• Anonym (Västkusten)

Umgås med mamma på pappavecka?

Hej!!

Har två bonusdöttrar på 14 och 12 år, samt en son på 3 med deras pappa. Vi har tjejerna vv, och det fungerar bra egentligen, bara det att det börjar bli mer och mer mamma umgänge på våra veckor som de kommit överens med mamma om utan att egentligen pratat med oss först. Jag är lite tvådelad där, för det är ju ändå deras mamma! Men nu börjar det inkräkta på våran familjs planer och vardag etc. På mamma veckan har vi aldrig något umgänge ska tilläggas. Det som också är är ju att pappan förlorar tid med dom. Vi har svårt att vara spontana numer för det händer att de helt plötsligt vill till mamma på kalas när hon fyller etc medan vi kanske spontant kommit på något på morgonen, men då har de exempelvis pratat med mamma kvällen innan och bestämt att komma dit. Min make tycker att det är okej och menar på att det vore skillnad ifall vi hade planerat den spontana grejen..

Nu till frågan.. Hur ska man tackla sånt här?

• Svar på tråden Umgås med mamma på pappavecka?
  • Anonym (ge och ta)

Alltså, fyller hon eller någon på hennes sida år så är det självklart att de ska få fira med henne. Samma med morsdag. De börjar bli stora och börjar ha "egna" liv så naturligtvis kan de börja boka upp saker utan att pappa har koll. Men de får acceptera att ni kanske åker iväg och gör saker när de har planerat att vara med mamma/kompisar osv så att ni inte blir låsta att sitta hemma och vänta.

• Anonym (....)

Din make har rätt -  varför skulle det inte vara okej för barnen att vilja vara med sin mamma? Dom kanske trivs bättre där och nu är dom ju ändå ganska stora och helt självgående.

Har mamman också ny familj/fler ungar?

• Anonym (tiderna förändras)

Jag tror det är väldigt vanligt att barnen när de blir äldre  väljer att vara mer hos den ena föräldern. Barnen blir mer självständiga, och man kan inte fortsätta med ett strikt schema som när de var yngre. De barn jag känner har valt bort dubbelt boende när de kommit i tonåren. Samtliga bor hos mamman på heltid.

• Ess

Ni kan väl hitta på spontana saker ändå, de klarar sig ju själva om de inte vill följa med.

• Anonym (Västkusten)

Men för mig känns det ju mer som att jag driver ett hotell. Varför inte vara hos mamma hela tiden då istället??

• Anonym (Västkusten)
    Anonym (....) skrev 2015-12-14 16:57:29 följande:

Din make har rätt -  varför skulle det inte vara okej för barnen att vilja vara med sin mamma? Dom kanske trivs bättre där och nu är dom ju ändå ganska stora och helt självgående.

Har mamman också ny familj/fler ungar?

Ny familj, nya ungar..
  • Anonym (G)
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-14 19:55:12 följande:

Men för mig känns det ju mer som att jag driver ett hotell. Varför inte vara hos mamma hela tiden då istället??

Trevligt sätt att se på sina bonusbarn, hotellgäster..

Dom vill väl träffa sin pappa och även om dom umgås lite med mamman på pappaveckan så är det väl inte all vaken tid? Ni umgås väl iaf till frukosten och på kvällen?
  • Påven Johanna

Så stora ungar bör få bestämma sådant själva, anser jag. 

• Påven Johanna
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-14 19:55:12 följande:

Så om du sticker och träffar någon annan emellanåt så kan du lika gärna aldrig komma hem igen? 
  • Anonym (Sofi)

Men handlar det inte om att de kan vara mer tydliga med sina planer? Så vet ni att ni inte behöver räkna in dom när dom ändå ska göra annat.

Svar på tråden Umgås med mamma på pappavecka?