Inlägg från: potatissoppa_ |Visa alla inlägg
  • potatissoppa_

bidra ekonomiskt för hans barn?

Hej. Jag och min partner vill flytta ihop. Han har två barn sedan tidigare och jag känner inte för en helt delad ekonomi när vi bor ihop. Anser att det är de riktiga föräldrarnas ansvar att betala för barnen. Hur har ni alla andra det? Delar ni eller har olika konton? Hur påverkar det relationen?

• Svar på tråden bidra ekonomiskt för hans barn?
  • potatissoppa_
    AnnaZL skrev 2016-01-13 18:10:28 följande:

Om du inte vill betala för hans barn, gör upp ordenligt om ekonomin innan ni flyttar ihop. Bestäm hur mycket mer han ska betala för mat, boende och räkningar och gör en plan som justeras med åldern (en 17-åring äter mer än en 4-åring, tex).
    Var väldigt klar med allting innan så att det inte blir outtalade förväntningar.

Klokt! Tack för ditt svar. Skönt att höra råd..
    Hur skulle du göra för gemensamt barn sen? Ska han som pappa betala lika mycket till vårt gemensamma som till sina tidigare? Vore det överdrivet att ha ett konto för varje barn och att han lägger in samma summa på alla barns?
  • potatissoppa_
    Kvinna30plus skrev 2016-01-13 18:44:29 följande:
    Fast det är skillnad med småsaker som du nämner än att faktiskt vara m å dagligen försörja andras barn med sina egna pengar man jobbat ihop. Det är enbart föräldrarnas ansvar.
    Ja det svaret tyckte jag var löjligt. Naturligtvis skulle man inte föra över för en glass. Menar naturligtvis större utgifter så som kläder till hans barn, matkostnader för dem och om de vill hålla på med aktiviteter eller annat.
  • potatissoppa_
    Milleman skrev 2016-01-13 18:43:19 följande:

Vi har helt gemensam ekonomi trots att min man har ett barn sedan tidigare. Han tjänar lite mer än mig så jag känner inte att jag betalar för hans barn. Våra pengar går till vår familj och där ingår ju hon :)

Det låter klokt om han ändå tjänar mer. Då borde det kännas bra :) hur skulle du känna om du var den som tjänade mer? Vad gäller matkostnader för hans barn, aktiviteter, klädinköp osv?
  • potatissoppa_
    Olym skrev 2016-01-13 18:32:58 följande:

Jag är den typen som anser att om man är en familj, att man inte ska dra slaviska gränser när det gäller ekonomin. Att man hjälps åt helt enkelt. Hans barn kommer du förhoppningsvis också se som din familj och då borde de också vara en del i din ekonomi. Hur gör du om barnen frågar dig om en 50-lapp för att handla något? Hur ska ni göra om ni köper glass åt alla t.ex i en kiosk? Kräver du att han ska föra över pengar för hans barns glassar då? Ni behöver plåster hemma, som du köper. Tycker du att han ska betala dig hälften av den summan för att hans barn också använder dem? 

Löjligt svar. Naturligtvis är det inte glasskostnader jag syftar på eller plåster. Mer kostnader så som mat, klädinköp, aktiviteter osv. Självklart skulle jag köpa glass till mina bonusbarn!! Men det jag efterfrågade var hur andra lägger upp ekonomin med andras barn. Men då vet jag din åsikt, att du betalar både deras mat och plåster.
  • potatissoppa_
    mammalovis skrev 2016-01-13 18:55:03 följande:

För det första är det intressant att veta hur gamla barnen är och hur mycket de bor med pappan och hur det ser ut med underhåll och barnbidrag, då jag anser det påverkar. Sedan får ju aktiviteterna betalas av respektive förälder.

Hos oss har vi var sitt eget barn och två gemensamma. Mina tre barn är 5 år och yngre och bor heltid här, förutom min äldsta som övernattar en natt varannan vecka hos sin pappa lördag 10 till söndag 16. Hans dotter på 11 år bor här varannan helg fredag eftermiddag till söndag plus hela veckor på sommaren.

