Anonym (L) skrev 2015-12-17 09:45:45 följande:
Du läser alltså inte de tips och råd du får?!
Okej, då slutar jag med dem. Istället kan jag berätta den del av historien som jag inte berättade i mitt första inlägg.
Jag skilde mig från mina barns pappa för över tio år sedan. Döttrarna bodde hos mig och var varannan helg torsdag-måndag hos pappan. När de blev tonåringar så hängde inte han med i utvecklingen utan fortsatte behandla dem som barn. Vartefter de växte så slutade de åka hem till honom, den äldsta minskade med en dag i taget och vid 14 slutade hon åka dit alls. De två yngre slutade åka dit samtidigt när de var 13 respektive 15.
Som förälder behöver man följa med i barnens/tonåringarnas utveckling. Öka friheten men även ansvaret. Involvera dem mer i planering av familjens vardag. Involvera dem mer i beslut. Osv.
I ert fall går det nog fortfarande att vända trenden genom att ni vuxna inser att barnen har blivit tonåringar, men om ni vägrar det så är r
isken stor att de flyttar hem till mamman permanent.Det understrukna verkar vara vad ts är ute efter för dessa tjejer eftersom hon gång på gång pratar om att "kasta ut dom till mamman på heltid".