• Anonym (Orolig)

Kan han kasta ut mig ur mitt hus??

Jag och min sambo har ett hus som vi har köpt tillsammans. Han betalade kontantinsatsen. Han säger att om de tar slut mellan oss så kommer han bo kvar och jag får flytta ut. Är de rätt? Har han rätt att kasta ut mig bara för han betalat kontantinsatsen??

• Svar på tråden Kan han kasta ut mig ur mitt hus??
  • Johan70
    Anonym (.) skrev 2015-10-28 13:11:58 följande:
    Inlägg 11.
    Okej, tack.

Men även om man har avtalat bort sambolagen, kan bostaden anses ägas gemensamt. Det är inte så enkelt som att ett avtal om att sambolagen inte skall gälla, innebär att den ena parten i förhållandet äger 100 %. Samäganderättslagen kan vara tillämplig. Man måste titta på avtalet och omständigheterna.
  • tantamantan

Han måste köpa ut dig vilket kanske gör att du kan köpa dig något eget. Möjligen då en bostadsrätt men om du anser det är ett fängelse så kommer det att bli ett fängelse.

SNAP OUT OF IT! Sluta bete dig som en barnunge och ta ditt ansvar som vuxen vilket är att se till att ditt barn har det bra. ÄVEN om det innebär att svälja att din sambo bor kvar i huset om ni separerar.

• Anonym (Gillar inte trams-trådstarter)
    Anonym (Ytter) skrev 2015-10-28 13:42:25 följande:
    Men JAG är gift och jag trodde att jag därmed skulle sitta säkert.
    Du sitter säkert i o m att om du är gift och din resp dör så får du hälften av hans tillgångar. Inklusive hus. Och om ni skiljer er ska det också delas upp. Om ni köpt hus tillsammans och du lagt lika mycket så ska naturligtvis du ha din hälft tillbaka, då får han köpa ut dig. Så klart.

har du inte lagt en krona, så kan du inte få nåt tillbaka.
  • Johan70
    Anonym (Gillar inte trams-trådstarter) skrev 2015-10-28 13:50:23 följande:
    Du sitter säkert i o m att om du är gift och din resp dör så får du hälften av hans tillgångar. Inklusive hus. Och om ni skiljer er ska det också delas upp. Om ni köpt hus tillsammans och du lagt lika mycket så ska naturligtvis du ha din hälft tillbaka, då får han köpa ut dig. Så klart.

Det är sant att hon inte kan få något *tillbaka* i så fall, men hon får ändå hälften av tillgångarna.
  • green34
    Johan70 skrev 2015-10-28 14:01:39 följande:
    Det är sant att hon inte kan få något *tillbaka* i så fall, men hon får ändå hälften av tillgångarna.
    Hur kan hon enligt dig ändå få hälften av tillgångarna när dom har avtalat bort sambolagen som i normala fall reglerar detta?

• sextiotalist

Du skriver tramstrådar. När ett äktenskap upplöses (pga dödsfall eller skilsmässa) så tittar man på hela boets tillgångar, även bankkonton etc och överskottet kommer att delas, oavsett vem som köpte det eller vem som har bankkontot (däremot så äger man sina egna skulder, de tas bort från tillgångarna)
    Nu innebär inte det att man måste dela på allt 50/50, men överskottet delas lika
    Sambolagen innebär att det man köpt för gemensamt bruk (boende och bohag) delas lika oavsett vem som betalat.
    Så hade de inte haft något samboavtal, så hade fastigheten och bohaget delats upp lika, dock ej bankkonto, bil, sommarstuga, båt etc
  • Anonym (Ytter)

Vi har äktenskapsförord och han har barn sedan innan. Inga gemensamma.
  • Dixie
    Anonym (Ytter) skrev 2015-10-28 13:42:25 följande:
    Men JAG är gift och jag trodde att jag därmed skulle sitta säkert.
    men denna tråden handlar väl inte om dig?! TS är inte gift och har avtalat bort sambolagen - det är detta vi diskuterar! 
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Ytter) skrev 2015-10-28 14:19:30 följande:
    Vi har äktenskapsförord och han har barn sedan innan. Inga gemensamma.
    det beror ju på vad som står i ert äktenskapsförord - vad som gäller i ert fall!! 
  • Anonym (Ytter)
    Anonym (Lena) skrev 2015-10-28 15:09:26 följande:
    det beror ju på vad som står i ert äktenskapsförord - vad som gäller i ert fall!! 
    Hans hus. Om han avlider ärver hans barn det. Jag vill inte bo där utan skaffa ett nytt hus som vi bekostar tillsammans. Får se när det kan bli så. Maken vill att båda barnen, som är 21 och 23, ska flytta hemifrån först men det dröjer.

Men jag ska inte kapa TS tråd!
  • Johan70
    green34 skrev 2015-10-28 14:06:38 följande:
    Hur kan hon enligt dig ändå få hälften av tillgångarna när dom har avtalat bort sambolagen som i normala fall reglerar detta?
    Därför att jag inte kommenterade trådstarten utan exemplet med ett gift par. Såg du inte vad det var jag citerade?
  • Anonym (Gillar inte trams-trådstarter)
    Dixie skrev 2015-10-28 15:08:23 följande:
    men denna tråden handlar väl inte om dig?! TS är inte gift och har avtalat bort sambolagen - det är detta vi diskuterar! 
    Precis. Tack!
  • green34
    Johan70 skrev 2015-10-28 15:26:17 följande:
    Därför att jag inte kommenterade trådstarten utan exemplet med ett gift par. Såg du inte vad det var jag citerade?
    Okej!

Då förstår jag.

• Anonym (Say whhaå)
    Anonym (Ytter) skrev 2015-10-28 15:12:27 följande:

Hans hus. Om han avlider ärver hans barn det. Jag vill inte bo där utan skaffa ett nytt hus som vi bekostar tillsammans. Får se när det kan bli så. Maken vill att båda barnen, som är 21 och 23, ska flytta hemifrån först men det dröjer.

Men jag ska inte kapa TS tråd!

Varför förutsatte du i ditt tidigare inlägg att eftersom du är GIFT så sitter du säkert, trots att ni har äktenskapsförord?
Svar på tråden Kan han kasta ut mig ur mitt hus??