• Anonym (Västkusten)

Umgås med mamma på pappavecka?

Hej!!

Har två bonusdöttrar på 14 och 12 år, samt en son på 3 med deras pappa. Vi har tjejerna vv, och det fungerar bra egentligen, bara det att det börjar bli mer och mer mamma umgänge på våra veckor som de kommit överens med mamma om utan att egentligen pratat med oss först. Jag är lite tvådelad där, för det är ju ändå deras mamma! Men nu börjar det inkräkta på våran familjs planer och vardag etc. På mamma veckan har vi aldrig något umgänge ska tilläggas. Det som också är är ju att pappan förlorar tid med dom. Vi har svårt att vara spontana numer för det händer att de helt plötsligt vill till mamma på kalas när hon fyller etc medan vi kanske spontant kommit på något på morgonen, men då har de exempelvis pratat med mamma kvällen innan och bestämt att komma dit. Min make tycker att det är okej och menar på att det vore skillnad ifall vi hade planerat den spontana grejen..

Nu till frågan.. Hur ska man tackla sånt här?

• Svar på tråden Umgås med mamma på pappavecka?
  • cupcakemom

Så har vi det här... Ena barnet har mkt träningar och mamman bor 5 mil bort så dom dagar det är träning stannar hon hos oss direkt efter skolan... Är enklast för alla... I början åkte hon mellan men det blev både stressigt och sena kvällar så det fungerar inte...

Både jag och sambon och mitt ex har att vill man åka till andra föräldern får man göra det men man måste såklart kolla så att det är ok först....

Tråden började bra men sen tycker jag ts fullkomligt spårat ur i sina svar så jag undrar hur omogen personen eg är... Känns mest som att ts vill hitta en ursäkt att slippa bo med tjejerna övh...

• Anonym (Västkusten)

[quote=76123351][quote-nick]ernstina skrev 2015-12-16 08:41:39 följande:[/quote-nick]Jag tror inte du ska ta deras beteende personligt, eller som att de inte vill vara hos er. Tjejerna är i en turbulent period i livet, och förpuberteten kan för vissa vara lika omtumlande som puberteten i sig.

Barn är mer mammiga i vissa perioder och mer pappiga i vissa. Jag tror att i denna ålder är det lättare att identifiera sig med det egna könet, dvs mamma, för att senare revoltera mot densamma.

De är också i en period där det är naturligt att bryta sig fri och bestämma mer själv vad man vill göra, och med vem och när det ska ske.

Sen är det naturligtvis bra om de lyckas kläcka ur sig det i tid, men ungdomar är ungdomar, tanklösheten är tillfällig.

Fenomenet finns även i kärnfamiljen, i den åldern drog jag till stallet utan att meddela planerna i god tid. Julmarknader och liknande hade jag nedprioriterat till att möjligtvis vara bättre än storstädning. Inte för att jag ogillade julmarknader, men jag ville välja själv och det gick över.

Med ålder och erfarenhet kommer insikten om att umgänge är viktigt, men det hade jag aldrig lärt mig om jag inte fått pröva vingarna först.

Om ett par år ser det nog annorlunda ut för er, då är tjejerna hemma med halmen igen

God Jul![/quote

Det är väl inte nödvändigtvis umgänget jag är ute efter, mer "ordning och framförhållning" inget orespekt mot oss etc. Att kunna göra nåt spontant med sin familj (så stora är dom ändå inte) bör gå i praktiken om inte andra lägger sig i. Huruvida kan man inte curla med barn såhär!

• Anonym (....)
    Anonym (Hanna) skrev 2015-12-16 14:21:05 följande:

De är 12 och 14. När jag var i den åldern ville inte jag vara hos min pappa, inte heller mina syskon. Vi ville vara hemma. Inte för att mamma var där utan för vi ansåg att det var vårat hem. Det är ganska vanligt att barn i den åldern inte ser båda hemmet som just hem utan de har ett hem och besöker den andra föräldern. behöver inte betyda att det alltid är hos mamman det kan likväl växla. 
    Det kanske är jobbigt för dem att vara hemifrån, borta bra men hemma bäst. 
    Det bästa vore väl att fråga barnen vad de vill och hur de vill ha det. De kanske inte ens vill åka varannan vecka utan bara ibland. Jobbigt för den andra föräldern som saknar sina barn.. ja men det är nog rätt vanligt. Om några år har de inte tid att vara varken hos mamma eller pappa, då ska det sovas över hos kompisar mm.

