• Johan70

Kan han kasta ut mig ur mitt hus??

Anonym (Orolig) skrev 2015-10-27 08:55:44 följande:

Jag och min sambo har ett hus som vi har köpt tillsammans. Han betalade kontantinsatsen. Han säger att om de tar slut mellan oss så kommer han bo kvar och jag får flytta ut. Är de rätt? Har han rätt att kasta ut mig bara för han betalat kontantinsatsen??

Nej.

Eftersom ni har köpt huset för att bo där tillsammans så är det ert gemensamma. Om ni skall flytta isär och ingen av er har råd att lösa ut den andra, så måste ni sälja huset och då får ni halva köpesumman var (efter avräkning för att betala av bostadslånet om ni har sådant).
  • Johan70
    Kjell2 skrev 2015-10-27 13:28:17 följande:
    Står ni båda eller bara en på lagfarten?
    Det har ingen betydelse. Det som har betydelse är att de har köpt huset gemensamt för att bo där tillsammans. Då äger de båda huset lika mycket, oavsett vem som är registrerad som ägare.
  • Johan70
    Anonym (.) skrev 2015-10-28 13:08:01 följande:
    De har avtalat bort sambolagen.
    Hur vet du det? Det framgår inte av trådstarten.
  • Johan70
    Anonym (.) skrev 2015-10-28 13:11:58 följande:
    Inlägg 11.
    Okej, tack.

Men även om man har avtalat bort sambolagen, kan bostaden anses ägas gemensamt. Det är inte så enkelt som att ett avtal om att sambolagen inte skall gälla, innebär att den ena parten i förhållandet äger 100 %. Samäganderättslagen kan vara tillämplig. Man måste titta på avtalet och omständigheterna.
  • Johan70
    Anonym (Gillar inte trams-trådstarter) skrev 2015-10-28 13:50:23 följande:
    Du sitter säkert i o m att om du är gift och din resp dör så får du hälften av hans tillgångar. Inklusive hus. Och om ni skiljer er ska det också delas upp. Om ni köpt hus tillsammans och du lagt lika mycket så ska naturligtvis du ha din hälft tillbaka, då får han köpa ut dig. Så klart.

har du inte lagt en krona, så kan du inte få nåt tillbaka.
    Det är sant att hon inte kan få något *tillbaka* i så fall, men hon får ändå hälften av tillgångarna.
  • Johan70
    green34 skrev 2015-10-28 14:06:38 följande:
    Hur kan hon enligt dig ändå få hälften av tillgångarna när dom har avtalat bort sambolagen som i normala fall reglerar detta?
    Därför att jag inte kommenterade trådstarten utan exemplet med ett gift par. Såg du inte vad det var jag citerade?
Svar på tråden Kan han kasta ut mig ur mitt hus??