• Anonym (Orolig)

Kan han kasta ut mig ur mitt hus??

Jag och min sambo har ett hus som vi har köpt tillsammans. Han betalade kontantinsatsen. Han säger att om de tar slut mellan oss så kommer han bo kvar och jag får flytta ut. Är de rätt? Har han rätt att kasta ut mig bara för han betalat kontantinsatsen??

• Svar på tråden Kan han kasta ut mig ur mitt hus??
  • Anonym (Orolig)
    green34 skrev 2015-10-27 09:01:43 följande:

Har ni inte innan skrivit något avtal kan han inte bara kasta ut dig.

Betalar ni båda två på huslånet?

Ja de gör vi.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (asdf) skrev 2015-10-27 09:36:59 följande:

Om man införskaffat ett gemensamt hem och gemensamt bohag som inkluderas de enligt sambolagen i "samboegendomen". Det innebär att ingen har rätt att göra något med det utan den andras godkännande. När man separerar kan man antingen göra bodelning på egen hand (om man kommer överens) då samboegendomen delas eller vända sig till en bodelningsförättare som utför bodelningen åt en på ett lagenligt sätt (enligt sambolagen). Ingen av parterna har rätt att göra någonting drastiskt med samboegendomen (såsom vräka den andra eller sälja dyra möbler) innan bodelningen genomförts.

Det man brukar göra vid en bodelning är att räkna räkna bort samboegendomens skulder från samboegendomen och därefter dela resterande belopp/saker lika (om inte parterna tidigare avtalat bort sambolagen). Om det gemensamma hemmet omfattas av sambodelningen (vilket den verkar göra i ert fall) så beslutar bodelningsförättaren vem som får behålla bostaden. Bostaden brukar tillfalla den som har störst behov av den (barn, sjukdom etc). Men den som får behålla bostaden blir ändå skyldig att köpa ut den andra parten (betala för dennes del). Det är först efter en bodelning som man kan kräva att den andra flyttar ut.

Läs på om sambolagen så kommer du vara mer insatt och känna dig tryggare.

Hur kommer det sig att din sambo säger såna saker till dig? Känns inte som ni har någon särskilt bra relation.

Vi har avtalat bort sambolagen. Så de som vi köpt tillsammans delar vi väl upp om jag förstått de rätt. Nej vi har ingen bra relation. Vi har ett barn ihop också. Så jag är livrädd för att de här ska hända!!
  • Anonym (Orolig)

Jag kommer ändå inte kunna bo kvar i huset själv om de nu skulle bli så. Men jag vill ju inte heller att han ska få bo kvar om inte jag får de. Jag vill i så fall att vi säljer de. Jag är så dålig på de här och har ingen koll. Har inte trott att jag skulle behöva tänka på sånt heller. De är lite knackigt i relationen men jag hoppas ju att de ska bli bra igen!!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (....) skrev 2015-10-27 10:55:03 följande:

Varför ska inte han få bo kvar? Han har betalat insatsen och om han har råd att lösa ut dig (om det behövs) så får han självklart bo kvar.

Jag vet men de är så jävla orättvist. För jag älskar de här huset lika mycket som han gör! Så ska jag flytta till en lägenhet (fängelse) och han får bo kvar i mitt älskade hus!:( blää
Svar på tråden Kan han kasta ut mig ur mitt hus??