Inlägg från: Anonym (mongotmgpxx dd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mongotmgpxx  dd)

Umgås med mamma på pappavecka?

Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-14 21:40:51 följande:

Med hotell menar jag att i grund och botten är vi en familj, varför är det fel att se de som familj?, och då känner jag att jag ska kunna få räkna in dom i det spontana, för det är så mycket trevligare att göra som familj och inte bara "vi vaknar upp ihop och syns till kvällen när mamma behovet är stillat för stunden". Då anser jag att de borde flytta dit eller lära sig hantera det begäret. Ja självklart har man bestående begär efter mamma, men kunna hantera att de kommer träffas snart igen. Låta saknaden vara sund. Förstår egentligen inte varför barnen nödvändigtvis måste vara med på kalaset, varför inte fira mamma på kvällen efter våra aktiviteter? När jag sa det till min man så tyckte han väl egentligen att han kunde ha gjort så.

I min mening är det för mycket curling nu för tiden, mellan skilsmässobarn, förr var det klart och tydligt var man var nånstans. Föräldrarna höll inte på att inkräkta på varandras umgänge. Men iallafall om min son blir att han aldrig vill med på nåt när han blir som de så skulle jag ändå inte acceptera att han var hos pappa under min tid. Om vi nu vore i den sitsen.

Mamman kollar aldrig med oss, bestämmer via barnen och om då jag nekar dom.. Ja ni fattar själva.

Du verkar ha en lite skev syn på barn. Precis som om barnens syfte här i livet skulle vara för att göra din "familjeupplevelse" bättre. News flash! Barnen existerar INTE för din skull utan för sin egen. Och de är nu såpass stora att de kapabla att börja skapa sina egna liv med sina egna planer. Som vilka tonåringar som helst. Det skulle lika gärna kunna handla om att de hellre ränner hos kompisar än följer med på era helgaktiviteter.

Sedan måste jag fråga dig en sak. Skulle du sätta dina bonusbarn/ditt barn i husarrest om du kunde när de väljer bort familjeaktiviteter? Eller är det bara den andra föräldern de inte får besöka??
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 16:30:37 följande:

Spelar visst ingen roll vad jag säger, hur jag gör.. Mitt hem är tydligen inte mitt hem utan dessa barns hem. Inte min minstings heller tydligen. Utan tonåringarna ska bestämma huruvida de ska vara här eller hos mamma, varför inte mamma på heltid? Och jag ska kasta om middagsplaner, minstingen bli otrygg när stora syskon är hemma och inte, helt plötsligt vet inte ens jag, men det puffas för trygga barn ja såklart alltid de barn som inte är styvmammans! I vareviga tråd.. Vad är det jag gör egentligen som är så hemskt???! KONKRET

Deg du gör fel är att du inte inser att dina styvbarn är sina egna individer med egna önskningar och nuförtiden även egna planer.

Familjen bör inte vara en tvångsinstitution utan en plats där man vistas utav fri vilja. Ja det kan vara sorgligt att styvbarnen inte vill hänga hemma så mycket som tidigare en sånt är livet ibland.

Har du tänkt på vad som skulle hända om du fick igenom din vilja och tvingade styvbarnen att umgås med er. Då skulle kanske du bli lycklig men det skulle ske på bekostnad av styvbarnens lycka. Skulle du verkligen vilja leva så?
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 17:40:30 följande:

Ni ska bara veta att de har aktiviteter 2 ggr i veckan med mamman på våran vecka, sena kvällar, som stör oss, men som vi inte säger nåt om. Vi får låta saker just de kvällarna bli senare än vanligt, så det är väl inget. Men det börjar bli mer och mer mamma umgänge, faktiskt. Ibland kan 12 åringen kräva en söndag eftermiddag med mamman för att hon saknar henne (därav får vi en söndag per månad) att göra julpyssel och olika mys grejer på. Ibland får pappa köra dit henne på en kväll för hon gråter efter mamma, tror nån ska komma och ta mamma osv. DÅ känner jag verkligen vad gör hon här...

Vad är det för aktiviteter de har med mamman två gånger i veckan under pappaveckan?
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 17:34:11 följande:

Men herregud det handlar väl inte om min lycka, get real! Hur man får saker till sin egna bittra sanning för att man har egen bitter skit att deala med, för att gotta sig i andras skit pga tidsbrist, är skrämmande på riktigt! Det handlar om orespekt från den andre föräldern och orespekt av barnen som tar för givet att bara göra saker utan o kolla, bara för att det är mamma. SÅ gamla är dom icke! Skulle aldrig låta tonåringar göra som dom vill och ränna hur de vill i vilket fall som helst. Sjukt oansvarigt!

Koncentrera er på hur jag ska tackla detta med maken och ungarna istället för min oduglighet som styvmor.

