• Anonym (Ledsen!)

Frustrerad över hur lätt andra blir gravida!!!

Blir så jävla avundsjuk, förbannad och ledsen på folk som har lätt som en plätt att bli gravida. Vi andra då, som inte ens får en jävla ägglossning!? Mår så dåligt. Alla mina vänner, bekanta och familjemedlemmar är gravida eller har barn. För enligt många jag pratat med så är det SÅ enkelt att bli gravid! Dom har till och med försökt att välja kön på barnet och vilken månad dom vill föda i! Själv skulle jag bli OTROLIGT glad av att bli gravid. Vem bryr sig vilket kön det är eller vilken månad hen föds i bara man blir med barn!!! Min sambos mamma valde att bara ha sex EN gång per år med både min sambo och hans syskon bara för att hon ville föda i en viss bestämd månad på sommaren så dom skulle kunna fira sina födelsedagar ihop! HUR sjukt!? 

Varför just jag? Jag är hyfsat ung, är kärnfriska och tränade både jag och min sambo, får alltid min mens efter exakt fyra veckor som alltid varar i fyra dagar. Jag fick det till och med direkt efter flera år av pillerknaprande. Har heller aldrig några mellanblödningar men vart är ägglossningen då? Jag har ALDRIG fått ett utslag på ÄL-stickorna. Det är nästan helt vitt förutom det starka kontrollstrecket. Jag har heller aldrig fått ÄL-sekret... Varför... Rynkar på näsan

• Svar på tråden Frustrerad över hur lätt andra blir gravida!!!
  • Cyanea
    Anonym (Ledsen!) skrev 2016-01-12 11:20:22 följande:

Tack för era välformulerade och omtänksamma svar! 

Ja, jag är glad över att man kan få bra hjälp här i Sverige när man väl får det. Så förhoppningsvis blir jag gravid någon dag i alla fall.

Ska försöka hålla ut. Om man får hjälp efter ett år så borde vi få det snart och någon månad hit eller dit klarar jag nog. 

Det som är jobbigt är tanken på att "tänk om jag aldrig får något barn". Om jag hade vetat till hundra procent att jag får det någon dag så skulle jag nog bli lugnare. Men troligtvis så kommer den dagen för mig också. 

Man blir också ledsen och avundsjuk när ens vänner eller bekanta går förbi en tidsmässigt och blir gravida. Känner mig så ensam. Men man ska ju inte skaffa barn bara för att andra gör det, utan för att man vill det själv. Många i min by skaffar nämligen barn mycket för att deras kompisar gör det och sån vill jag inte bli. Jag försökte redan med att bli gravid när inte så många utav mina vänner ens hade börjat försöka. Så det är det som gör mig ledsen också. Man borde börjat ännu tidigare... Men nu är det som det är, det går inte att spola tillbaka tiden. Vi har gått om tid kvar. 

Önskar att vi som så gärna vill ha barn kunde få det direkt... Det var till och med jobbigt att bara vänta första månaden på att se om man fick sin mens eller inte. Dock så visade ÄL-testerna aldrig positivt. Alla streck var likadana, svagt rosa. Använder aldrig sånna test igen där man får tyda och spekulera i varför linjen visade si och så bara för att få hopp om ägglossningen... Kanske ska prova Clearblue's digitala test som visar ens fyra fertila dagar istället. 

Ja, visst är det lite lyxigt nästan att kunna få så mycket hjälp att få barn. Bara synd att de som inte behöver hjälpen förstår hur lyckligt lottade de är alla gånger. Det är som sagt väldigt, väldigt få som inte lyckas någon gång, så gravid blir du med största sannolikhet. Det kan ta tid, men plötsligt händer det. 

Jag tror att du slår huvudet på spiken där. Ovissheten om det någonsin kommer att hända är det värsta, och man kan ju omöjligt släppa den oron förrän man sett att man verkligen kommer att få sitt barn. Vet man att det kommer förr eller senare klarar man väntan, men ovisshet är tortyr. 

