• potatissoppa_

bidra ekonomiskt för hans barn?

Hej. Jag och min partner vill flytta ihop. Han har två barn sedan tidigare och jag känner inte för en helt delad ekonomi när vi bor ihop. Anser att det är de riktiga föräldrarnas ansvar att betala för barnen. Hur har ni alla andra det? Delar ni eller har olika konton? Hur påverkar det relationen?

• Svar på tråden bidra ekonomiskt för hans barn?
  • Kvinna30plus
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-18 18:02:42 följande:

Om du och din partner verkligen älskar varandra spelar inte pengar någon roll. Men så som du skriver så tror jag inte att det är äkta kärlek. Varför bryr du dig om såna smågrejer som pengar?? Ta hand om varandra istället, älska honom och hans barn. Bli en familj. Ja har aldrig förstått det här med "delad" ekonomi. I en relation är det "mitt är ditt" tkr jag iaf. Annars är man ute o cyklar, o är inte riktigt redo för ett förhållande.

Det var det knäppaste jag läst. Hade min sambo haft ny partner hade jag skämts om hans nya kvinna skulle Försörja MITT barn, det är mitt å pappans ansvar, enbart.
  • sextiotalist

Om du och din partner verkligen älskar varandra spelar inte pengar någon roll. Men så som du skriver så tror jag inte att det är äkta kärlek. Varför bryr du dig om såna smågrejer som pengar?? Ta hand om varandra istället, älska honom och hans barn. Bli en familj. Ja har aldrig förstått det här med "delad" ekonomi. I en relation är det "mitt är ditt" tkr jag iaf. Annars är man ute o cyklar, o är inte riktigt redo för ett förhållande.

Det är helt OK att du inte vill ha separat ekonomi. Men du kan inte tänka dig att vi som inte vill ha gemensam ekonomi har lika goda skäl att inte har det som dina skäl att ha det.

50+, över 20 år långt förhållande. Det vi bråkar minst om är pengar och vi har separat ekonomi (vi bråkar inte om sex, städning, barnuppfostran heller).

Det har inget med att man är ute och cyklar eller inte är redo för ett förhållande.
  • Alexandrakaminski

Ha delad vårdnad, det är ju inte jag som bryr mig???? jag bara delar min åsikt. O det är så JAG tycker o tänker. Inte DU som läser denna tråd. Jag tycker det är äckligt o fult att man har pengar som problem i en relation där man "älskar varandra" ja har svårt att förstå det. Förlåt men så tycker jag. Om man är tillsammans med någon som har barn sen innan tkr jag att man lika gärna kan acceptera allt som kommer med. Ni lever ett liv tillsammans inte två separata. Annars kan ni ju lika gärna göra slut.

• Brumma

Så kanske det är för DIG. Men för många andra är det inte det. Du tycker inte det är lite högtravande att påstå att man inte är redo för ett förhållande för att man inte har gemensam ekonomi?

Min mamma är 60. Likaså hennes man. Tro mig - mer redo människor för ett förhållande finns inte. De är fantastiska ihop. Älskar varandra högt och är otroligt lyckliga. Och vet du - de har INTE gemensam ekonomi. Gissa varför? Blandannat för att de har barn och barnbarn som de vill kunna stötta, överraska, spara till osv utan att blanda in partnern.

Ekonomi och kärlek är inte samma sak. Om man inte förstår DET är man kanske inte redo för det där förhållandet?
  • Ess
    Brumma skrev 2016-01-18 20:38:44 följande:
    Ekonomi och kärlek är inte samma sak. Om man inte förstår DET är man kanske inte redo för det där förhållandet?
  • Brumma
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-18 20:37:21 följande:

Ha delad vårdnad, det är ju inte jag som bryr mig???? jag bara delar min åsikt. O det är så JAG tycker o tänker. Inte DU som läser denna tråd. Jag tycker det är äckligt o fult att man har pengar som problem i en relation där man "älskar varandra" ja har svårt att förstå det. Förlåt men så tycker jag. Om man är tillsammans med någon som har barn sen innan tkr jag att man lika gärna kan acceptera allt som kommer med. Ni lever ett liv tillsammans inte två separata. Annars kan ni ju lika gärna göra slut.

Ett liv tillsammans innebär inte att man inte fortfarande är två individer. Med enskilda intressen likväl som gemensamma.

Du verkar lite dömande. .
  • sextiotalist
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-18 20:37:21 följande:

Vem säger att det är problem med pengar för att man inte har gemensam ekonomi?

Pengar kan skapa problem oavsett om man har separat ekonomi eller gemensam.

Sambon och jag har ytterst sällan bråkat om ekonomi, då har vi ändå separat ekonomi.

Vi är två individer och lever våra egna liv. Vi har olika intressen och olika ekonomiska prioriteringar. Vi har även olika tillgångar ( mitt sommarhus äger jag med mina syskon och mamma).
  • Connie07

Oj skulle bli dyrt att börja betala för mannens mat och bostad.Har inte råd.

Svar på tråden bidra ekonomiskt för hans barn?