• mammalovis

bidra ekonomiskt för hans barn?

För det första är det intressant att veta hur gamla barnen är och hur mycket de bor med pappan och hur det ser ut med underhåll och barnbidrag, då jag anser det påverkar. Sedan får ju aktiviteterna betalas av respektive förälder.

Hos oss har vi var sitt eget barn och två gemensamma. Mina tre barn är 5 år och yngre och bor heltid här, förutom min äldsta som övernattar en natt varannan vecka hos sin pappa lördag 10 till söndag 16. Hans dotter på 11 år bor här varannan helg fredag eftermiddag till söndag plus hela veckor på sommaren.

Jag får underhåll för min dotter och han betalar underhåll för sin. Vi bor kvar i en trea där de äldsta barnen delar rum, lilleman sover hos mig. Så boendet är detsamma sedan vi blev ihop så vi delar fifty-fifty för räkningar som rör hemmet som hyra, el, bredband mm. Bilen står på mig så den betalar jag lån och försäkringar för, han bidrar mer med bensin då vi nästintill enbart hälsar på hans familj.
    I matväg betalar jag ca 3000 kr per månad på mat medan han lägger 1000 kr på Ica-kortet plus en del småinköp och hämtmat. I klädväg (och leksaker) har jag en budget på ca 800 kr till äldsta, 400 kr till yngsta tjejen och 800 kr för pojken, varierande hur väl jag håller den, men passar på när det är något fint på rea så samlar även kläder i 1-3 storlekar framåt. När vi är föräldralediga så drar vi ner på sparandet till barnen, annars är tanken att det är 200 kr per månad och barn just nu. Mer kanske när vår egen buffert är stabilare. Jag är en spara så har inte så mycket fickpengar för egen del, mest fika på öf, sambon slänger mer pengar på dricka, godis, snus mm. Oftast blir det jag som betalar presenter till de yngre kusinerna och kläder ca en gång per år till hans dotter så hon har 3-4 t-shirts och leggings per säsong. När hon bor här längre över sommaren får hon ta med lite kläder från mamman. När jag jobbar (90%, sambon heltid) kan jag spara flera tusen trots liknande löner och han får knappt något över.

Ser man till barnens budget så täcker barnbidraget och underhållet det mesta av den äldstas utgifter med förskola, mat, kläder mm, ej vab så klart. Till mellandottern får sambon skjuta till halva förskoleavgiften, annars täcker barnbidraget blöjor, kläder, sparande, viss mat. Yngsta har ju bara kläder och lite på apoteket just nu. Hur mycket barnens mat kostar orkar vi inte ens räkna på, men ekonomin går oftast ihop oavsett så det är ointressant.

• mammalovis

Här är en länk till Konsumentverkets beräkningar över barns matkostnader.
    http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Matkostnader/
    Det finns även beräkningar på annat som hygien, sport och fritid mm kostar och hur hushållets kostnader ökar med antalet personer. Ni kan ju åtminstone ha det som utgångspunkt.Jag tror Swedbank också har någon beräkning över vad barn kostar. Sedan beror det ju på vad ni äter, om ni prioriterar ekologiskt, närodlat mm, om ni gör en matsedel för veckan eller mer spontanhandlar.

Smart är ju att ha typ ett Ica-kort för det ger ju snabbt koll på hur mycket ni lägger på mat och hygien. Skulle annars gissa på att två barn tillsammans kanske motsvarar en vuxen om det är matglada barn. Sedan kan ju våra barn tillsammans äta knappt en halv barnportion ena gången och tre nästa.

• mammalovis
    potatissoppa_ skrev 2016-01-16 18:03:41 följande:
    Låter klokt. Då har det verkligen varit att han stått för sina egna barn. Jag tänker sparkonton till barnen. Önskar ju då att han skulle lägga in samma summa pengar till alla barnen, och jag endast till mitt eget. Sen när det kommer till presenter och julklappar mm. Så tycker han att det blir synd om hans tidigare barn eftersom de inte får lika mycket presenter hos oss som vårt gemensamma. Det tycker jag är fel tänkt eftersom det gemensamma har sin mamma och pappa på samma ställe, hans tidigare barn får ju presenter även av mamman.
    Det blev nog lite galet uppfattat vad gäller sparandet. Min äldsta dotters pappa betalar in 100 kr i månaden. Tanken är att jag sparar 100 kr för mitt äldsta barn och 200 kr var för de barn jag har med min sambo, d v s där får de samma förutsättningar/år räknat i insatta pengar sedan kan ju fonderna slå väldigt olika. Dock har jag börjat senare p g a separation, vab, mindre inkomst o s v, men tanken är att komma ikapp jämfört med exet. Skulle vi spara mer så ökar jag ju samma till mina tre. Till bonusdottern sparar hennes mamma och det har jag ingen koll på, där har de ju också tre andra halvsyskon på sin sida att ta hänsyn till. Sedan får min äldsta dotter mer sparat av sin farmor, så där kommer det bli en stor skillnad jämfört med mina andra 2 barn.

Min äldsta fyller år strax efter jul, så hennes paket blir väldigt koncentrerade, så därför har jag medvetet valt att ge henne mindre då och mer utspritt över året när saker behövs, då hon kanske får uppåt 50 paket vid jul och födelsedag och knappast kan glädjas åt allt. Så summamässigt vid jul och födelsedag har barnen i hushållet fått för samma summa från mig förutom i år då mina barn fick lite mer, då de fick vissa saker tillsammans och till rummet. Bonusdottern leker med de andra två så egentligen får hon glädje av det ändå.  Jag ser nog inte att det blir speciellt orättvist, då bonusdottern får från kanske 10 håll till på sin mammas sida, min äldsta har bara sin farmor och pappa också och mina barn får från min morbror också. Om bonusdottern behöver något mer för sin vistelse varannan helg får hennes pappa fixa det. Så bonusdottern och min äldsta blir ju mest bortskämda, men de andra får ju ärva t ex leksaker så de kommer ju ha mer ändå ... så vad som är rättvist i en familj med mina, dina och våra barn tycker jag är jättesvårt. Likaså hur mycket syskon som får ärva mycket ska få nytt ...

Svar på tråden bidra ekonomiskt för hans barn?