Jag känner igen känslan av att "alla andra springer om en", även om man inte vill att barn ska kännas som en tävling. I gengäld tror jag att många som behövt kämpa för att få sitt barn är mer förberedda när det väl händer och känner en större tacksamhet för barnet man fått. Du kommer alltid att veta hur mycket du längtade. Du kommer alltid att veta hur ni kämpade för detta barn långt innan det fanns. Till och med graviditeten kan bli lättare just eftersom du vet hur hårt du kämpat för att nå dit, och kanske tar du tillvara på tiden bättre med ditt barn. Det är få saker man genomgår i livet som inte för något gott med sig, hur mycket smärta det än innebär. 

Jag föredrog digitala tester just för att slippa tolkningen, så det kan definitivt vara värt ett eller ett par försök. För vissa hjälper det att byta märke på testet, som jag förstått det i alla fall. Sen kan du ju använda dem mest för att dubbelkolla om det verkar bli någon ägglossning eller inte och ha sex regelbundet för säkerhets skull. 

Ett annat tips när det tar tid att bli gravid är att försöka så gott det går att ha bra sex. Ha inte sex för att ni måste, utan för att det är mysigt. Ju mer man tvingar sig, ju svårare blir det med tiden. Ju bättre sex ju lättare är det att ha det ofta och därmed maximera chanserna att bli gravid. Lägg extra tid, möda och eventuellt pengar på att göra roliga och romantiska saker tillsammans och försök att få sexlivet till något ni båda uppskattar :)
  • KakanSmakan
    Anonym (Bitter?!) skrev 2016-01-11 12:34:18 följande:

Oj snacka om bitter. Livet är orättvist. Jag har 4 barn varav 3 är oops barn och har nu blivit gravid igen av en slump, vi slarvade med skydd en gång och oj jag blev gravid. Men nej jag tänker inte på er "stackare" som inte blir gravida lika lätt. Jag blir det och det är både negativt och positivt.

Men WTF??!
  • Anonym (keke)
    Anonym (Bitter?!) skrev 2016-01-11 12:34:18 följande:

Oj snacka om bitter. Livet är orättvist. Jag har 4 barn varav 3 är oops barn och har nu blivit gravid igen av en slump, vi slarvade med skydd en gång och oj jag blev gravid. Men nej jag tänker inte på er "stackare" som inte blir gravida lika lätt. Jag blir det och det är både negativt och positivt.

Anonym (Bitter?!) skrev 2016-01-11 12:41:45 följande:

Vadå jag? Det är ju du som är bitter för att jag och andra kan bli gravid när vi vill(och inte vill) jag kan också planera när jag vill att barnet ska födas. Nu har vi inte gjort det men eftersom det räcker att ha sex en gång kring äl för att jag ska bli gravid så hade vi kunnat planera det. Kan tillägga att jag blir gravid på första försöket också.

Om någon sitter och är ledsen för att saker inte går som de önskat sig, brukar du vara den som då påtalar och särskilt understryker att du inte har det problemet och inte tänker på de som har det svårare än du? Wow, du vinner pris i sympati. Vad är meningen med dina inlägg? Du har en poäng (att livet är orättvist) - resten hade du kunnat utelämna resten.

TS, alla har inte lätt att bli gravida. Du väljer ju att se och höra det som bekräftar dina antaganden.. På så vis gör du dig själv mer ledsen än vad du hade behövt vara. Fortsätt kämpa och försöka. Det är okej att vara besviken över utfallet, men ta inte ut det på andra som kanske fått andra förutsättningar. Du kanske fick lätt för något annat?
  • Anonym (Ledsen!)

Jag tror att jag precis för första gången upptäckt mina egna ÄL-flytningar! Dom är exakt såhär:

Nu kanske ägglossningen snart kommer!

Och jag håller med er, allt kan inte vara enkelt nej. Men jag har nog haft väldigt mycket tur i annat. Det senaste har man haft sex för sakens skull men idag kände jag att jag bara ville mysa med min fina sambo och visa min kärlek. Barn får väl komma när det kommer, men en dag vet jag nästan att hon/han dyker upp med tanke på all hjälp som går att få. Så tack för era tips! Dom fick mig verkligen på andra tankar. 

