• Anonym (Västkusten)

Umgås med mamma på pappavecka?

Hej!!

Har två bonusdöttrar på 14 och 12 år, samt en son på 3 med deras pappa. Vi har tjejerna vv, och det fungerar bra egentligen, bara det att det börjar bli mer och mer mamma umgänge på våra veckor som de kommit överens med mamma om utan att egentligen pratat med oss först. Jag är lite tvådelad där, för det är ju ändå deras mamma! Men nu börjar det inkräkta på våran familjs planer och vardag etc. På mamma veckan har vi aldrig något umgänge ska tilläggas. Det som också är är ju att pappan förlorar tid med dom. Vi har svårt att vara spontana numer för det händer att de helt plötsligt vill till mamma på kalas när hon fyller etc medan vi kanske spontant kommit på något på morgonen, men då har de exempelvis pratat med mamma kvällen innan och bestämt att komma dit. Min make tycker att det är okej och menar på att det vore skillnad ifall vi hade planerat den spontana grejen..

Nu till frågan.. Hur ska man tackla sånt här?

• Svar på tråden Umgås med mamma på pappavecka?
  • Anonym (mongotmgpxx  dd)
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 17:34:11 följande:

Men herregud det handlar väl inte om min lycka, get real! Hur man får saker till sin egna bittra sanning för att man har egen bitter skit att deala med, för att gotta sig i andras skit pga tidsbrist, är skrämmande på riktigt! Det handlar om orespekt från den andre föräldern och orespekt av barnen som tar för givet att bara göra saker utan o kolla, bara för att det är mamma. SÅ gamla är dom icke! Skulle aldrig låta tonåringar göra som dom vill och ränna hur de vill i vilket fall som helst. Sjukt oansvarigt!

Koncentrera er på hur jag ska tackla detta med maken och ungarna istället för min oduglighet som styvmor.

Men barnen verkar ju uppenbarligen vara lyckligare hos mamman då de ofta vill dit. Varför skulle du vilja stå i vägen för deras lycka?

DU vill ha barnen hos er så att ni kan familjemysa för att DU blir lycklig av det. Det har du skrivit i alla fall. Släpp iväg ungarna istället. Hindra inte dem från att skapa sin egen lycka.

Ett tips som skulle kunna fungera bättre än tvång är att du och pappan granskar er själva kritiskt. Vad saknas hos er i er familj? Vad är det barnen får hos mamman som de inte får hos er (nu menar jag främst känslomässigt)? Om ni erbjuder mer av det barnen behöver och vill ha så vill de kanske självmant spendera mer tid hos er.
  • Anonym (Västkusten)

De har dans måndag och tisdag /vecka. Pappa gillar inte dans..

Det stör oss i att inte ha gemensamma middagar, att vi får sitta uppe sent och hjälpa till med läxor, att de inte kan träffa pappas familj lika tillgängligt, att vi inte kan boka upp oss på diverse saker de dagar osv. Det är inte alltid de hinner äta innan dansen, och ibland har de ätit hos mamma och vi får rester vi inte räknat med som vi fryser ner och så småningom slänger. Listan kan göras längre.

Nej, de trivs väl inte hos mig helt enkelt, eftersom jag är elaka styvmamman! Så måste det vara.

• Anonym (ge och ta)
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 18:02:53 följande:

Det stör oss i att inte ha gemensamma middagar, att vi får sitta uppe sent och hjälpa till med läxor, att de inte kan träffa pappas familj lika tillgängligt, att vi inte kan boka upp oss på diverse saker de dagar osv. Det är inte alltid de hinner äta innan dansen, och ibland har de ätit hos mamma och vi får rester vi inte räknat med som vi fryser ner och så småningom slänger. Listan kan göras längre.

Nej, de trivs väl inte hos mig helt enkelt, eftersom jag är elaka styvmamman! Så måste det vara.

Det handlar inte om vad pappan gillar... De gillar att dansa och alltså borde deras pappa engagera sig i deras dans. Om han inte gör det så är det självklart att de vänder sig till mamman som gör det.

