• Ess

bidra ekonomiskt för hans barn?

Min man hade två barn när vi träffades, vi hade ekonomin strikt uppdelad. Han betalade mer av boendekostnaden eftersom hans barn hade rum som stod här. Han betalade maten när de var här, och han skötte hushållet när de var här. Alla kostnader de drog med sig stod naturligtvis han för.

När vi fick gemensamma barn så betalade han fortfarande mer på boendet tills hans barn inte använde sina rum mer, utan vi kunde ta dem. Numera så har vi inte så strikt uppdelad ekonomi, gällande de gemensamma barnen och boendet. Men våra personliga kostnader och bilar osv står vi själva för. 

Ts- när du nämner konton åt barnen, är det sparkonton du menar då?
    För när det gäller sparande så tycker jag att pappan sätter in lika mycket åt alla sina barn, sen sätter du in åt dina barn.

• Ess
    Olym skrev 2016-01-13 18:32:58 följande:

Jag är den typen som anser att om man är en familj, att man inte ska dra slaviska gränser när det gäller ekonomin. Att man hjälps åt helt enkelt. Hans barn kommer du förhoppningsvis också se som din familj och då borde de också vara en del i din ekonomi. Hur gör du om barnen frågar dig om en 50-lapp för att handla något? Hur ska ni göra om ni köper glass åt alla t.ex i en kiosk? Kräver du att han ska föra över pengar för hans barns glassar då? Ni behöver plåster hemma, som du köper. Tycker du att han ska betala dig hälften av den summan för att hans barn också använder dem? 

Nu hände det bara någon enstaka gång att jag gjorde nåt i sällskap med hans barn. Men då gav han mig pengar innan, eller satte in i efterhand.

Hans barn skulle aldrig få för sig att fråga mig om pengar, men hade dom gjort det så hade dom fått låna av mig. Sen om det varit de själva eller pappan som betalat tillbaks hade inte spelat någon roll.
  • Ess
    potatissoppa_ skrev 2016-01-16 18:03:41 följande:
    Låter klokt. Då har det verkligen varit att han stått för sina egna barn. Jag tänker sparkonton till barnen. Önskar ju då att han skulle lägga in samma summa pengar till alla barnen, och jag endast till mitt eget.
    Sen när det kommer till presenter och julklappar mm. Så tycker han att det blir synd om hans tidigare barn eftersom de inte får lika mycket presenter hos oss som vårt gemensamma. Det tycker jag är fel tänkt eftersom det gemensamma har sin mamma och pappa på samma ställe, hans tidigare barn får ju presenter även av mamman.
    När det gällde klappar och presenter så brukade barnen få för ungefär samma summa, hans äldre fick typ spel och en peng och våra små fick leksaker.
    Jag tror att de fortfarande får ungefär samma summa fast hans vuxna brukar få pengar istället för grejer.

Sen fick ju hans barn självklart av sin mamma och släkten på den sidan, och våra av min släkt. Så helt jämnt blir det aldrig eftersom de inte tillhör samma släkt till 100%.
  • Ess
    Brumma skrev 2016-01-18 20:38:44 följande:
    Ekonomi och kärlek är inte samma sak. Om man inte förstår DET är man kanske inte redo för det där förhållandet?
  • Ess

Tror jag ska prova med det ikväll. -Hit med ditt kort och kod, annars älskar du inte mig.................!

• Ess
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-19 15:53:22 följande:

Biobonus, nej absolut inte, jag klarar mig väldigt bra på egen hand. Det jag menar med min tråd är att pengar inte ska vara ett sånt stort problem om man verkligen älskar varandra. Förstår ni nu? Jag bryr mig inte om jag ska betala för hela familjen, och det gör inte min man heller. Dom pengarna jag tjänar är inte bara mina! Och mannens likaså Det är hela familjens. Det är så vi vill ha det. Men sen förstår jag att vissa har det annorlunda. Tkr det är konstigt bara att pengar är ert största problem. Ni kanske inte inser det bara.

Har ni båda barn med er in i förhållandet, eller har bara en av er det?

Har den ena ett eller två barn med sig in i förhållandet, och den andra inga. Då blir det väldigt sned fördelning om den personen förväntas ta halva både ekonomiska ansvaret och det rent praktiska. Jag tror att en person som förväntar sig det har svårt att få ett nytt förhållande att hålla speciellt länge.
    Har båda barn med sig så blir det ett mer jämnt ta och ge från båda håll. Förutsatt att den ena inte skiter i sina barn och vräker över allt på den andra. Men skulle det va fallet så kan barnen stanna hos sin andra förälder.
Svar på tråden bidra ekonomiskt för hans barn?