• Mymlan1986

Måste vara jobbigt, har du testat några av alla metoder som det skrivs om på FL? Ex: Rosenrot, Bisorvonmetoden, Munkpeppar osv?

• Anonym (jag)

Förstår verkligen din frustration...
    Menscykeln påverkas verkligen av stress och oro. Blev som 13-åring diagnostiserad med en kronisk sjukdom som skulle sätta käppar i hjulen resten av livet, så jag kunde inte leva ett vanligt liv. Var ständigt trött, kunde falla ihop mitt på gatan, kunde inte ta körkort eller jobba någonstans. Blev sjukpensionär när jag var 18... Det gjorde att jag var otroligt arg och ledsen under hela min ungdom, vilket gjorde att jag kunde få mens typ 2ggr/år. När jag var 22 år åkte jag utomlands för en riskabel operation som förbättrade sjukdomen otroligt mycket. Fick mens 2 dagar efter operationen var gjord Ett halvår senare kom nästa, och därefter var den ganska regelbunden. Kan inte påstå att vi kämpade länge med att få barn, ca 9 månader, men jag började arbetsträna (som jag längtat efter sen jag gick ut gymnasiet!) för att få andra tankar, och poooff så låg de en bebbe i magen!
    Efter sonens ankomst går mensen klockrent, och andra barnet blev till efter första försöket. Har nu 2 barn, mitt "näst-drömjobb" och är förhoppningsvis klar med min universitetsutbildning våren 2017.
    Vill bara ge dig hopp! Hade inte heller speciella ägglossning-flytningar tidigare, nu har jag det verkligen... Försök att hitta nåt annat du MÅSTE fokusera på, kanske skola eller nytt jobb?
    Stort lycka till! 

• mammalovis
    Anonym (Ledsen!) skrev 2016-01-11 12:07:14 följande:
    Ska till en gynekolog nästa vecka. Hoppas att jag får hjälp... Känns som att något är fel men vet inte vad när mensen är så klockren. :( 

Kan oro skjuta upp ägglossningen? För enda sen vi började försöka har jag oroat mig varenda dag. Jag sitter och googlar symtom stup i kvarten och mår till och med illa av min oro. Men då borde väl oron skjuta på mensen också? För det har den inte gjort. 

Känns som att alla mina vänner kommer bli med barn innan mig. Så sitter jag där ensam sen... :( 
    För det första tycker jag det verkar svårast att lyckas för dem som försöker mest med äl-test, olika kurer m m och som analyserar minsta symtom.

Eftersom ni har sex varannan dag hela cykeln, så finns ju inte så mycket där heller att komma med.

Men om du är som en klocka är ju frågan om mannen gjort allt optimalt? Inte för trånga kalsonger, inte för varmt, ingen alkohol o s v? Läs på där tänker jag.

Bästa tipset är dock att inte vänta med att söka hjälp.

Jag har en väninna också född 75, som missat chansen att bli gravid. Hennes sambo har ett barn sedan innan han inte har kontakt med. De försökte sporadiskt vad jag förstod och sökte inte hjälp. Sedan fick han testikelcancer och spermaproduktionen blev noll. I och med att de väntade hann hon bli för gammal för spermadonation. Visst de har sina katter och bygger hus, men ändå ... Att prata om

Att jag lyckas beror mer på att vi frångått principen om äl dag 14. Jag tror vi mer har lyckats av att försöka direkt efter mensen, då jag blivit flyttad 9-10 dagar på kub, så säg att det tagit sig runt dag 5 skulle jag gissa. Jag har inte tagit ett enda ägglossningstest, tempat eller någonting. Enda är väl noterat menscykeln.

