Gina43 skrev 2016-01-13 18:15:50 följande:
Nu är jag inte barnlös (har en fantastisk son och en till liten på väg) och jag tar inte åt mig av vad du säger om barnlösa som sådant, men rent generellt sett är det så att har man lätt att uppnå något kanske man inte tänker så mycket på hur det hade varit om det istället hade varit motigt? Den som har svårt för studier är säkert lite stoltare och gladare över sin examen än den som glider genom studierna utan mindre insats. Frukten av att man fått kämpa för att få något - oavsett vad det är - brukar smaka godare än om man fått det utan insats. Det är inget konstigt med det?
Det innebär i det här fallet inte att man älskar sina barn mer, men man reflekterar säkert mer över hur livet hade sett ut om man inte lyckats få barn alls. Gör man det om man blir gravid och får barn hur lätt som helst? Jag gör det, dagligen. Och känner stor tacksamhet.
Jag håller med dig. Alla barn, oavsett hur de kommit till, kan vara älskade så himla mycket eller knappt alls. Men att lyckas när man verkligen kämpat tror jag lämnar en eftersmak under mycket lång tid rent generellt. Jag tänker knappt på att jag är tacksam över att jag har rent kranvatten att tillgå dagligen förrän jag är utomlands där det inte finns eller är i en stuga på landet där det inte finns rinnande vatten. Jag förstår inte hela, fulla värdet av det förrän det inte finns. Min psykolog på MVC sa också att vi som haft svårt att bli gravida ofta är så oändligt tacksamma i våra graviditeter, just för att vi levt i en värld där det varit en omöjlighet, hur tuffa graviditeterna än är, och hon träffar ju bara en massa mödrar dagarna i ända.
Och det är väl klart man kan vara väldigt tacksam för sina barn även fast de kommit till genom "hoppsan" :)
Anonym (Eh?) skrev 2016-01-13 16:07:13 följande:
Fast ursäkta, vem fan är ni barnlösa att avgöra hur mycket tacksamhet man känner för ett oplanerat barn, eller hur jobbigt man tycker det är att vara förälder, eller avgöra om man ångrar ett barn som inte är planerat?
Ni (som grupp, generellt) är jävligt kvicka att bli kränkta och tycka att ni blir dömda för hur ni känner. Men tydligen lika kvicka på att snabbt dömma där ni inte har en aning om vad fan ni snackar om.
Fint av dig att klumpa ihop folk när du själv uppenbarligen inte gillar detsamma. Argumenten känns rätt tomma då. Det är ett allmänt konstaterande att det är en fruktansvärd prövning i livet att inte kunna skaffa barn och att man påminns om vilket mirakel det är att barn ens blir till? Det känns som att det är du som inte förstår hur ont det gör att inte kunna få de där barnen som du uppenbarligen älskar så högt. Tänk dig livet utan dem, så har du verkligheten från de ofrivilligt barnlösas sida.