potatissoppa_ skrev 2016-01-16 18:03:41 följande:
Låter klokt. Då har det verkligen varit att han stått för sina egna barn. Jag tänker sparkonton till barnen. Önskar ju då att han skulle lägga in samma summa pengar till alla barnen, och jag endast till mitt eget. Sen när det kommer till presenter och julklappar mm. Så tycker han att det blir synd om hans tidigare barn eftersom de inte får lika mycket presenter hos oss som vårt gemensamma. Det tycker jag är fel tänkt eftersom det gemensamma har sin mamma och pappa på samma ställe, hans tidigare barn får ju presenter även av mamman.
Det blev nog lite galet uppfattat vad gäller sparandet. Min äldsta dotters pappa betalar in 100 kr i månaden. Tanken är att jag sparar 100 kr för mitt äldsta barn och 200 kr var för de barn jag har med min sambo, d v s där får de samma förutsättningar/år räknat i insatta pengar sedan kan ju fonderna slå väldigt olika. Dock har jag börjat senare p g a separation, vab, mindre inkomst o s v, men tanken är att komma ikapp jämfört med exet. Skulle vi spara mer så ökar jag ju samma till mina tre. Till bonusdottern sparar hennes mamma och det har jag ingen koll på, där har de ju också tre andra halvsyskon på sin sida att ta hänsyn till. Sedan får min äldsta dotter mer sparat av sin farmor, så där kommer det bli en stor skillnad jämfört med mina andra 2 barn.
Min äldsta fyller år strax efter jul, så hennes paket blir väldigt koncentrerade, så därför har jag medvetet valt att ge henne mindre då och mer utspritt över året när saker behövs, då hon kanske får uppåt 50 paket vid jul och födelsedag och knappast kan glädjas åt allt. Så summamässigt vid jul och födelsedag har barnen i hushållet fått för samma summa från mig förutom i år då mina barn fick lite mer, då de fick vissa saker tillsammans och till rummet. Bonusdottern leker med de andra två så egentligen får hon glädje av det ändå. Jag ser nog inte att det blir speciellt orättvist, då bonusdottern får från kanske 10 håll till på sin mammas sida, min äldsta har bara sin farmor och pappa också och mina barn får från min morbror också. Om bonusdottern behöver något mer för sin vistelse varannan helg får hennes pappa fixa det. Så bonusdottern och min äldsta blir ju mest bortskämda, men de andra får ju ärva t ex leksaker så de kommer ju ha mer ändå ... så vad som är rättvist i en familj med mina, dina och våra barn tycker jag är jättesvårt. Likaså hur mycket syskon som får ärva mycket ska få nytt ...