• potatissoppa_

bidra ekonomiskt för hans barn?

Hej. Jag och min partner vill flytta ihop. Han har två barn sedan tidigare och jag känner inte för en helt delad ekonomi när vi bor ihop. Anser att det är de riktiga föräldrarnas ansvar att betala för barnen. Hur har ni alla andra det? Delar ni eller har olika konton? Hur påverkar det relationen?

• Svar på tråden bidra ekonomiskt för hans barn?
  • potatissoppa_
    Milleman skrev 2016-01-13 18:43:19 följande:

Vi har helt gemensam ekonomi trots att min man har ett barn sedan tidigare. Han tjänar lite mer än mig så jag känner inte att jag betalar för hans barn. Våra pengar går till vår familj och där ingår ju hon :)

Det låter klokt om han ändå tjänar mer. Då borde det kännas bra :) hur skulle du känna om du var den som tjänade mer? Vad gäller matkostnader för hans barn, aktiviteter, klädinköp osv?
  • Kvinna30plus
    Milleman skrev 2016-01-13 18:43:19 följande:

Vi har helt gemensam ekonomi trots att min man har ett barn sedan tidigare. Han tjänar lite mer än mig så jag känner inte att jag betalar för hans barn. Våra pengar går till vår familj och där ingår ju hon :)

Fast tjänar han mer än dig så betalar du ju inte för hans barn heller om skillnaden är ungefär minst det barnet kostar. Då funkar ju gemensam ekonomi utan att det skulle bli 'orättvist' å som du säger själv att du inte tycker/ känner att du försörjer hans barn så gör du ju troligtvis inte det heller
  • mammalovis

För det första är det intressant att veta hur gamla barnen är och hur mycket de bor med pappan och hur det ser ut med underhåll och barnbidrag, då jag anser det påverkar. Sedan får ju aktiviteterna betalas av respektive förälder.

Hos oss har vi var sitt eget barn och två gemensamma. Mina tre barn är 5 år och yngre och bor heltid här, förutom min äldsta som övernattar en natt varannan vecka hos sin pappa lördag 10 till söndag 16. Hans dotter på 11 år bor här varannan helg fredag eftermiddag till söndag plus hela veckor på sommaren.

Jag får underhåll för min dotter och han betalar underhåll för sin. Vi bor kvar i en trea där de äldsta barnen delar rum, lilleman sover hos mig. Så boendet är detsamma sedan vi blev ihop så vi delar fifty-fifty för räkningar som rör hemmet som hyra, el, bredband mm. Bilen står på mig så den betalar jag lån och försäkringar för, han bidrar mer med bensin då vi nästintill enbart hälsar på hans familj.
    I matväg betalar jag ca 3000 kr per månad på mat medan han lägger 1000 kr på Ica-kortet plus en del småinköp och hämtmat. I klädväg (och leksaker) har jag en budget på ca 800 kr till äldsta, 400 kr till yngsta tjejen och 800 kr för pojken, varierande hur väl jag håller den, men passar på när det är något fint på rea så samlar även kläder i 1-3 storlekar framåt. När vi är föräldralediga så drar vi ner på sparandet till barnen, annars är tanken att det är 200 kr per månad och barn just nu. Mer kanske när vår egen buffert är stabilare. Jag är en spara så har inte så mycket fickpengar för egen del, mest fika på öf, sambon slänger mer pengar på dricka, godis, snus mm. Oftast blir det jag som betalar presenter till de yngre kusinerna och kläder ca en gång per år till hans dotter så hon har 3-4 t-shirts och leggings per säsong. När hon bor här längre över sommaren får hon ta med lite kläder från mamman. När jag jobbar (90%, sambon heltid) kan jag spara flera tusen trots liknande löner och han får knappt något över.

Ser man till barnens budget så täcker barnbidraget och underhållet det mesta av den äldstas utgifter med förskola, mat, kläder mm, ej vab så klart. Till mellandottern får sambon skjuta till halva förskoleavgiften, annars täcker barnbidraget blöjor, kläder, sparande, viss mat. Yngsta har ju bara kläder och lite på apoteket just nu. Hur mycket barnens mat kostar orkar vi inte ens räkna på, men ekonomin går oftast ihop oavsett så det är ointressant.

