Inlägg från: Maran73 |Visa alla inlägg
  • Maran73

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Tack ska ni ha! <3

• Maran73

Tack Tovalisa! Jo, statistiken är ju dyster... I den här tråden t ex är det ju 5 av 6 som plussat som har fått missfall. Inkl jag själv. Så det är inte bara att BLI gravid som gäller tyvärr. Jaja, man har ju också läst om de som fått barn efter ett antal missfall, så d e ju långt ifrån kört! Man kan bara hoppas och kämpa på. Nu är det svårt att riktigt känna samma glädje som i höstas, när jag vet hur snabbt det kan gå åt pipan. Man får ta en dag i taget och glädjas åt att det iaf funkar så långt!

tovalisa skrev 2016-03-25 11:58:55 följande:

Wow, grattis Maran73! Håller tummarna att det ska gå vägen nu!

Tack alla för sympatierna. Jag var ju hos gyn precis när jag hade ägglossning sist, och hon konstaterade då att jag såg ut att ha gott om ägg som "såg fertila ut". Därför känns det hoppfullt att jag nog ska kunna bli gravid igen - dessutom blev jag ju det på första försöket nu också, trots att det ju tyvärr stannade av ganska snart efter. Gynekologen sade också att det är bra att ställa in sej på att det kan bli några tidiga missfall innan det lyckas, då det ju är väldigt vanligt vid vår lite högra ålder (konstigt, men känner ju sej inte direkt GAMMAL, eller hur?!). Så jag var beredd, och dessutom hade jag själv anat att det nog inte fanns nåt som växte i mej ren under flera veckor eftersom jag kände mej precis som vanligt. (Brukar annars känna av graviditetshormonerna riktigt rejält på alla tänkbara sätt!) Att mitt första missfall känns helt hanterligt beror nog också på det underbara bemötande jag gick fick hos vården. Alla tog mej på största allvar och var mycket empatiska och förstående. 

Så, jag hoppas att det kommer nya chanser och förshoppningsvis ganska snart. Och det hoppas jag för alla oss, förstås! :)

Av ren nyfikenhet och förekommen anledning: hur många är det här inne som har haft missfall? Det här var mitt första, och jag har tre barn från förr.

• Maran73

Tack Siggan! Tror att kvaliteten på äggen sjunker efter en ganska brant kurva, efter vad jag förstår. Men visst känns det knepigt när man tidigare fått barn utan minsta bekymmer, ofta på första försöket, och så helt plötsligt tycker kroppen att "Nähä, det här tänker jag inte va med på längre"! Så jag tänker försöka ta det lite lugnt med att tänka o planera alltför mkt... Kände mig lite tröstad av det din gynekolog sa, Tovalisa! Blir det MF även denna gång så är det bara att gå på det igen.

• Maran73

Addat! Kul! Hej Malin... Och bra pepp Tovalisa!

Pluttan skrev 2016-03-25 20:53:16 följande:

Jag skapar gärna en facebook grupp eftersom intresset verkar för. Jag heter Malin Hansson har ritad huvudfoting som profilbild. Adda mig så lägger jag till er i gruppen.

tovalisa skrev 2016-03-25 20:14:36 följande:

Bland dom dåliga äggen måste det ju också finnas några bra! Dessutom har jag förstått att kroppen också försöker vara selektiv med vad den släpper iväg. Man får ju också vara tacksam över att den snabbt hajar när det inte blev bra, kan bara tänka mej hur påfrestande ett senare missfall skulle vara. Det finns trots allt oändligt många solskenshistorier; min ehgen mormor var nästan 44 då hon fick sin sladdis, och min farfars mamma hade fyllt 46! Kunde dom förr så kan vi nog också nu.

Gynekologen jag träffade nu iom missfallet menade att sålänge man har regelbundna cykler så brukar nog kroppen vara redo. Sen kan man förstås inte heller veta om missfallen beror just på ålder ... Jaja. Det var kvällens pepptalk.

• Maran73

Hej och välkommen! Säger Grattis trots att du är tveksam. Hmmm jättesvår situation. Men ni har iaf försökt få barn i ett år? Tvekar du pga hans spelberoende eller något mer? För att du känner dig för gammal?

75Malin skrev 2016-03-26 18:06:40 följande:

Hej ny här! Efter min senaste graviditet för 10 år sedan är jag här igen!!

Det är med blandad förtjusning jag visade två streck på Stickan i dag???? Har försökt i över ett år men inte lyckats. Efter skilsmässa, flytt , ny sambo med spelberoende och jag som mått dåligt i över två år! Vet nu inte om jag vill ha barn vid 41 år ålder!! Min sambo ska fylla 50 och trodde inte han kunde bli med barn på vanlig" väg! Han har en dotter på 10 !Ge mig råd snälla?

• Maran73

Välkommen!! Har själv precis plussat och hoppas det går vägen denna gång! (MF i november) Lycka till o hoppas på ett guldägg...

Brinkly skrev 2016-03-28 10:22:05 följande:

Hej! Jag är gärna med här. Vi har försökt i snart 2 år, MF för 6 mån sen, jag är 44 år. Har barn sen innan. Vill så gärna hinna med en liten till! ÄL-test visar smiley nu så vi försöker vidare!

• Maran73

Det kan du. Men något skäl vill de nog ha, kan du avslöja din galna längtan?

Galenlängtan skrev 2016-03-29 07:44:51 följande:

Jag har funderat på att få det kollat, kan jag göra det på vanliga vårdcentralen utan att jag har någon åkomma? Bara be om ett test? Tack för att du kommer hit och tipsar oss. Väldigt snällt :)

• Maran73

Eller så säger du att du är trött, frusen och funderar på om d e sköldkörteln som trasslar. Man BÖR ljuga lite för läkare, det är nyttigt för dem!

Galenlängtan skrev 2016-03-29 07:44:51 följande:

Jag har funderat på att få det kollat, kan jag göra det på vanliga vårdcentralen utan att jag har någon åkomma? Bara be om ett test? Tack för att du kommer hit och tipsar oss. Väldigt snällt :)

• Maran73

Låter bra! ????

Galenlängtan skrev 2016-03-29 12:26:51 följande:

Att säga att jag är ständigt trött är ingen lögn men däremot är jag alltid varm. Provar att säga som det är så kan jag ju lägga till att jag även är ständigt trött.

• Maran73

Glömmer att de vanliga smiley gubbarna bara blir utrops- och frågetecken...

Maran73 skrev 2016-03-29 15:55:30 följande:

Låter bra! ????

• Maran73

Optimalt TSH värde f graviditet är Max 2, helst 1,5. Mitt stalltips är att leta upp en bra gynekolog, gärna privat praktik... Vet en bra i Stockholm om ngn bor i närheten. Själv fick jag levaxin av min diabetesläkare just för att hon visste att jag ville bli gravid.

vicsara skrev 2016-03-30 14:30:11 följande:

Tack för tips! En fråga! Kan man göra något åt sånt lågt tsh värde?

• Maran73

Hej! Absolut, sagt till vår "admin". ????

jensan2016 skrev 2016-04-28 20:56:20 följande:

Hej, skulle gärna också vara med i facebookgruppen, kan man få bli tillagd?

• Maran73

Jäkla frågetecken, menar

jensan2016 skrev 2016-04-28 20:56:20 följande:

Hej, skulle gärna också vara med i facebookgruppen, kan man få bli tillagd?

Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016