Men gemensamma middagar är ett minne blott när de blir tonåringar och har olika aktiviteter, är hos kompisar och pluggar osv. Varför skulle de behöva träffa pappans familj speciellt ofta? Normala teens träffar farmor och farfar någon gång per månad eller någon gång per år...

Ni får väl se till att det finns mat som de kan äta innan?? Hur jobbigt är det att få rester? För många är det tacksamt att det finns färdig mat i frysen.

Ja du sa det, inte jag ;)
  • cupcakemom

Ja alltså jag tycker fotboll är så sjukt tråkigt... Men på min vecka skjutsar jag ändå och hänger på matcher.. Går på alla hemmamatcher oavsett vecka men åker inte 15mil om det är pappavecka.. Det går liksom under arkivet saker man gör för sina barn...

Ena barnet rider vilket pappan inte uppskattar men då även min bonus rider så skjutsar jag men kan inte jag så ställer han upp trots att han avskyr stallet... Det är liksom saker man gör...

Ställer mig lite undrande vad det spelar för roll vad pappan tycker om dans. Det är väl ändå inte han som dansar.

Vanligtvis brukar barn (åtminstone större barn) få välja fritidsaktiviteter efter eget tycke och smak. Varför skulle inte dina styvbarn få det? Menar du på att de borde spela hockey eller fotboll bara för att pappan gillar det?

Jag börjar förstå varför barnen eventuellt inte trivs hos er. Det är inte för att du är "elak" utan för att ni inte riktigt verkar klara av att se barnen som egna individer. Ni vill mer att de finns till för er skull istället för tvärtom. Jag skulle inte vilja kalla dig för elak direkt utan tycker att egoist är mer träffsäkert.

Sedan tycker jag att ni ska sluta skjutsa barnen på dans om det är någonting ni verkligen inte vill göra. För man blir bara bitter av att i längden göra saker som man egentligen inte vill. Och det är ju ingen som tvingar er direkt.
  • Anonym (Västkusten)

Ska tilläggas att det är dans MED föräldrar/vuxna, ett sorts kultur projekt här på vår musikskola. Det betyder att barn och föräldrar dansar balett, bugg och olika danser i grupper och individuella barn -föräldra team....

Ni är rätt så bittra enligt min mening faktiskt. Ni verkligen snöar in på att detta är elaka styvmamman. Patetiska, omogna debattörer som bara skriker totalt onödigt. Ni har ingen som helst tillförlitlighet i era kommentarer tyvärr. Jag ser endast bitter *or som borde ha lika bra sexliv som mig helt enkelt och putsa lite på moralkompassen och lyfta locket på principlådan

Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 18:37:07 följande:

Ska tilläggas att det är dans MED föräldrar/vuxna, ett sorts kultur projekt här på vår musikskola. Det betyder att barn och föräldrar dansar balett, bugg och olika danser i grupper och individuella barn -föräldra team....

Ni är rätt så bittra enligt min mening faktiskt. Ni verkligen snöar in på att detta är elaka styvmamman. Patetiska, omogna debattörer som bara skriker totalt onödigt. Ni har ingen som helst tillförlitlighet i era kommentarer tyvärr. Jag ser endast bitter *or som borde ha lika bra sexliv som mig helt enkelt och putsa lite på moralkompassen och lyfta locket på principlådan

Men det är ju du som klagar och är missnöjd..
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 18:37:07 följande:

Men varför har ni gått med på att låta barnen ha sin dans under pappaveckorna när ni inte står ut med det??

Lite ansvar får man ju ta själv. Har ni valt nåt så tycker jag också att ni ska försöka acceptera konsekvenserna med ett större jämnmod.

Ps. Stör det dig att barnen fritidsaktivitet är med mamman? Har ni någonsin försökt skapa nåt liknande i er familj, nåt som alla gillar?
Svar på tråden Umgås med mamma på pappavecka?