• Anonym (Ytter)

Kan han kasta ut mig ur mitt hus??

Anonym (Orolig) skrev 2015-10-27 08:55:44 följande:

Jag och min sambo har ett hus som vi har köpt tillsammans. Han betalade kontantinsatsen. Han säger att om de tar slut mellan oss så kommer han bo kvar och jag får flytta ut. Är de rätt? Har han rätt att kasta ut mig bara för han betalat kontantinsatsen??

Den som bäst behöver bostaden brukar få bo kvar. Om ni varit gifta hade han inte haft rätt att kasta ut dig alls.
  • Anonym (Ytter)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-10-27 09:43:05 följande:
    Vi har avtalat bort sambolagen. Så de som vi köpt tillsammans delar vi väl upp om jag förstått de rätt. Nej vi har ingen bra relation. Vi har ett barn ihop också. Så jag är livrädd för att de här ska hända!!
    Skaffa fram pengar och ge honom hälften av det han satte in som kontantinsats!
  • Anonym (Ytter)
    green34 skrev 2015-10-28 10:43:29 följande:
    Nu tror jag allt att du ger helt fel svar till ts

Är du verkligen juridisk kunnig?
    Nej
  • Anonym (Ytter)
    Anonym (Gillar inte trams-trådstarter) skrev 2015-10-28 10:45:24 följande:
    Varför far du med osanning?
    Oj, så min man kasta ut mig ur huset? Jag trodde att det inte var möjligt eftersom vi är gifta!
  • Anonym (Ytter)
    Anonym (Gillar inte trams-trådstarter) skrev 2015-10-28 13:23:36 följande:
    Men måste man gå ner på en femårings nivå för att det ska gå in?
    DU.TALADE.FÖR.TS. TS är inte gift. Det är en jävla skillnad.
    Men JAG är gift och jag trodde att jag därmed skulle sitta säkert.
  • Anonym (Ytter)
    Anonym (Gillar inte trams-trådstarter) skrev 2015-10-28 13:50:23 följande:
    Du sitter säkert i o m att om du är gift och din resp dör så får du hälften av hans tillgångar. Inklusive hus. Och om ni skiljer er ska det också delas upp. Om ni köpt hus tillsammans och du lagt lika mycket så ska naturligtvis du ha din hälft tillbaka, då får han köpa ut dig. Så klart.

har du inte lagt en krona, så kan du inte få nåt tillbaka.
    Vi har äktenskapsförord och han har barn sedan innan. Inga gemensamma.
  • Anonym (Ytter)
    Anonym (Lena) skrev 2015-10-28 15:09:26 följande:
    det beror ju på vad som står i ert äktenskapsförord - vad som gäller i ert fall!! 
    Hans hus. Om han avlider ärver hans barn det. Jag vill inte bo där utan skaffa ett nytt hus som vi bekostar tillsammans. Får se när det kan bli så. Maken vill att båda barnen, som är 21 och 23, ska flytta hemifrån först men det dröjer.

Men jag ska inte kapa TS tråd!
Svar på tråden Kan han kasta ut mig ur mitt hus??