• potatissoppa_
    Olym skrev 2016-01-13 18:32:58 följande:

Jag är den typen som anser att om man är en familj, att man inte ska dra slaviska gränser när det gäller ekonomin. Att man hjälps åt helt enkelt. Hans barn kommer du förhoppningsvis också se som din familj och då borde de också vara en del i din ekonomi. Hur gör du om barnen frågar dig om en 50-lapp för att handla något? Hur ska ni göra om ni köper glass åt alla t.ex i en kiosk? Kräver du att han ska föra över pengar för hans barns glassar då? Ni behöver plåster hemma, som du köper. Tycker du att han ska betala dig hälften av den summan för att hans barn också använder dem? 

Löjligt svar. Naturligtvis är det inte glasskostnader jag syftar på eller plåster. Mer kostnader så som mat, klädinköp, aktiviteter osv. Självklart skulle jag köpa glass till mina bonusbarn!! Men det jag efterfrågade var hur andra lägger upp ekonomin med andras barn. Men då vet jag din åsikt, att du betalar både deras mat och plåster.
  • potatissoppa_
    mammalovis skrev 2016-01-13 18:55:03 följande:

För det första är det intressant att veta hur gamla barnen är och hur mycket de bor med pappan och hur det ser ut med underhåll och barnbidrag, då jag anser det påverkar. Sedan får ju aktiviteterna betalas av respektive förälder.

Hos oss har vi var sitt eget barn och två gemensamma. Mina tre barn är 5 år och yngre och bor heltid här, förutom min äldsta som övernattar en natt varannan vecka hos sin pappa lördag 10 till söndag 16. Hans dotter på 11 år bor här varannan helg fredag eftermiddag till söndag plus hela veckor på sommaren.

Jag får underhåll för min dotter och han betalar underhåll för sin. Vi bor kvar i en trea där de äldsta barnen delar rum, lilleman sover hos mig. Så boendet är detsamma sedan vi blev ihop så vi delar fifty-fifty för räkningar som rör hemmet som hyra, el, bredband mm. Bilen står på mig så den betalar jag lån och försäkringar för, han bidrar mer med bensin då vi nästintill enbart hälsar på hans familj.
    I matväg betalar jag ca 3000 kr per månad på mat medan han lägger 1000 kr på Ica-kortet plus en del småinköp och hämtmat. I klädväg (och leksaker) har jag en budget på ca 800 kr till äldsta, 400 kr till yngsta tjejen och 800 kr för pojken, varierande hur väl jag håller den, men passar på när det är något fint på rea så samlar även kläder i 1-3 storlekar framåt. När vi är föräldralediga så drar vi ner på sparandet till barnen, annars är tanken att det är 200 kr per månad och barn just nu. Mer kanske när vår egen buffert är stabilare. Jag är en spara så har inte så mycket fickpengar för egen del, mest fika på öf, sambon slänger mer pengar på dricka, godis, snus mm. Oftast blir det jag som betalar presenter till de yngre kusinerna och kläder ca en gång per år till hans dotter så hon har 3-4 t-shirts och leggings per säsong. När hon bor här längre över sommaren får hon ta med lite kläder från mamman. När jag jobbar (90%, sambon heltid) kan jag spara flera tusen trots liknande löner och han får knappt något över.

Ser man till barnens budget så täcker barnbidraget och underhållet det mesta av den äldstas utgifter med förskola, mat, kläder mm, ej vab så klart. Till mellandottern får sambon skjuta till halva förskoleavgiften, annars täcker barnbidraget blöjor, kläder, sparande, viss mat. Yngsta har ju bara kläder och lite på apoteket just nu. Hur mycket barnens mat kostar orkar vi inte ens räkna på, men ekonomin går oftast ihop oavsett så det är ointressant.

De är 6 och 4 År gamla och bor varannan vecka. De delar på barnbidrag. Vi får alltså ett barnbidrag. Helst hade jag velat ha en delad ekonomi med den jag bor tillsammans med, men i detta fallet känns det fel att jag ska betala för hans barn med större kostnader... Men hur ni lägger upp det låter mycket rimligt. Då gör man ju och prioriterar sina pengar på sitt eget vis eftersom du skriver att du sparar mer än honom. Hur mycket skulle du anse är rimligt i matkostnader från båda parter när han har två tidigare barn varannan vecka och jag inga barn?
  • Kvinna30plus
    Milleman skrev 2016-01-13 18:46:45 följande:

Ursäkta OT men kul att vi tänker olika.

Jag tycker nästan att barnen kostar som minst i "mellanåldern, typ 5-9.