Ska det "sovas över hos kompisar" om några år? Drömmer

Sånt började mitt barn med i 8-10 års åldern. Sover ofta hos kompisar eller kompisar hos oss.
  • Anonym (Västkusten)

Det spårar ur för att jag är sååå trött på att styvförälder aldrig kan göra någonting rätt, och att den där påven Johanna är den i alla styv trådar jag besökt som varit den ledande spottaren i allt. Usch och fy. Och sen kommer andra och verkligen dikterar och spottar vidare vad dum man är, hur man är auktoritär skitstövel osv. Sånt tappar mitt förtroende inför kommande åsikter så därav! Oseriösa blir bemötta oseriöst. Punktum.

• BioBonus
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-16 14:38:42 följande:

Det spårar ur för att jag är sååå trött på att styvförälder aldrig kan göra någonting rätt, och att den där påven Johanna är den i alla styv trådar jag besökt som varit den ledande spottaren i allt. Usch och fy. Och sen kommer andra och verkligen dikterar och spottar vidare vad dum man är, hur man är auktoritär skitstövel osv. Sånt tappar mitt förtroende inför kommande åsikter så därav! Oseriösa blir bemötta oseriöst. Punktum.

Fast även jag ser påven i ganska många trådar, och vi ser inte alltid likadant på saker och ting och jag tror inte jag har spårat ur på det sättet du gör en enda gång. Så det beteendet får du faktiskt inse att att du helt och hållet äger själv. Vilket är lite synd - för du ger oss bonusmammor lite dåligt rykte. Jag vill inte klumpas ihop med den typen av bonusmammor som inte klarar av att bemöta olika åsikter på ett sakligt sätt utan drar in sitt sexliv i det hela. Lite pinsamt.

• Anonym (Heaven)

TS om du läser dina egna inlägg kan dom uppfattas som ganska otrevliga också. Ta tre djupa andetag och så fokuserar du på dom som vill hjälpa dig.

Så, vad tror du på onsdag-söndag varannan vecka?

• Anonym (Västkusten)
    Anonym (Heaven) skrev 2015-12-16 14:54:28 följande:

TS om du läser dina egna inlägg kan dom uppfattas som ganska otrevliga också. Ta tre djupa andetag och så fokuserar du på dom som vill hjälpa dig.

Så, vad tror du på onsdag-söndag varannan vecka?

Tio gånger andning var det här!

Jo det förstårs..! Det var inte helt dumt förslag.. Hur tar jag upp det med gubben..
  • BioBonus
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-16 15:04:17 följande:

Jo det förstårs..! Det var inte helt dumt förslag.. Hur tar jag upp det med gubben..

Det är som sagt är jättebra förslag och han borde ju inte ha något emot det. Han är ju inte med på träningarna ändå. På det sättet så slipper ni det som gör er så irriterade och störda. Tjejerna behöver inte känna att de inte kan vara ärliga med varför de åker med mamma lite tidigare och alla blir gladare och nöjdare.

• Ess
    Anonym (Västkusten) skrev 2015-12-16 15:04:17 följande:

Säg bara, -Du jag har tänkt lite på det att tjejerna hellre vill va med sin mamma och att det kör ihop sig med träningarna. Vad tror du att de hade tyckt om att.......?
    Vad tycker du själv om förslaget?
    Vad tror du mamman tycker?
  • Ess
    Ess skrev 2015-12-16 15:28:23 följande:
    Säg bara, -Du jag har tänkt lite på det att tjejerna hellre vill va med sin mamma och att det kör ihop sig med träningarna. Vad tror du att de hade tyckt om att.......?
    Vad tycker du själv om förslaget?
    Vad tror du mamman tycker?
    Lägg fram förslaget utan att kräva ett svar, låt honom tänka över det i sin egen takt.
    Min man brukar vilja tänka över saker, rätt som det är så kommer han och säger -Du vet det du sa för ett par veckor sen................
Svar på tråden Umgås med mamma på pappavecka?