• Anonym (Orolig)

Kan han kasta ut mig ur mitt hus??

Jag och min sambo har ett hus som vi har köpt tillsammans. Han betalade kontantinsatsen. Han säger att om de tar slut mellan oss så kommer han bo kvar och jag får flytta ut. Är de rätt? Har han rätt att kasta ut mig bara för han betalat kontantinsatsen??

• Svar på tråden Kan han kasta ut mig ur mitt hus??
  • Anonym (.)
    Johan70 skrev 2015-10-28 13:06:15 följande:
    Nej.

Eftersom ni har köpt huset för att bo där tillsammans så är det ert gemensamma. Om ni skall flytta isär och ingen av er har råd att lösa ut den andra, så måste ni sälja huset och då får ni halva köpesumman var (efter avräkning för att betala av bostadslånet om ni har sådant).
    De har avtalat bort sambolagen.
  • Johan70
    Kjell2 skrev 2015-10-27 13:28:17 följande:
    Står ni båda eller bara en på lagfarten?
    Det har ingen betydelse. Det som har betydelse är att de har köpt huset gemensamt för att bo där tillsammans. Då äger de båda huset lika mycket, oavsett vem som är registrerad som ägare.
  • Johan70
    Anonym (.) skrev 2015-10-28 13:08:01 följande:
    De har avtalat bort sambolagen.
    Hur vet du det? Det framgår inte av trådstarten.
  • Anonym (.)
    Johan70 skrev 2015-10-28 13:10:43 följande:
    Hur vet du det? Det framgår inte av trådstarten.
    Inlägg 11.
  • Anonym (Ytter)
    Anonym (Gillar inte trams-trådstarter) skrev 2015-10-28 10:45:24 följande:
    Varför far du med osanning?
    Oj, så min man kasta ut mig ur huset? Jag trodde att det inte var möjligt eftersom vi är gifta!
  • sextiotalist

Han kan inte kasta ut dig, oavsett om ni har samboavtal eller inte. Vad du kan begära, om det inte fungerar, är en bodelning via tingsrätten.
    I teorin kan ts få besittningsrätten för huset (om det inte är enskild egendom, det styr inte samboavtalet om, om de inte skrivit något om detta) men skulle då få lösa ut sin sambo.
    Som jag tolkar det, så finns det redan en ekonomisk reglering mellan dom och hur de avtalat bort sambolagen framkommer inte.
    I praktiken kommer det nog innebära att fastigheten (om jag tolkat ts rätt, men eftersom vi inte vet, och tydligen inte hon heller) kommer vara ägd till större delen av ts sambo och kommer nog med lätthet kunna köpa ut ts.

Visst, hon kanske kan, med jurister och annat, driva det till en offentlig försäljning, men troligen kostar det mer än vad det smakar. Eventuellt överskott kommer försvinna i advokatkostnader, mäklarkostnader och annat som tillkommer vid en fastighetsförsäljning, och som lök på laxen, ett rejält dåligt förhållande med exet.
    Så mitt tips till ts
    Om han hotar och kasta ut dig, så vänder du dig till en bodelningsman och så reglerar ni det juridiskt.

• Anonym (Gillar inte trams-trådstarter)
    Anonym (Ytter) skrev 2015-10-28 13:15:25 följande:
    Oj, så min man kasta ut mig ur huset? Jag trodde att det inte var möjligt eftersom vi är gifta!
    Men måste man gå ner på en femårings nivå för att det ska gå in?
    DU.TALADE.FÖR.TS. TS är inte gift. Det är en jävla skillnad.
  • Olympia

Bara för min personliga nyfikenhetsskull: varför har ts gått med på att avtala bort sambolagen?

• Anonym (Gillar inte trams-trådstarter)
    Olympia skrev 2015-10-28 13:34:19 följande:

Bara för min personliga nyfikenhetsskull: varför har ts gått med på att avtala bort sambolagen?

För de vill skilja på mitt o ditt? TS kanske köper en tv som hon vill få tillbaka efter relationen eller så har de olika intäkter på kontot...
  • Anonym (Ytter)
    Anonym (Gillar inte trams-trådstarter) skrev 2015-10-28 13:23:36 följande:
    Men måste man gå ner på en femårings nivå för att det ska gå in?
    DU.TALADE.FÖR.TS. TS är inte gift. Det är en jävla skillnad.
    Men JAG är gift och jag trodde att jag därmed skulle sitta säkert.
Svar på tråden Kan han kasta ut mig ur mitt hus??