• BioBonus

Umgås med mamma på pappavecka?

Mina ungar får gärna åka till sin pappa istället för att vara hos mig. Så länge de kommunicerar kring det. Och har lite framförhållning. Däremot så skulle de inte göra det utan att först kolla av med mig/oss om vi har något annat inplanerat. 

• BioBonus
    Påven Johanna skrev 2015-12-15 09:36:32 följande:
    Men skulle ni göra upp planer som gäller för alla utan att först kolla av med dem om de har något annat inplanerat (eller för all del - lust att göra det ni tänkt er)?
    Ja. Vi tar för givet att de är hos oss på den tid som är överenskommen. Det är grunden i hur vår familj fungerar, eftersom de aldrig hattat fram och tillbaka mellan mig och pappan.
    Sen får de själva välja vad de vill göra, i det flesta fall. Men visst - vi kan mycket väl planera in saker som har "obligatorisk närvaro" även för tonåringarna - som att hälsa på gammelmormor eller liknande som de gärna slipper, men som betyder allt för henne :) Då får de snällt följa med.
  • BioBonus
    Påven Johanna skrev 2015-12-15 09:54:35 följande:
    Ah. Nu kommer jag ihåg dig. "Hattandet" ja. Ja, okej. 

Jag/vi planerar inte in saker som gäller ungdomarna utan att fråga dem om de har möjlighet och lust att vara med på det vi tänker oss. Min sextonåring hade fem prov förra veckan. Jag tycker att det hade varit väldigt respektlöst och oförenligt med hänsyn att utan vidare kräva/förvänta mig av henne att hon skulle följa med på något som jag planerat utan att hon var tillfrågad. Så ser jag på saken. 

Fast om min tonåring har fem prov på helgen så kanske han/hon inte ska åka till pappa och gå på kalas istället för att stanna hemma och plugga. Kan jag tycka. 

Men, jag ska faktiskt inte uttala mig i det här eftersom vi inte har de här "problemen". Varken barn eller vuxna. Vi äter ju tex middag tillsammans allihop så gott som varje kväll och då pratar vi ju förstås om vad som händer i morgon eller resten av veckan. Och då kommer ju allas planer eller eventuella planer fram så vi kan snacka ihop oss vilka som är hemma eller inte.  Och de få gånger som framförhållningen inte funkar så brukar det lösa sig.

• BioBonus
    Påven Johanna skrev 2015-12-15 09:54:35 följande:
    Ah. Nu kommer jag ihåg dig. "Hattandet" ja. Ja, okej. 

Att mina barn inte har "hattat" mellan hemmen beror ju helt enkelt på att de har mått bäst av att bo på ett ställe varannan vecka. Jag kan inte förstå hur det kan ses som något negativt när barnen själva får välja hur de vill ha det? Vi har hela tiden uppmuntrat dem att berätta hur de själva vill bo och hur de vill ha sin vardag, från de att det blev äldre och fick andra behov. Vill de bo heltid, halvtid, helger? Och de har valt att inte hatta. Så kan vi inte låta dem ha rätt till sina egna val utan att du låter lite nedlåtande över det?

• BioBonus
    Anonym (G) skrev 2015-12-15 13:52:34 följande:

Du visste väl om att pappan hade ungar innan du blev ihop med honom?

Och då, oavsett vad du vill, så finns de andras viljor och behov att ta hänsyn till, det finns också en till förälder iblandad.

Det är inte ER vecka med barnen, det är Barnens vecka med sin pappa.

Lever du med barn varannan vecka?
  • BioBonus
    Påven Johanna skrev 2015-12-15 11:41:38 följande:
    Det tycker jag absolut att de ska ha! Men jag tycker nog att det är du som låter nedlåtande när du beskriver mina barns val som "hattande" mellan hemmen. Det var därför jag kom ihåg dig. Så har du nämligen skrivit förut. Vi upplever ingen "hattig" tillvaro i vår familj. 

Så - är det verkligen jag som varit nedlåtande i det här avseendet? Du kanske tycker att ordet "hattande" är positivt laddat?

Jag vet inte om ordet hatta används olika på olika dialekter, men jag ser det inte som nåt negativt, utan som beskrivning när man är än på det ena stället och än på det andra.

Om jag har låtit nedlåtande så har det inte varit min mening. Jag lägger mig inte i hur andra löser sin vardag för det är upp till var och en, jag beskriver bara hur det funkar hos oss med planer och framförhållning. Vad som funkar för oss funkar för en del (tror det kanske hade funkat bättre för TS tex), och vad som funkar för er funkar bättre för andra (som för TS bonusbarn). Fler värderingar än så lägger jag inte in.