Men barnen verkar ju uppenbarligen vara lyckligare hos mamman då de ofta vill dit. Varför skulle du vilja stå i vägen för deras lycka?

DU vill ha barnen hos er så att ni kan familjemysa för att DU blir lycklig av det. Det har du skrivit i alla fall. Släpp iväg ungarna istället. Hindra inte dem från att skapa sin egen lycka.

Ett tips som skulle kunna fungera bättre än tvång är att du och pappan granskar er själva kritiskt. Vad saknas hos er i er familj? Vad är det barnen får hos mamman som de inte får hos er (nu menar jag främst känslomässigt)? Om ni erbjuder mer av det barnen behöver och vill ha så vill de kanske självmant spendera mer tid hos er.
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 18:02:53 följande:

De har dans måndag och tisdag /vecka. Pappa gillar inte dans..

Det stör oss i att inte ha gemensamma middagar, att vi får sitta uppe sent och hjälpa till med läxor, att de inte kan träffa pappas familj lika tillgängligt, att vi inte kan boka upp oss på diverse saker de dagar osv. Det är inte alltid de hinner äta innan dansen, och ibland har de ätit hos mamma och vi får rester vi inte räknat med som vi fryser ner och så småningom slänger. Listan kan göras längre.

Nej, de trivs väl inte hos mig helt enkelt, eftersom jag är elaka styvmamman! Så måste det vara.

Ja du sa det, inte jag ;)

Det stör oss i att inte ha gemensamma middagar, att vi får sitta uppe sent och hjälpa till med läxor, att de inte kan träffa pappas familj lika tillgängligt, att vi inte kan boka upp oss på diverse saker de dagar osv. Det är inte alltid de hinner äta innan dansen, och ibland har de ätit hos mamma och vi får rester vi inte räknat med som vi fryser ner och så småningom slänger. Listan kan göras längre.

Nej, de trivs väl inte hos mig helt enkelt, eftersom jag är elaka styvmamman! Så måste det vara.

Ställer mig lite undrande vad det spelar för roll vad pappan tycker om dans. Det är väl ändå inte han som dansar.

Vanligtvis brukar barn (åtminstone större barn) få välja fritidsaktiviteter efter eget tycke och smak. Varför skulle inte dina styvbarn få det? Menar du på att de borde spela hockey eller fotboll bara för att pappan gillar det?

Jag börjar förstå varför barnen eventuellt inte trivs hos er. Det är inte för att du är "elak" utan för att ni inte riktigt verkar klara av att se barnen som egna individer. Ni vill mer att de finns till för er skull istället för tvärtom. Jag skulle inte vilja kalla dig för elak direkt utan tycker att egoist är mer träffsäkert.

Sedan tycker jag att ni ska sluta skjutsa barnen på dans om det är någonting ni verkligen inte vill göra. För man blir bara bitter av att i längden göra saker som man egentligen inte vill. Och det är ju ingen som tvingar er direkt.
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 18:37:07 följande:

Ska tilläggas att det är dans MED föräldrar/vuxna, ett sorts kultur projekt här på vår musikskola. Det betyder att barn och föräldrar dansar balett, bugg och olika danser i grupper och individuella barn -föräldra team....

Ni är rätt så bittra enligt min mening faktiskt. Ni verkligen snöar in på att detta är elaka styvmamman. Patetiska, omogna debattörer som bara skriker totalt onödigt. Ni har ingen som helst tillförlitlighet i era kommentarer tyvärr. Jag ser endast bitter *or som borde ha lika bra sexliv som mig helt enkelt och putsa lite på moralkompassen och lyfta locket på principlådan

Men det är ju du som klagar och är missnöjd..
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 18:37:07 följande:

Ska tilläggas att det är dans MED föräldrar/vuxna, ett sorts kultur projekt här på vår musikskola. Det betyder att barn och föräldrar dansar balett, bugg och olika danser i grupper och individuella barn -föräldra team....

Ni är rätt så bittra enligt min mening faktiskt. Ni verkligen snöar in på att detta är elaka styvmamman. Patetiska, omogna debattörer som bara skriker totalt onödigt. Ni har ingen som helst tillförlitlighet i era kommentarer tyvärr. Jag ser endast bitter *or som borde ha lika bra sexliv som mig helt enkelt och putsa lite på moralkompassen och lyfta locket på principlådan

Men varför har ni gått med på att låta barnen ha sin dans under pappaveckorna när ni inte står ut med det??

Lite ansvar får man ju ta själv. Har ni valt nåt så tycker jag också att ni ska försöka acceptera konsekvenserna med ett större jämnmod.

