd om hans tidigare barn eftersom de inte får lika mycket presenter hos oss som vårt gemensamma. Det tycker jag är fel tänkt eftersom det gemensamma har sin mamma och pappa på samma ställe, hans tidigare barn får ju presenter även av mamman.

Jag håller med dig i ditt tänk, dock om hans barn är små? så kanske man kan ge klappar på ett sätt som gör att dom inte känner att dom får mindre? (Kanske kan ert barn få ngr klappar när pappans barn är hos mamman el liknande) Är dom lite äldre kan man ju lätt prata och förklara å att de förstår att de får lika mycket fast från två håll istället för ett. Han ska givetvis spara samma summa till alla barnen om han har ett sparande till dem, oavsett vad du väljer att spara för summa.
  • Connie07

Om man som barnlös flyttar ihop med en man med barn(barnen har egna rum/äter mycket)och man ska dela halva kostnaden?Vem är vinnaren?Förstår att mannen vill gärna flytta ihop,få hushållerska,hjälp med barnen och ekonomiskt.Skulle aldrig gå med i den fällan.

Svar på tråden bidra ekonomiskt för hans barn?