• BioBonus
    Anonym (Flerbarnsmamman) skrev 2015-12-15 14:05:10 följande:

Stakars barn.

Låt barnen bestämma. Skit i dina egna känslor. Bara o gå om du inte klarar detta.

Här har barnen 2 hem. De bestämmer själva var de vill vara. Trygga barn.

OT, men det är intressant att så många anser att det här med att bryta upp familjer är en baggis så fort det handlar om en nyfamilj. Då ska man minsann bara kasta in handduken vid minsta lilla motgång och ge upp. Även om man har levt som en familj i tiotals år. Barn i en nyfamilj (dina, mina, våra) klarar tydligen av skilsmässor mycket bättre än andra barn som blir skadade för livet och ärrade, som någon skrev i en annan tråd. 
  • BioBonus
    Påven Johanna skrev 2015-12-15 14:20:18 följande:
    Ja, då är ju saken ur världen. Då arkiverar jag det som ett dialektalt missförstånd mellan oss. 

Jag lägger mig vanligtvis inte heller i hur andra löser sin vardag, men här på forumet efterfrågas ju andras åsikter om ett specifikt ämne. Då lägger jag mig ibland i. Ofta beskriver jag bara hur vi gör, men ibland argumenterar jag också för en ståndpunkt för att jag av olika anledningar i just den speciella saken tror att det är mer rätt helt enkelt. Jag finner mig påfallande ofta försvara och förklara tonåringar som jag tycker är en hyfsat missförstådd grupp människor. Särskilt ofta blir de missförstådda av kvinnor som själva har små barn och som grundar sina uppfattningar enbart utifrån det. 

Jag tror vi är ganska eniga om att det bästa sättet att få vardagen att fungera med sina tonåringar är att man kommunicerar och respekterar, åt båda håll. Och jag tror att ert sätt att leva med hattandet funkar just för att ni, som du själv skriver, kommunicerar mycket med varandra i vardagen. Det hade nog funkat för oss också om ungarna valt det. De hade ju haft framförhållning och meddelat oss på det sätt de vet funkar för vår planering av vardagen.
    Men det är nog tyvärr inte alla föräldrar/tonåringar som gör. Och då kan det bli ett problem när man inte vet var den ena eller andra ungen befinner sig. När den vardag man lever i inte är anpassad för flexibilitet av olika anledning.

I TS fall så tycker jag nog ändå att det är ganska respektlöst av mamman att boka in saker med ungarna utan att kolla av med pappan att det funkar först. Det hade jag inte gjort. Så egentligen ser det väl inte ut som om tonåringarna i sig är problemet, utan kommunikationen mellan mamman och pappan, och bonusmamman hamnar i kläm.

• BioBonus
    Anonym (suck) skrev 2015-12-15 14:57:25 följande:
    Jag förstår verkligen inte varför du tar allt så personligt, och lägger så stor fokus på mamman. På samma sätt som de får sig att göra saker med kompisarna på "er" vecka så kan de få för sig att göra saker med mamman på "er" vecka. De verkar stora nog att planera och prioritera sin egentid utöver skolan. 
    Om du redan nu tycker att det är jobbigt så lycka till när gymnasieperioden kommer!
    Ibland hjälper det att tänka tillbaka på hur man själv tyckte och tänkte som tonåring. 

Jag ser hur mina tonåringar tänker, och de är jätteduktiga på att kommunicera och stämma av med resten av oss. Oavsett om det är med polarna eller med pappa.  Inga problem där alls. Även deras pappa kan konsten att kolla med mig först innan han bestämmer saker med dem på min vecka. 

• BioBonus
    Anonym (G) skrev 2015-12-15 16:42:17 följande:

Men herregud!

Får din sambo inte heller gå utanför hemmet utan att redovisa för dig in i minsta detalj vad han ska göra och när?

Jag förväntar mig faktiskt att min man informerar mig om han ändrat sina planer och inte kommer hem till middagen eller helgen.

Så även av mina barn. Vill jag ha lite koll på var de är? Ja. Behöver jag veta i detalj vad de gör? Nej.

Med tanke på alla ungar som springer vind för våg bara på vår lilla ort. Rökande och packade femtonåringar, så finns det uppenbarligen föräldrar som har alldeles för liten koll. Och har man två föräldrar som båda antar att de är hos den andra, för de får ju vara var de vill i sina båda hem, så kan man lätt hänga på stan istället utan att nån bryr sig.
Svar på tråden Umgås med mamma på pappavecka?