• Preimeg

Förvirrad och totaldeprimerad.

Hej,

Jag är pappa till två små änglar på 3 och 5 år.

Nu ligger det till så här att jag är bosatt i Spanien nu 12 år varav 6 år med ett ostabilt förhållande.

Min fru vill nu skiljas för att det inte fungerar mellan oss, saken är så att jag känner att om vi skiljer oss så vill jag flytta hem till Sverige men jag vill inte skilja mig från mina barn som jag älskar över allt annat på denna jord, men jag vill inte vara kvar här om jag måste bo här själv efter allt jag byggt upp som bara rasar ner.

Gör jag fel som tänker så här? Jag är lycklig med mina barn men kommer att bli så olycklig när jag väl måste ut från huset som vi en gång köpte efter vårat giftemål.

Jag vill inte vara självisk men jag känner att jag måste bygga upp mig på nytt för att känna lycka igen, och som jag då kan bidra min lycka till mina barn även fast jag bor på långa distans.

Jag i Sverige kommer att komma ner till Spanien för att träffa mina barn på semester och dom får komma till Sverige för att vara med mig där under semester.

Jag tror att om jag väl börjar jobba i Sverige kommer jag också kunna ta ut del av pappa ledighet eftersom här i Spanien så får man bara ut 15 dagar per barn, altså 30 dagar sammanlagt, villket innebär att jag kan få ut cirka 420 dagar i Sverige.

Hjäp mig! Känner mig desperat och mår så dåligt av allt det här.

Är det någon som har gått igenom samma sitta som jag, var snäll och vägled mig lite.

Tack

• Svar på tråden Förvirrad och totaldeprimerad.
  • Preimeg
    Gina43 skrev 2015-11-26 22:41:05 följande:
    Men hur kan man ha rätt till svenska socialförmåner om man inte har en inkomst och betalar skatt i Sverige? Då är man ju inte ens inne i systemet? Hur är det logiskt?
    Ja det värkar ju lite tveksamt men där kommer ju EU rätten fram, som svensk medborgare måste man väll ha rätt till någonting.
    Jag måste ju först o främst finna ett jobb och börja jobba upp mitt SGI och sen då ta ut pappaledigheten.
  • Gina43
    Jasmin Karlsson skrev 2015-11-26 20:06:24 följande:

I mitt fall tog jag inte ut några dagar alls utomlands (fick studiemedel), när jag flyttade till Sverige sen fick jag ta ut alla dagar här (480?) när jag vill innan barnet fyller 12 (eller är det 8?, beror på när barnet är fött de har äbdrat nu till 8), jag jobbade inte utomlands när barnet föddes (studerade), men jobbar nu i Sverige. Därför blir de första 180 dagarna (för mig eller min man) på lägstanivån, därefter kommer SGIn baseras på nuvarande lön.

Du fick studiemedel och hade anknytning till Sverige?Du var alltså aldrig "ute" ur det svenska systemet under din utlandsvistelse, men TS har ingen koppling till Sverige annat än att han är svensk. Det är i det land du jobbar och betalar skatt som du uppbär rätt till socialförsäkringsförmåner. Menar bara att din sits nog inte behöver vara jämförbar med TS situation.

TS, du bör kolla upp med FK innan du funderar vidare på ditt upplägg.
  • Preimeg
    Preimeg skrev 2015-11-26 22:47:31 följande:
    Ja det värkar ju lite tveksamt men där kommer ju EU rätten fram, som svensk medborgare måste man väll ha rätt till någonting.
    Jag måste ju först o främst finna ett jobb och börja jobba upp mitt SGI och sen då ta ut pappaledigheten.
    Om jag inte skulle vara svensk medborgare så skulle det vara en annan femma.
  • chokladspad
    Preimeg skrev 2015-11-26 22:34:56 följande:
    Du har så rätt!
    fast risken finns också att människa nummer 3 kommer in i spelet och vips har hon en ny hushållsslav. Då kanske hon inte vill lämna bort sina barn till Sverige, utan du blir en långväga obekväm gäst.

Vart ska du bo i Spanien när du åker och hälsar på? Ska barnen bo hos dig då på något hotell eller ska de bo hos mamman och du träffar dem på dagarna?