Jag får underhåll för min dotter och han betalar underhåll för sin. Vi bor kvar i en trea där de äldsta barnen delar rum, lilleman sover hos mig. Så boendet är detsamma sedan vi blev ihop så vi delar fifty-fifty för räkningar som rör hemmet som hyra, el, bredband mm. Bilen står på mig så den betalar jag lån och försäkringar för, han bidrar mer med bensin då vi nästintill enbart hälsar på hans familj.
    I matväg betalar jag ca 3000 kr per månad på mat medan han lägger 1000 kr på Ica-kortet plus en del småinköp och hämtmat. I klädväg (och leksaker) har jag en budget på ca 800 kr till äldsta, 400 kr till yngsta tjejen och 800 kr för pojken, varierande hur väl jag håller den, men passar på när det är något fint på rea så samlar även kläder i 1-3 storlekar framåt. När vi är föräldralediga så drar vi ner på sparandet till barnen, annars är tanken att det är 200 kr per månad och barn just nu. Mer kanske när vår egen buffert är stabilare. Jag är en spara så har inte så mycket fickpengar för egen del, mest fika på öf, sambon slänger mer pengar på dricka, godis, snus mm. Oftast blir det jag som betalar presenter till de yngre kusinerna och kläder ca en gång per år till hans dotter så hon har 3-4 t-shirts och leggings per säsong. När hon bor här längre över sommaren får hon ta med lite kläder från mamman. När jag jobbar (90%, sambon heltid) kan jag spara flera tusen trots liknande löner och han får knappt något över.

Ser man till barnens budget så täcker barnbidraget och underhållet det mesta av den äldstas utgifter med förskola, mat, kläder mm, ej vab så klart. Till mellandottern får sambon skjuta till halva förskoleavgiften, annars täcker barnbidraget blöjor, kläder, sparande, viss mat. Yngsta har ju bara kläder och lite på apoteket just nu. Hur mycket barnens mat kostar orkar vi inte ens räkna på, men ekonomin går oftast ihop oavsett så det är ointressant.

De är 6 och 4 År gamla och bor varannan vecka. De delar på barnbidrag. Vi får alltså ett barnbidrag. Helst hade jag velat ha en delad ekonomi med den jag bor tillsammans med, men i detta fallet känns det fel att jag ska betala för hans barn med större kostnader... Men hur ni lägger upp det låter mycket rimligt. Då gör man ju och prioriterar sina pengar på sitt eget vis eftersom du skriver att du sparar mer än honom. Hur mycket skulle du anse är rimligt i matkostnader från båda parter när han har två tidigare barn varannan vecka och jag inga barn?
  • potatissoppa_
    mammalovis skrev 2016-01-13 19:16:17 följande:

Här är en länk till Konsumentverkets beräkningar över barns matkostnader.
    http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Matkostnader/
    Det finns även beräkningar på annat som hygien, sport och fritid mm kostar och hur hushållets kostnader ökar med antalet personer. Ni kan ju åtminstone ha det som utgångspunkt.Jag tror Swedbank också har någon beräkning över vad barn kostar. Sedan beror det ju på vad ni äter, om ni prioriterar ekologiskt, närodlat mm, om ni gör en matsedel för veckan eller mer spontanhandlar.

Smart är ju att ha typ ett Ica-kort för det ger ju snabbt koll på hur mycket ni lägger på mat och hygien. Skulle annars gissa på att två barn tillsammans kanske motsvarar en vuxen om det är matglada barn. Sedan kan ju våra barn tillsammans äta knappt en halv barnportion ena gången och tre nästa.

Stort tack!! Jättebra hjälp :) bra tips. Det absolut bästa är att göra upp en plan innan man flyttar ihop så att det inte blir några konstigheter. Tack för din hjälp :)
  • potatissoppa_
    Ess skrev 2016-01-16 15:47:40 följande:

Min man hade två barn när vi träffades, vi hade ekonomin strikt uppdelad. Han betalade mer av boendekostnaden eftersom hans barn hade rum som stod här. Han betalade maten när de var här, och han skötte hushållet när de var här. Alla kostnader de drog med sig stod naturligtvis han för.