Ps. Stör det dig att barnen fritidsaktivitet är med mamman? Har ni någonsin försökt skapa nåt liknande i er familj, nåt som alla gillar?
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 19:10:11 följande:

Vi valde aldrig det, en dag kom de bara och sa att de går på det och åker nu! Okej.. Hejdå

De har aktiviteter på vår vecka. Det stör mig inte att de har denna dans det era bittra hjärnor som får det till det. Läs mitt inlägg lite högre upp, där står att det inte stör. Ni började däremot slänga er över det och har nu själva format det till detta, inte jag ????????

Men du har ju klagat över barnens dans tidigare i tråden.
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 19:10:11 följande:

Vi valde aldrig det, en dag kom de bara och sa att de går på det och åker nu! Okej.. Hejdå

De har aktiviteter på vår vecka. Det stör mig inte att de har denna dans det era bittra hjärnor som får det till det. Läs mitt inlägg lite högre upp, där står att det inte stör. Ni började däremot slänga er över det och har nu själva format det till detta, inte jag ????????

Låter som sunda tonåringar med sund fritidssysselsättning. Och duktiga verkar de också som åker själva.

I mina öron låter det som två fullständigt normala tonåringar som håller på frigör sig från familjen och börjar ha egna liv utanför hemmet. Och som kanske också trivs bättre hos mamman än hos pappan.

Ett förslag för att få barnen trivas vore rimligtvis att pappan jobbade deltid istället för du ts. För barn trivs ju trots allt bäst i den egna förälderns vård.

Men jag antar att ni är som alla andra familjer där mannen tjänar mer och som föredrar högre levnadsstandard före livskvalitet.

Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 19:38:27 följande:

Okej så då ska MITT barn offra sin mammas deltid för sin pappa hade barn först ja here we go again.. Återkommande fenomen på fl. Haha patetiskt. Det är precis som om samma personer sitter styvmors forum igenom och letar fel, pga några ouppklarade trauman som barn.

STÖR OSS så som att vi aldrig blev involverade i att de skulle gå, men som vi ändå får betala och säga upp fiol lektionen för lilla tjejen för det krockade med tisdagarna, fast vi engagerat oss i flera år med detta och vet att 12 åringen verkligen ville gå. Då hade mamman redan signat upp dom och självfallet ville de inte göra mamma ledsen, och inte vi barnen därav uppsägning av fiolen och orden men som vi inte säger nåt om. Hoppas det nystar ut era små inskränkta fördomar

Men är du och pappan någran mähän eller. Klarar ni inte av att tala klarspråk?

Jag utgår ifrån att ni också tycker att det är för barnens bästa att gå på dansen. För annars är det ju bra märkligt att ni går med på det.

Och jag antar att ni tycker att det är för flickans bästa att dansa istället för att spela fiol eftersom ni gått med på det upplägget. Annars är ni (pappan) ju dåliga föräldrar om ni går med det.
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 19:38:27 följande:

Okej så då ska MITT barn offra sin mammas deltid för sin pappa hade barn först ja here we go again.. Återkommande fenomen på fl. Haha patetiskt. Det är precis som om samma personer sitter styvmors forum igenom och letar fel, pga några ouppklarade trauman som barn.

STÖR OSS så som att vi aldrig blev involverade i att de skulle gå, men som vi ändå får betala och säga upp fiol lektionen för lilla tjejen för det krockade med tisdagarna, fast vi engagerat oss i flera år med detta och vet att 12 åringen verkligen ville gå. Då hade mamman redan signat upp dom och självfallet ville de inte göra mamma ledsen, och inte vi barnen därav uppsägning av fiolen och orden men som vi inte säger nåt om. Hoppas det nystar ut era små inskränkta fördomar

Båda föräldrarna är lika viktiga. Och i så fall spelar det ingen roll vem som är hemmaförälder. Kan lika gärna vara pappan. Och detta skulle vara mer rimligt i er familj eftersom din man har fler barn än vad du har.
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-15 19:49:57 följande:

Haha ni fattar ju verkligen ingenting, eller ens läser ordentligt Hon VILLE GÅ PÅ FIOLEN.. Men pga gilt trip så gjorde hon inte det, för mamman tyckte annat. Tro mig, jag vet hur gärna hon älskade fiolen. Vi har INTE gått med på dans - läs igen för hundan!! *lol*

Men vilka kassa föräldrar ni (pappan) är som gör det mamman säger och tycker istället för att se till barnets bästa.

Är ni helt hunsade av mamman? Inte heller konstigt omdu inte mår bra om du och din man inte vågar säga nej till mamman.
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-16 21:31:38 följande:

Jobbar inte heltid för att jag har ett stall med två hästar och en kaninfarm, vill ta hand om dem oxå. Men sånt förstår kanske inte du?

Du framstår som riktigt otrevlig här i tråden. Bara så du vet.
Svar på tråden Umgås med mamma på pappavecka?