Sedan är inte att man fått barn skäl nog för att tro att man kan bli gravid igen när åren skenar iväg och mensen är gravt oregelbunden, så en del av paniken kan jag ändå förstå. Jag fyllde 35 året jag fick mitt första barn, då omständigheterna för första gången gav möjligheter så visst har jag haft ålderspanik även utan försök, att kar´n senare visade sig vara ett totalt rötägg tog mer än en graviditet att förstå ...

Lycka till!
  • Anonym (Eh?)
    Cyanea skrev 2016-01-12 17:19:14 följande:

Ja, visst är det lite lyxigt nästan att kunna få så mycket hjälp att få barn. Bara synd att de som inte behöver hjälpen förstår hur lyckligt lottade de är alla gånger. Det är som sagt väldigt, väldigt få som inte lyckas någon gång, så gravid blir du med största sannolikhet. Det kan ta tid, men plötsligt händer det. 

Jag tror att du slår huvudet på spiken där. Ovissheten om det någonsin kommer att hända är det värsta, och man kan ju omöjligt släppa den oron förrän man sett att man verkligen kommer att få sitt barn. Vet man att det kommer förr eller senare klarar man väntan, men ovisshet är tortyr. 

Jag känner igen känslan av att "alla andra springer om en", även om man inte vill att barn ska kännas som en tävling. I gengäld tror jag att många som behövt kämpa för att få sitt barn är mer förberedda när det väl händer och känner en större tacksamhet för barnet man fått. Du kommer alltid att veta hur mycket du längtade. Du kommer alltid att veta hur ni kämpade för detta barn långt innan det fanns. Till och med graviditeten kan bli lättare just eftersom du vet hur hårt du kämpat för att nå dit, och kanske tar du tillvara på tiden bättre med ditt barn. Det är få saker man genomgår i livet som inte för något gott med sig, hur mycket smärta det än innebär. 

Jag föredrog digitala tester just för att slippa tolkningen, så det kan definitivt vara värt ett eller ett par försök. För vissa hjälper det att byta märke på testet, som jag förstått det i alla fall. Sen kan du ju använda dem mest för att dubbelkolla om det verkar bli någon ägglossning eller inte och ha sex regelbundet för säkerhets skull. 

Ett annat tips när det tar tid att bli gravid är att försöka så gott det går att ha bra sex. Ha inte sex för att ni måste, utan för att det är mysigt. Ju mer man tvingar sig, ju svårare blir det med tiden. Ju bättre sex ju lättare är det att ha det ofta och därmed maximera chanserna att bli gravid. Lägg extra tid, möda och eventuellt pengar på att göra roliga och romantiska saker tillsammans och försök att få sexlivet till något ni båda uppskattar :)

Fast vadå "känna mer tacksamhet" för barnet för att det var svårt att bli gravid? Man är väl otroligt tacksam för sitt barn även om det var en "hoppsan"?! Det är väl inte upp till er ofrivilligt barnlösa att värdera er tacksamhet (och era ev barn) högre än oss som har lite lättare att bli gravida?
  • Asirna

Gumman då <3

Försöker själv inte blir gravid, men kan förstå att du blir frustrerad.
    Många tror man blir gravid hur lätt som helst, men för vissa är det inte så lätt.

Vet att det är svårt, men försök att inte tänka på det så som du gör nu, du kommer bara totalt gräva ner dig själv och må ännu sämre.

Att bli gravid är en match, mannens spermier ska vara bra o friska, de ska ta dig till ägget som många spermier inte klarar, sedan ska de också ta sig in och det gäller att det är rätt ägg och rätt spermie.
    Och för de som tror man blir gravid hur lätt som helst så bör de också inse faktan att det inte är så lätt för alla som de verkar tro.

Om du mår så dåligt av det kanske du kan prata med en terapeut för att få dig må bättre med dig själv, eller prata med en barnmorska.

• Anonym (Z)

Jag känner igen mig TS, men tvärtom. Jag är frustrerad över hur lätt jag tydligen kan bli gravid. Och frustrerad över att det ska ta sån jävla lång tid att få till en abort!

Svar på tråden Frustrerad över hur lätt andra blir gravida!!!