När vi fick gemensamma barn så betalade han fortfarande mer på boendet tills hans barn inte använde sina rum mer, utan vi kunde ta dem. Numera så har vi inte så strikt uppdelad ekonomi, gällande de gemensamma barnen och boendet. Men våra personliga kostnader och bilar osv står vi själva för. 

Ts- när du nämner konton åt barnen, är det sparkonton du menar då?
    För när det gäller sparande så tycker jag att pappan sätter in lika mycket åt alla sina barn, sen sätter du in åt dina barn.

Låter klokt. Då har det verkligen varit att han stått för sina egna barn. Jag tänker sparkonton till barnen. Önskar ju då att han skulle lägga in samma summa pengar till alla barnen, och jag endast till mitt eget.
    Sen när det kommer till presenter och julklappar mm. Så tycker han att det blir synd om hans tidigare barn eftersom de inte får lika mycket presenter hos oss som vårt gemensamma. Det tycker jag är fel tänkt eftersom det gemensamma har sin mamma och pappa på samma ställe, hans tidigare barn får ju presenter även av mamman.
  • potatissoppa_
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-18 18:02:42 följande:

Om du och din partner verkligen älskar varandra spelar inte pengar någon roll. Men så som du skriver så tror jag inte att det är äkta kärlek. Varför bryr du dig om såna smågrejer som pengar?? Ta hand om varandra istället, älska honom och hans barn. Bli en familj. Ja har aldrig förstått det här med "delad" ekonomi. I en relation är det "mitt är ditt" tkr jag iaf. Annars är man ute o cyklar, o är inte riktigt redo för ett förhållande.

Så som du skriver ligger det inte till hos oss i allafall. Hos oss är det äkta kärlek, och det är det förhoppningsvis för alla andra som svarat i tråden också.
  • potatissoppa_
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-18 20:37:21 följande:

Ha delad vårdnad, det är ju inte jag som bryr mig???? jag bara delar min åsikt. O det är så JAG tycker o tänker. Inte DU som läser denna tråd. Jag tycker det är äckligt o fult att man har pengar som problem i en relation där man "älskar varandra" ja har svårt att förstå det. Förlåt men så tycker jag. Om man är tillsammans med någon som har barn sen innan tkr jag att man lika gärna kan acceptera allt som kommer med. Ni lever ett liv tillsammans inte två separata. Annars kan ni ju lika gärna göra slut.

Har jag ens skrivit att det är ett problem? Min partner begär inte en krona av mig, vi har inget problem över huvudtaget. Jag rådfrågade i en tråd hur andra gör. Tråkigt du säger att man lika gärna kan göra slut om man inte har gemensam ekonomi. Tycker du tänker riktigt konstigt.
  • potatissoppa_
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-19 17:01:17 följande:

Nej ja säger inte att man bråkar mer hit eller dit. Men HON SOM STARTADE TRÅDEN HAR VÄLDIGT STORA PROBLEM ATT DELA MED SIG UTAV SIN EKONOMI (till sin såkallade familj) o om ni nu alla älskar er partner som har barn så behandlar man dennes barn som sin egen. ENLIGT MIG. Så har jag växt upp o så är det hos oss. Det finns inget "bonus" men så är det ju självklart inte hos alla. Jag bara utrycker min tanke/åsikt.

Du skriver här om "min så kallade familj" och att jag inte vill dela med mig utav min ekonomi till min så kallade familj. Du ser alltså inte det som ett påhopp? Jag har absolut inga problem med min riktiga familj som jag VALT, det kan man inte utläsa någonstans i den här tråden! Det är inte okej med ett sånt påhopp, känns inte alls ok.
Svar på tråden bidra ekonomiskt för hans barn?