Små barn växer ur sina kläder hela tiden. Barnvagn, sängar, tillbehör efter utveckling osv osv kostar mycket.

Sen i mellanåldern har de samma kläder längre, inte mycket nya obligatoriska prylar. När de blir äldre äter de mer och har lite mer önskemål med dator och möbler och så :)

Ja man kan ju lägga hur mkt pengar som helst om man vill. Jag har ju bara en under 1 år men min sambo har äldre barn. Å jag/ vi har ju köpt det allra mesta begagnat till vårt barn. Vagn för 2000 spjälsäng för 300 fyllda kassar m hur mycket å jättefina kläder som ser knappt använda ut för 200-300/ kasse osv men visst vid 5-9 kostar det nog mer eftersom man vill ha bra ytterkläder speciellt. :) så just nu får ju min sambos yngsta barn (vårt barn) betydligt mycket mindre från honom än hans andra barn. Går liksom inte att jämföra faktiskt för så stor skillnad är det. Men man ska ju inte prioritera barnen olika men det är jag som ogillar konsumenthetsen och vill även tänka på miljön å föredrar därför begagnat i de fall de är precis lika bra som nytt! :)
  • mammalovis

Här är en länk till Konsumentverkets beräkningar över barns matkostnader.
    http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Matkostnader/
    Det finns även beräkningar på annat som hygien, sport och fritid mm kostar och hur hushållets kostnader ökar med antalet personer. Ni kan ju åtminstone ha det som utgångspunkt.Jag tror Swedbank också har någon beräkning över vad barn kostar. Sedan beror det ju på vad ni äter, om ni prioriterar ekologiskt, närodlat mm, om ni gör en matsedel för veckan eller mer spontanhandlar.

Smart är ju att ha typ ett Ica-kort för det ger ju snabbt koll på hur mycket ni lägger på mat och hygien. Skulle annars gissa på att två barn tillsammans kanske motsvarar en vuxen om det är matglada barn. Sedan kan ju våra barn tillsammans äta knappt en halv barnportion ena gången och tre nästa.

• potatissoppa_
    mammalovis skrev 2016-01-13 19:16:17 följande:

Här är en länk till Konsumentverkets beräkningar över barns matkostnader.
    http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Matkostnader/
    Det finns även beräkningar på annat som hygien, sport och fritid mm kostar och hur hushållets kostnader ökar med antalet personer. Ni kan ju åtminstone ha det som utgångspunkt.Jag tror Swedbank också har någon beräkning över vad barn kostar. Sedan beror det ju på vad ni äter, om ni prioriterar ekologiskt, närodlat mm, om ni gör en matsedel för veckan eller mer spontanhandlar.

Smart är ju att ha typ ett Ica-kort för det ger ju snabbt koll på hur mycket ni lägger på mat och hygien. Skulle annars gissa på att två barn tillsammans kanske motsvarar en vuxen om det är matglada barn. Sedan kan ju våra barn tillsammans äta knappt en halv barnportion ena gången och tre nästa.

Stort tack!! Jättebra hjälp :) bra tips. Det absolut bästa är att göra upp en plan innan man flyttar ihop så att det inte blir några konstigheter. Tack för din hjälp :)
  • Milleman
    potatissoppa_ skrev 2016-01-13 18:49:42 följande:
    Det låter klokt om han ändå tjänar mer. Då borde det kännas bra :) hur skulle du känna om du var den som tjänade mer? Vad gäller matkostnader för hans barn, aktiviteter, klädinköp osv?
    Svårt att sätta mig in i situationen då vi inte varit där. Men hade han haft den lön han har nu och jag tjänat mer än honom hade vi varit ekonomisk oberoende så som vi lever och då hade jag inte brytt mig om hennes kostnader gick på vår ekonomi. Men nu är vi inte i den situationen :)

Matkostnader för henne ingår i familjens matkonto. Aktivitet har hon bara hos sin mamma och min man betalar mer i underhåll för att mamman ska kunna köpa kläder med dottern. Han står även för försäkring och vi köper utöver det kläder och förra året vinterkläder.

Vi har som sagt gemensamma konto och inga dina/mina pengar så vi betalar båda för hans barn. Men det har ju funkat hittills :)
  • Fia 28

Vi betalar 50/50 på boende och mat, men blöjor, kläder, leksaker etc så betalar han själv.

Svar på tråden bidra ekonomiskt för hans barn?