En vuxen kvinna jag känner förstod inte förrän hon var vuxen att hennes pappa inte hade övergett henne vid skilsmässan när hon var tre, utan inte velat ta kontakt och lägga sig i hans exfrus nya familjeliv då hon träffat en ny.

Barn växer snabbt upp och ett halvår är en LÅNG tid i ett barns liv. När ni sedan ska träffas igen så kan barnet tycka att det känns konstigt och otryggt även om du är pappan, för det var så länge sedan ni sågs och det känns ovant.

Jag säger inte att du inte ska välja att åka till Sverige, men det är nog bra om du tänker både en och två gånger. Åtminstone så att du kan gå runt alla eventuella fallgropar.

Hur kommer barnen att må om du, som verkar vara en klippa i tillvaron, försvinner? De kanske snarare kommer att uppfatta att du lämnar, än att det är deras mamma som lämnar dig. Det kanske blir små sår i hjärtat av det som de upplever som ett svek.

Kommer de få prata i telefon och Skypa med dig? Det är inte bara du som kommer att sakna dem. Hur ska de bära sin saknad?

Och vid en eventuell vårdnadstvist framöver tror jag inte att det ser bra ut att du åkt iväg så långt bort. Tänk om person nr 3 inte är en bra person för dina barn och du känner att du måste ta över ansvaret helt för dem? Hur ska du då förklara att du stuckit?

Jag ska be för dig.
    Styrkekram

• Jasmin Karlsson
    Monkii skrev 2015-11-26 20:44:57 följande:
    Aha intressant :) Bodde du i Sverige under graviditeten?
    Nej, bodde utomlands under graviditeten, barnet föddes utomlands och bodde där barnets första år.
  • Jasmin Karlsson
    Gina43 skrev 2015-11-26 22:49:17 följande:
    Du fick studiemedel och hade anknytning till Sverige?Du var alltså aldrig "ute" ur det svenska systemet under din utlandsvistelse, men TS har ingen koppling till Sverige annat än att han är svensk. Det är i det land du jobbar och betalar skatt som du uppbär rätt till socialförsäkringsförmåner. Menar bara att din sits nog inte behöver vara jämförbar med TS situation.

TS, du bör kolla upp med FK innan du funderar vidare på ditt upplägg.
    Under barnets tid fick jag studiemedel från det landet jag bodde i (vilket man som svensk har rätt till efter 5 års studier i landet). Jag var utskriven från Sverige. Bodde utomlands 6 år. Jag fick ju inte rätt till föräldraledigt från Sverige förrän jag flyttade tillbaka till Sverige.
  • Monkii

Men hur kan man ha rätt till svenska socialförmåner om man inte har en inkomst och betalar skatt i Sverige? Då är man ju inte ens inne i systemet? Hur är det logiskt?

Jag har oxå funderat på detta eftersom jag oxå bor utomlands. Vet inte om Jasmin som skrev ovan var avregistrerad?? Fler som har erfarenhet får gärna svara.
  • Jasmin Karlsson
    När man flyttar tillbaka till Sverige som svensk medborgare har man samma rättigheter som alla andra svenskar. Om du inte har jobb då får du fp på lägstanivå, om du jobbar tjänar du ihop SGI och får fp baserat på det. Som för alla andra svenskar.
  • Jasmin Karlsson
    Preimeg skrev 2015-11-26 22:10:47 följande:

Det är väl 240 dagar per barn man får ta ut i pappaledighet ?

Jo så är det, sen kan den ena föräldern avstå dagar till den andra.
  • Jasmin Karlsson
    Monkii skrev 2015-11-27 08:00:32 följande:
    Jag har oxå funderat på detta eftersom jag oxå bor utomlands. Vet inte om Jasmin som skrev ovan var avregistrerad?? Fler som har erfarenhet får gärna svara.
    Ja, jag var utskriven från Sverige, folkbokförd utomlands. "Inne i systemet" blir man när man flyttar tillbaka till Sverige eller jobbar i Sverige.
Svar på tråden Förvirrad och totaldeprimerad.